De 7 viktigaste aspekterna när du väljer laddbox hemma

“Dagligen kommer vi i kontakt med en rad olika slags kunder. Allt från de personer som är väldigt pålästa och kanske redan har en laddbox och vill köpa en ny, till de som precis börjat fundera på laddbox då de har en ny eldriven bil som levereras snart. Efter otaliga samtal och diskussioner kan vi summera till de sju viktigaste aspekterna när du väljer laddbox hemma”

“Dagligen kommer vi i kontakt med en rad olika slags kunder. Allt från de personer som är väldigt pålästa och kanske redan har en laddbox och vill köpa en ny, till de som precis börjat fundera på laddbox då de har en ny eldriven bil som levereras snart. Efter otaliga samtal och diskussioner kan vi summera till de sju viktigaste aspekterna när du väljer laddbox hemma”

cropped-laddsmart-transparent-700x140-1-1536x307Dagens artikel kommer från Carl Ponnert, expert på laddboxar på sajten laddsmart.se. Laddsmart hjälper elbilsägare att hitta rätt i laddbox-djungeln och de erbjuder oförpliktigande offerter på laddboxar.

Laddningseffekt – Ju högre desto bättre? 

Detta är den enklaste faktorn att jämföra, och således något som återförsäljarna tycker om att marknadsföra. De vanligaste laddboxarna för hemmet idag har kapaciteterna 11 kW (16A) och 22 kW (32A). 

Som konsument är det emellertid inte den viktigaste aspekten. Detta eftersom du sannolikt inte kan nyttja upp till 22 kW (32A) p.g.a att ombordsladdaren på majoriteten av dagens bilar inte stödjer det vid hemmaladdning. Du skulle dessutom behöva uppgradera din huvudsäkring vilket skulle innebära en ganska saftigt extrakostnad. Prisbilden idag är att en 22 kW (32A) laddbox ligger på samma nivå, och ibland t.om billigare än en 11 kW (16A) laddbox.

Viktigt att notera är att laddningseffekten som benämns i regel  är maxeffekten. Du väljer själv hastigheten på din laddning. Det betyder att laddboxen, även om den  max kan ladda upp till 22kW (32A), så kan den ställas in att ladda med mycket lägre laddningseffekt, från 1,4 kW (6A) och upp. Exakt hur lågt du kan justera laddningseffekten beror på laddboxmodell. Så kolla därför gärna upp även vad som är minsta effekt. Och för maxeffekten, varför inte införskaffa en laddbox som har extra laddningskapacitet på 22 kW (32A) för idag  – och imorgon. Det är den tydligaste faktorn vad gäller att ha en “framtidssäker” laddbox. 

Jordfelsbrytare: Vad gäller egentligen?

Det är lagstadgat att laddboxar måste ha en jordfelsbrytare. Antingen är den inbyggd i laddboxen eller så krävs installering av en extern brytare. En laddbox som har inbyggd DC-övervakning (skydd mot läckströmmar av likström) kompletteras med jordfelsbrytare A. En laddbox som saknar DC-övervakning måste kompletteras med jordfelsbrytare B. 

Värt att nämna är också frågan kring överspänningsskydd, vilket kan vara bra som extra skydd om du exempelvis skulle råka ut för ett åsknedslag.  Ett överspänningsskydd är idag inget krav men vissa laddboxar har det inkluderat, för andra får du köpa till det som ett tillval. 

Laddningskabel: Fast kabel eller uttag?

Valet ifall inbyggd fast kabel eller uttag spelar ingen roll för laddeffekten, men däremot för det praktiska. Med en fast kabel så vet du att laddkabeln alltid finns på plats när du behöver ladda, och den går inte att stjäla om tjuven skulle vara framme. Ifall du har en laddbox med uttag så har du mer flexibilitet i valet av längd av laddkabel då du använder den laddkabel du önskar. Och för risken av stöld så finns det faktiskt de laddboxar som erbjuder möjligheten att låsa fast laddkabel “elektroniskt” i uttaget. Vid ditt bilköp så ingår ju allt som oftast laddningskabel, och om du inte behöver fler så slipper du “betala extra” för den fasta laddkabel som ingår med laddboxen. 

