BYD Dolphin

BYD_Dolphin

Den kanske mest spännande elbilen på den kinesiska marknaden just nu är BYD Dolphin. (Ja förutom Wuling Hongguang Mini EV förstås.)

Biltillverkaren Build Your Dreams, BYD har kommit med många intressanta, kapabla elbilar på den kinesiska marknaden. Som till exempel BYD Han EV som påminner inte så lite om Tesla Model 3, och erbjuder 77 kWh batteripack för 20 tusen Yuan lägre pris än vad Model 3 SR+ kostar i Kina.

BYD_Blade

BYD Dolphin bygger dock på företagets nyaste e-plattform 3.0, som många framtida elbilar kommer baseras på. Likt det Tesla planerar använder Dolphin ett strukturellt batteripack, där batterierna utgör en integrerad del av bilens bottenplatta. Bilen är den första att använda företagets nya Blade batteripack. Tätt packade LiFePO4 battericeller med 50% högre energitäthet än tidigare lösningar.

BYD Dolphin visades upp som konceptbilen EA1 så sent som i April i år. Tre månader senare visades produktionsmodellen upp och nu kan kineserna beställa bilen på BYD hemsida. Det går undan!

BYD Dolphin är en kompakt stadsbil med 30.7 kWh batteripack i basutförandet. Det finns dock även två mer kapabla modellversioner med 44.9 kWh batterier. Räckvidd på 30 resp 40 mil enligt gamla NEDC standarden – kanske 17 resp 25 riktiga mil i verkliga världen.

Max laddeffekt ligger på 40 resp 60 kW. Många har blandat ihop BYD Dolphins spec med den för e-plattform 3.0: medan plattformen är kapabel till 800 V snabbladdning och 3.0 sekunders accelerationstider är Dolphin endast en low-end implementation av den plattformen. Den klarar varken 800 V snabbladdning eller blixtrande acceleration. BYD uppger inte ens en officiell 0-100 km/h siffra. Toppfart ligger också på beskedliga 150 km/h (160 km/h för toppmodellen).

Det mest sensationella med BYD Dolphin är dock priset. I Kina kan man få en för 96 800 Yuan efter elbilssubventioner, vilket motsvarar 131 tusen svenska kronor. Ska vi dock försöka gissa en realistisk svensk pris utan kinesiska subventioner men efter frakt, tull och moms skulle den snarare hamna på runt 250 tusen svenska kronor, 190 tusen efter elbilsbonus. 😯 (Bilen är så billig så man får inte ens ut full 70 tusen i bonus!)

För de pengarna får man en kapabel stads-elbil som i alla fall i sin long range version inte räds enstaka längre turer heller.

BYD_Dolphin_int

Interiört fastnar blicken på en gång på Model 3 liknande stora mittskärmen. Men Dolphin har fler knappar och reglage än Teslas bilar. Den har även fått en pytteliten skärm bakom ratten också, för hastighetsmätaren. Baksätet är ovanligt rymligt för en så pass kompakt bil, med rejält knäutrymme. Dörrarna låses upp med mobilen som nyckel. Intressant för oss nordbor är att Dolphin är utrustad med värmepump.

Toppmodellens utrustningslista är imponerande med adaptiv farthållare, krockvarning, autobroms, filhållning, skyltigenkänning, kökörnings-assistans och inbyggd dashcam. De mer basic modellerna har dock ingenting av detta, inte ens adaptiv farthållare.

En videogenomgång av bilen finns här:

BYD Dolphin visar vägen för kapabla elbilar som inte kostar mer i inköpspris än bensindrivna alternativ.

Tagged , . Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • 7 Responses to BYD Dolphin

    1. Jan-Erik Sebestyen says:

      Det här är en bil jag tror kommer att sälja väldigt bra i många år framöver och ta elbilar till nya kundgrupper. Ska bli intressant att se om Tesla kan hålla samma tempo som BYD och få fram en “model 2” i samma segment.

    2. Bo Ek says:

      BYD Dolphin Knight edition

      Length: 4.150 mm
      Wheelbase: 2.700 mm
      Width: 1.770 mm
      Height: 1.570 mm
      Tire specifications: 205/50 R17
      Gross vehicle weight: 1.825 kg (with passengers and cargo)
      Curb weight: 1.450 kg (empty vehicle)
      Motor: 130 kW and 290 N.m of torque
      Max speed: 160 km/h
      Battery capacity: 44,928 kWh
      Range: 401 km (NEDC), roughly 300 km in WLTP
      Consumption: 11 kWh/100 km (NEDC), roughly 14,7 kWh/100 km in WLTP
      On-board charger: 7 kW
      Fast charging: 60 kW (from 30 to 80 % in 30 minutes)
      Starting price (after subsidy): 124.800 yuan (16.352 euros)

      177hk gör den snabb. Ca 300km i WLTP räckvidd.

    3. Bo Ek says:

      Tror att den större BYD Yuan Plus, blir en större försäljningsframgång.

      BYD Yuan Plus long range version

      Length: 4.455 mm
      Wheelbase: 2.720 mm
      Width: 1.875 mm
      Height: 1.615 mm
      Gross vehicle weight: 2.065 kg (with passengers and cargo)
      Curb weight: 1.690 kg (empty vehicle)
      Motor: 150 kW and 310 N.m of torque
      Max speed: 160 km/h
      Battery capacity: 60,48 kWh
      Battery weight: 402 kg
      Battery energy density: 150 Wh/kg
      Battery chemistry: LFP (LiFePO4) Blade battery by BYD
      Range: 510 km (NEDC), roughly 380 km in WLTP
      Consumption: 12,5 kWh/100 km (NEDC), roughly 16,7 kWh/100 km in WLTP
      MIIT code: BYD7003BEVA1

    4. Björn Forslund says:

      Blade teknologin är intressant. 50% högre energidensitet på packnivå pga borttagandet av moduler, stödstrukturer i packet.

      • Tja, i just Dolphin så HAR de inte löst snabbladdning öht. 40 kW är inget bra alls.

        I mer high-end implementationer av e-platform 3.0 kommer de nog lägga till rejält med kylning i batteripacket.

        • Björn Forslund says:

          En del går kanske att lösa med kylning men frågan är om man då måste kyla mellan cellerna, inte bara på topp alt botten. Vilket i sin tur ger lägre densitet på packnivå. Men klarar cellen mer värme så kanske det kan fungera även med 200+ kW/~75 kWh pack. Framtiden lär utvisa.

    5. UmeSverker says:

      Perfekt pendlar bil till jobbet.

    Lämna ett svar