BYD Dolphin

BYD_Dolphin

Den kanske mest spännande elbilen på den kinesiska marknaden just nu är BYD Dolphin. (Ja förutom Wuling Hongguang Mini EV förstås.)

Biltillverkaren Build Your Dreams, BYD har kommit med många intressanta, kapabla elbilar på den kinesiska marknaden. Som till exempel BYD Han EV som påminner inte så lite om Tesla Model 3, och erbjuder 77 kWh batteripack för 20 tusen Yuan lägre pris än vad Model 3 SR+ kostar i Kina.

BYD_Blade

BYD Dolphin bygger dock på företagets nyaste e-plattform 3.0, som många framtida elbilar kommer baseras på. Likt det Tesla planerar använder Dolphin ett strukturellt batteripack, där batterierna utgör en integrerad del av bilens bottenplatta. Bilen är den första att använda företagets nya Blade batteripack. Tätt packade LiFePO4 battericeller med 50% högre energitäthet än tidigare lösningar.

BYD Dolphin visades upp som konceptbilen EA1 så sent som i April i år. Tre månader senare visades produktionsmodellen upp och nu kan kineserna beställa bilen på BYD hemsida. Det går undan!

BYD Dolphin är en kompakt stadsbil med 30.7 kWh batteripack i basutförandet. Det finns dock även två mer kapabla modellversioner med 44.9 kWh batterier. Räckvidd på 30 resp 40 mil enligt gamla NEDC standarden – kanske 17 resp 25 riktiga mil i verkliga världen.

Max laddeffekt ligger på 40 resp 60 kW. Många har blandat ihop BYD Dolphins spec med den för e-plattform 3.0: medan plattformen är kapabel till 800 V snabbladdning och 3.0 sekunders accelerationstider är Dolphin endast en low-end implementation av den plattformen. Den klarar varken 800 V snabbladdning eller blixtrande acceleration. BYD uppger inte ens en officiell 0-100 km/h siffra. Toppfart ligger också på beskedliga 150 km/h (160 km/h för toppmodellen).

Det mest sensationella med BYD Dolphin är dock priset. I Kina kan man få en för 96 800 Yuan efter elbilssubventioner, vilket motsvarar 131 tusen svenska kronor. Ska vi dock försöka gissa en realistisk svensk pris utan kinesiska subventioner men efter frakt, tull och moms skulle den snarare hamna på runt 250 tusen svenska kronor, 190 tusen efter elbilsbonus. 😯 (Bilen är så billig så man får inte ens ut full 70 tusen i bonus!)

För de pengarna får man en kapabel stads-elbil som i alla fall i sin long range version inte räds enstaka längre turer heller.

BYD_Dolphin_int

Interiört fastnar blicken på en gång på Model 3 liknande stora mittskärmen. Men Dolphin har fler knappar och reglage än Teslas bilar. Den har även fått en pytteliten skärm bakom ratten också, för hastighetsmätaren. Baksätet är ovanligt rymligt för en så pass kompakt bil, med rejält knäutrymme. Dörrarna låses upp med mobilen som nyckel. Intressant för oss nordbor är att Dolphin är utrustad med värmepump.

Toppmodellens utrustningslista är imponerande med adaptiv farthållare, krockvarning, autobroms, filhållning, skyltigenkänning, kökörnings-assistans och inbyggd dashcam. De mer basic modellerna har dock ingenting av detta, inte ens adaptiv farthållare.

En videogenomgång av bilen finns här:

BYD Dolphin visar vägen för kapabla elbilar som inte kostar mer i inköpspris än bensindrivna alternativ.

Tagged , . Bookmark the permalink.