Lastbalansering: Behövs det? 

Detta är onekligen den frågan som är mest förekommande. I korthet så är dynamisk lastbalansering som vi avser här, en funktion där fastigheten endast ger den mängd el till laddboxen som finns tillgänglig i elnätet. I praktiken innebär dynamisk  lastbalansering att laddbox kommer den ge mindre effekt till din bil när dina hushållsapparater är igång för att sedan öka på effekten igen när elkonsumtionen i hushållet går ned. Det betyder att fastighetens elsystem inte kan bli överbelastat vid billaddning och du slipper således risken att propparna går. 

En positiv effekt av detta är att du sannolikt inte behöver säkra upp huset. Ofta klarar man sig på den el som “finns över”, dvs den el som lastbalanseringen automatiskt gör tillgänglig till laddboxen efter fastigheten “fått sitt”. På så sätt undviker du en högre månadskostnad för ditt elabonnemang som en uppsäkring brukar innebära. För dig med ren elbil så är vår generella rekommendation att införskaffa dynamisk lastbalansering, det känns oftast säkrast – i synnerhet om du har låg huvudsäkring. 

För de flesta laddboxar på marknaden så finns dynamisk lastbalansering som tillval. Med detta sagt så går det att lägga till lastbalanseringen i efterhand. Men alla tillverkare har sin egen unika konstruktion för lastbalansering, och således installation. Det finns både enkel “plug & play” och lösningar som måste installeras av en behörig elektriker. 

Inom området lastbalansering så finns det andra typer än dynamisk lastbalansering som vi gått igenom ovan som kan vara bra att känna till. Det finns även statisk lastbalansering vilken är en intern lastbalansering mellan flera laddboxar eller mellan uttagen för en laddbox med dubbla uttag. Laddboxarna/de dubbla uttagen prioriteras lika, vilket innebär att de har lika mycket ström till laddning. Det ska tilläggas, statisk lastbalansering används främst vid publika laddstationer eller i laddinstallationer i flerbostadshus (BRF:er). En tredje variant av lastbalansering är mellan faserna. Under pågående laddning växlas laddningen mellan 1-fas och 3-fas beroende på tillgänglig el i hushållet. Vissa laddboxar har detta inbyggt, andra ej men det ingår då i tillvalet dynamisk lastbalansering. 

Summa summarum, se alltid till att du känner till förutsättningarna hos dig och om dynamisk lastbalansering är något du önskar eller måste ha. Om svaret är ja så se till att detta tillval ingår för de laddboxar du jämför – så att du jämför äpplen med äpplen.

Uppkopplingen: Är det ett måste och vad skiljer WIFI och 4G?

Med uppkoppling av din laddbox så kan din laddbox bli smart. Men mer om det i nedan avsnitt, utan låt oss fokusera på själva uppkopplingen mot Internet. Även uppkopplingen är för vissa tillverkare inte standard utan är ett tillval, och olika tillval beroende på vilken uppkopplingstyp. I korthet så finns det WIFI och 4G. WIFI är ofta tillräckligt men ifall laddboxen sitter på ett plats där det är dålig täckning, ja då kanske 4G är att föredra. Och om du väljer 4G, se då till att klargöra hur upplägget för abonnemanget ser ut. 

Smarta tjänster: Är de verkligen användbara?

