Tesla AI day

Karpathy_AI_day

Tesla AI day var en slags värvningsdag där Tesla skulle visa upp hur långt de har kommit inom artificiell intelligens och vilka framtidsplaner de har så de kunde locka till sig de bästa talangen som finns. Kom och jobba hos oss!

Därför började eventet med att Tesla AI-s huvudarkitekt Andrej Karpathy gick igenom hur man bygger ett neuralt nätverk, en elektronhjärna som klarar av att fatta sin omgivning, vägarna bilen kör på, och klarar av att köra bilen på tätt trafikerade stadsgator. En fascinerande genomgång som i detalj beskrev Teslas lösning för fullständig självkörningsförmåga. Hoppas de andra biltillverkarna satt och antecknade.

Man måste åtminstone ha ett halvt hum om hur neurala nätverk fungerar för att förstå hur snyggt Tesla har delat upp problemet i mindre delar och kommit fram med snygga lösningar. Andrej jämförde Teslas självkörande dator med en djurhjärna.

FSD_predict

Speciellt delarna där han berättar hur bilens dator skapar en förståelse av sin omgivning är fascinerande. Ovan bild visar hur datorn kommer ihåg hur den hade kört och ritar en mental karta av sin omgivning precis som du gör i din hjärna. Vid förra korsningen, där den svängde vänster såg den en väg som fortsatte rakt fram. Nu när den precis har svängt höger tror den sig se en vägkorsning längre fram. Den är inte ens säker på om det verkligen är en vägkorsning, så vägen till höger visas väldigt suddigt. Men, “om det finns en vägkorsning där så är det nog samma väg som fortsatte rakt fram i förra korsningen som kommer ut där” klurar datorn ut. Helt på egen hand, utan Google maps och andra kartor. Exakt samma tankegångar som du gör i ditt eget huvud medan du kör. Och någon sekund senare, när bilen hade kört närmare den där korsningen blev den mer säker på att det verkligen fanns en gata till höger där och att den nog var samma gata som gick rakt fram i förra korsning, vilket visades på videon genom att gatan blev mer skarp i datorns mentala karta över sina omgivningar. Så medan folk fortfarande är oroliga över “men hur ska datorn kunna köra om det inte finns några linjer på asfalten” har Tesla redan kommit till metanivån “den där vägen är nog en shortcut jag kunde ha tagit”. Mind-blowing.

Han lämnade sedan över till nästa talare som berättade om hur bilen skapar sina beslut. Hur ska den köra? Den ska svänga vänster där framme, men måste då byta fil. Fast det finns bilar i filen bredvid. Ska den sakta ner eller gasa på? Bilen går igenom tusentals olika strategier, vägval på en millisekund innan den bestämmer sig för det bästa.

FSD_mote

Nästa exempel var nästan ännu mer mind-blowing. En videoklipp som visar den självkörande bilen åka på en smal gata med bilar på båda sidorna. Plötsligt ser den en bil som kommer mot den. De får inte plats bredvid varandra. Men den bilen kör åt sidan och stannar. Datorn fattar att den fått företräde, kan fortsätta köra. Men så kommer bil nummer två bakom som stannar så dumt så den blockerar vägen. Så vad händer nu? Deadlock? Kommer självkörande bilen vara hjälplös nu och be föraren ta över? Eller ringa till en hjälpcentral där människor kan guida den?

Nej den gör beslutet själv: kör fram till den där luckan som finns till höger bredvid bil nummer ett och ställer sig där så bil nummer två kan köra förbi, sen bil nummer ett, sen kan Teslan fortsätta själv. Rena rama schackdragen. Jag älskar min fru men jag tror inte hon kunde ha hanterat situationen lika galant!!!

Medan andra aktörer fortfarande planerar hur människor ska kunna hjälpa självkörande bilar i udda situationer har Tesla redan gett sin bil en avancerad planeringsförmåga. Jämför med hur andra tänker lösa sådana här situationer med hjälpcenter med mänskliga förare.

TheMatrix

Sedan fick vi en inblick i Teslas “The Matrix”. Den artificiella intelligensen tränas på miljoner videoklipp insamlad från den verkliga världen. Men för att kunna träna den i alla udda situationer har Tesla även utvecklat “The Matrix” för bilen: den tror sig köra runt i verkliga världen men allt dess kameror ser är en fotorealistisk simulation. Och precis som när Morpheus säger “freeze” kan tiden stoppas om bilen gör fel, den kan till och med backa i tiden och hitta ledtråden den missade och lära sig hur man bättre beter sig i varje given situation. Skulle Tesla släppa sin fotorealistiska bilsimulator som spel skulle GTA gå i konkurs 🙂

Tesla har över 3000 sådana “Matrix” bilar som kör runt i en enorm simulerad värld dag och natt. Vi kallar det “The Matrix” men Tesla kallar det Dojo – efter träningslokalen i filmen “The Matrix” där Morpheus lärde Neo karate.