Vi har märkt att vissa personer blir lite återhållsamma när vi frågar om de är ute efter en smart laddbox. Det är inte så farligt som det låter, dagens smarta laddboxar är egentligen inte så värst smarta men de som har en egenutvecklad app innehåller faktiskt en hel del matnyttig funktionalitet. Som att kunna dra ut elbilstatistik, smidigt justera laddningen, schemalägga laddningen, låsa fast laddkabeln i uttaget. Och det är upp till dig om du vill använda mobilen eller datorn till detta, grundfunktionerna finns ju som regel via laddboxen direkt. Dessutom innebär smarta tjänster – och en internetuppkoppling som är ett måste – att laddboxen är uppkopplad för mjukvaruuppdateringar och eventuella felsökningar om du skulle ha något problem med laddboxen. Så även om smarta tjänster inte är något alla efterfrågar idag, så kan det vara  bra att ha i framtiden när tjänsteutbudet byggts ut. 

Laddning av två bilar: Dubbla uttag eller dubbla laddboxar?

Med en exploderande tillväxt i elbilsförsäljningen ser vi fler och fler hushåll inte bara har ett utan två eldrivna elfordon. Då uppkommer ju också eventuellt behovet av att behöva ladda två bilar samtidigt. Det finns idag laddboxar som erbjuder denna möjlighet. Men de är mycket dyrare än laddboxarna som laddar en bil åt gången. Vad vi uppmanar våra kunder att göra är att jämföra laddboxarna med dubbla uttag med uppsättningen av två stycken laddboxar (av samma tillverkare) med ett uttag. Denna lösning kan faktiskt ibland vara både en praktiskt (ifall bilarna parkeras lång från varandra), och ekonomiskt bättre lösning.

cropped-laddsmart-transparent-700x140-1-1536x307Vill du lära dig mer om laddbox hemma, hitta den bästa laddboxen eller få oförpliktande offerter på laddboxar ska du besöka laddsmart.se

Bookmark the permalink.
--- Stöd dessa sidor med en donation ---
--- Min referralkod: tibor72449 ---
--- Köp mina böcker ---
  • https://www.facebook.com/app_scoped_user_id/585387873/ Emil Frykberg

    Behöver man verkligen 22kW laddning hemma? För att “framtidssäkra”? Vad tänker vi kommer vara annorlunda i framtiden gällande laddhastighet hemma? Jag laddar både vår Tesla och Zoe med vanlig mormorskabel än så länge, och det funkar bra. Ställer dessutom ner Teslan till 8amp för att inte dra för mycket.

    • https://teslaclubsweden.se Tibor Blomhäll

      Nej du behöver inte 22 kW laddning hemma. De flesta klarar sig faktiskt egentligen med så lite som 10A enfas, 2.3 kW.

      Och det är inte det artikeln säger, heller. Väljer du en 22 kW laddbox så är du framtidssäker. Även om du kanske bara kopplar den till 2.3, 3.6 eller 11 kW idag så kan du koppla den till högre säkring i framtiden om du skulle behöva det.

      Det är skillnad på kW boxen KLARAR och kW boxen är KOPPLAD TILL. Man kan ställa in lägre kW än boxen klarar – men inte högre. Köper du en 11 kW box och efter ett tag inser att du skulle vilja koppla den till högre säkringar så går det inte.

      • https://www.facebook.com/app_scoped_user_id/585387873/ Emil Frykberg

        Jo jag förstår, men tycker det är missvisande för folk som inte är lika insatta. Nu stödjer ju de flesta boxar 22kW och nedåt så det är nog inte ett problem i praktiken. Dock känns det som det höjer ribban och många går på onödigt dyra alternativ som verkligen inte behövs.

        Den stora skillnaden jag tycker är att faktiskt ha tillgång till laddning hemma eller inte. Därför rekomenderar jag folk som frågar att inte sätta in något för dyrt, utan satsa på tillgänglighet istället. Speciellt i bostadsrättsföreningar där man behöver många laddare. Bättre att fler folk installerar boxar och inte introducerar en rädsla för att inte installera tillräckligt mycket effekt. Budskapet bör vara “Du klarar dig väldigt bra med samma effekt som i ett vanligt uttag, det viktiga är att du har tillgång till laddning” :)

  • AB FM

    Bra genomgång för mig som går i laddbox tankar. Tackar!