Det är nästan skrattretande när folk kallar Tesla för “en biltillverkare”. Förutom bilar utvecklar och tillverkar Tesla även självkörande datorer, chippen i de datorerna, system för att samla in videoklipp från bilar, system för att märka upp objekt i de insamlade videoklippen, artificiell intelligens som ska lära sig förstå vad bilderna visar, “The Matrix” liknande videospel där de kan simulera udda händelser, stora superdatorer den simuleringen körs på, till och med Dojo D1 chippen som ingår i de superdatorerna. Och utvecklat nya sätt att designa, bygga och strömförsörja de chippen! Och så förstås även kompilatorn och mjukvaran som körs på dem. Glöm biltillverkare – inget annat företag idag har så avancerad artificiell intelligens forskning, utveckling och implementation! Inget företag gör allt själva på samma sätt Tesla gör. Tesla AI day visade hur de ligger ljusår före alla andra high-tech företag. Biltillverkare… de plåtknackarna befinner sig i en helt annan galax än Tesla. Den 9 Petaflop kompakta datormodulen som visades upp var som något från framtiden i Terminator filmerna. Tesla har på bara några år blivit det främsta AI företaget i världen. Företaget håller på att revolutionera datorer och artificiell intelligens på samma sätt elbilarna har gjort bilbranschen och SpaceX har gjort rymdfärder.

Målgruppen, de unga programmerare, systemutvecklare och neural nätverk designers Tesla försökte nå med gårdagens presentation satt med hakorna tappade. Investerare och media fattade dock ingenting av det som visades upp.

TeslaBot

Det som däremot kablades ut över hela världen var Tesla Bot. När Tesla insåg att de hade utvecklat inte bara en AI som ska klara köra en bil från A till B utan även byggblocken för en mycket mer generell AI insåg de att nästa naturliga steg för företaget blir robotar.

Den Tesla Bot som presenterades var en framtida mål Tesla skulle kunna uppnå genom att använda de verktyg den redan har idag. Roboten skulle kunna använda samma FSD dator som sitter i bilarna och samma kameror, batterier, sensorer. Dess artificiella intelligens skulle kunna tränas i samma Dojo superdator som bilarna.

“I think we could have a prototype sometime next year”, sa Elon Musk i förbigående. Vilket förstås kablades ut som att “Elon Musk lovar du kan köpa färdiga robotar redan nästa år!” av media. 🙄 En prototyp som kan röra några motorer och kanske rent av inte ramla omkull medan den tar ett steg framåt är fortfarande ljusår ifrån det målet Elon Musk satte för roboten, att när den blir färdig någon gång i framtiden ska den kunna utföra lättare, monotont arbete. Och du ska kunna springa ifrån den – en viktig målparameter Elon satt, vilket kanske kan rädda mänskligheten den dagen robotarna försöker ta över.

Det egentliga budskapet Elon Musk och Tesla ville få fram var “Join our team and help to build this”. Ett framtida mål för Tesla, att inte enbart revolutionera bränslet en bil använder, inte enbart revolutionera att bilen själv kör dig vart du vill – utan även använda de verktyg Tesla var tvungen att ta fram för att nå de målen till att ta fram de intelligenta, människolika robotar vi hittills endast drömt om. Tesla håller på att bli Cyberdyne systems, eller som i svenska serien Äkta Människor.

Det har redan kommit artiklar idag som menar att Elon Musk har tappat förståndet, att han bara vill blåsa upp aktiekursen eller att han bara skojar med världen. Vilket bara visar att de inte förstått första delen av presentationen. Vissa till och med klankade ner på att Elon Musk endast gav vaga svar på frågor kring roboten. På mötet där han försökte värva dem som ska utveckla den… så klart roboten är inte färdigutvecklad än, de har ju inte ens anställt dem som ska utveckla den! Men de som kommer anställas vet att de ska inte sitta och rulla tummarna utan komma fram med första protorypen redan om ett år.

Tesla slutade vara en biltillverkare idag. Från och med nu är de ett AI företag som också tillverkar bilar. Och laddnätverk. Och solpaneler. Och hemmabatterier. Och stora batteripark. Och datachip. Och superdatorer. Och i framtiden även robotar.

Du kan titta på hela videon från Tesla AI Day här:

Tagged . Bookmark the permalink.