Så hindrar regeringen snabbladdare på bensinmack

CircleKsnabbladdare

Visste du att Sverige har en lag som hindrar bensinstationer från att sätta upp snabbladdare?

År 2005 infördes pumplagen som tvingade de största bensinstationerna att även tillhandahålla förnybara drivmedel som t.ex. etanol eller biogas. Syftet med beslutet var att minska koldioxidutsläppen genom att förbättra tillgången på förnybara drivmedel.

Då många bensinstationer ville sätta upp laddstolpar som ett billigt sätt att slippa undan dyra investeringar infördes dock en särskild klausul i pumplagen som explicit uteslöt elektricitet som förnybar drivmedel.

2009 gjorde Sveriges Riksdag en uppföljning av pumplagen där det fastslogs: “Det finns indikationer på att införandet av pumplagen till viss del kan ha medverkat till att försvåra framväxten av vissa andra förnybara drivmedel.”

Många bensinstationer sökte dispens från pumplagen. Dispenserna var dock tidsbegränsade och många håller på att löpa ut nu. Organisationen Svensk Bensinhandel har fått indikationer från Transportstyrelsen att förlängning av dispensen inte kommer att ges för samma anledning som vid första ansökningstillfället.

Därför kan många bensinstationer inom snar framtid bli tvingade till dyra investeringar för att skaffa biogas eller etanol anläggningar. Samtidigt som det är inte sådant som efterfrågas längre utan det dagens bilister längtar efter är snabbladdare. Det finns nu sex gånger så många laddbara bilar i Sverige än biogasbilar. Lagen -som från början påstods vara “teknikneutral”- tvingar bensinmackarna satsa på fel förnybar drivmedel.

Trots regeringens utredning, trots protester från många håll stipulerar pumplagen än idag att “2 § I denna lag avses med förnybart drivmedel: drivmedel, med undantag för elektricitet“.

De bensinmackar som nu håller på att bygga egna snabbladdare gör det helt på egen hand, de får inte tillgodoräkna sig dem som investeringar i förnybar drivmedel.

Det är fyra små ord i paragraf 2 av pumplagen som håller tillbaka hundratals svenska bensinmackar från att storinvestera i snabbladdare. Genom att stryka fyra små ord skulle Sveriges regering kunna skynda på Sveriges omställning till fossilfria transporter:

“med undantag för elektricitet” – det är hög tid att stryka de fyra små orden.

Bookmark the permalink.
  • Björn Fredriksson Möller

    Pumplagen var aldrig teknikneutral utan snarast ett tvång att installera en etanolpump på tillräckligt stora mackar. Hade det räckt med ett eluttag hade man erbjudit ett sådant istället för att slippa investera i etanoltankning som i sin tur är en faktor 5-10 billigare än biogastankning.
    Värre är kanske styrningen mot tailpipe-utsläpp som hela Europa genomför. Att kalla det teknikneutralt är fullständigt horribelt om man ser till livscykelperspektiv eller någon annan bedömning som räcker längre än det egna avgasröret…

  • Marcus

    Man slår sig för pannan.

  • Jan-Erik Sebestyen

    Detta är ett av många exempel på vad som försvårar teknikutveckling i alla dess former, politiker och myndigheter som har sin egna agenda. Ska Sverige behålla sin konkurrenskraft så är det nödvändigt med en förändring i politiker agerande. Politiker och myndigheter måste sluta förhala förändringar. Extra illa är det när samma politiker ena dagen säger sig vilja förbättra miljön, för att nästa dag göra sitt yttersta för att förhindra allt som skulle kunna lösa dessa problem. Investerar vill bygga vindparker, politiker säger nej. Företag vill ha mer el, myndigheter säger nej. Bilister vill ha elbilar, lagen säger nej ni ska ha en etanolbil. Skål.

    • Dusan Prica

      Circus Maximus har en bättre plan än de som styr landet.

  • Mocke

    Det finns anledningen att lyfta frågan igen. då är det lobbyarbete som gäller, och jag tackar för denna artikel. (vars nyhet var ny för mig).
    Jag antar att lagen var till för etanolen. vilket hittills varit ett misslyckande. Om de hade satt upp ett eluttag skulle säkert många mackar överlevt.
    Det går givetvsoi att göra om och göra rätt.
    MEN man skulle kunna ändra det till att sätta vissa krav på laddare. exempelvis antal, och hur de skall vara utformade. ex minst 150 KW, minst 4 st. (Ser inte det som överdrivet höga krav) tycker inte att ett shuko är tillräckligt.

    • martinot

      Jo, det finns kommersiella intressen för tunga lobbyister och till politiker i regeringen närstående kontakter, som satsat enormt på att tillverka och sälja etanol. Detta är ett utslag av stark lobbyism och vänskapskorruption, och har aldrig varit något avsett att gynna varken miljö eller oss kunder/medborgare.

      • Björn Fredriksson Möller

        Jag kan tänka mig att det lobbas en hel del för elektrifiering också. Har du hört talas om bolag som ABB, Siemens, Vattenfall, E.ON och Fortum? Har de något att vinna på att el blir det enda drivmedlet för nya bilar i Sverige? Och att behovet av elkapacitet och elnät med tillhörande utrustning behöver byggas ut enormt? Känns som att den lobbyrörelsen skulle vara rätt mycket tyngre än ditt etanolspöke.

  • martinot

    Bra att du tar upp detta Tibor!

    Som en uppföljning kan jag nämna att i Tyskland håller de på att göra precis tvärt om, att det skall vara krav på att alla nya fossilmackar som sätts upp även har laddstolpar för elbilar: https://www.vibilagare.se/nyheter/nya-kravet-alla-tyska-mackar-ska-ha-elbilsladdning

    • https://teslaclubsweden.se Tibor Blomhäll

      Och den största aktören som bygger ut är de som förut satsade på vätgasmackar:
      https://teslaclubsweden.se/tyskland-satsar-pa-nationell-snabbladdarnat/

    • Marcus

      Ja, i Tyskland är målsättningen är det aldrig får ta längre än 10 minuter att ta sig till en snabbladdare. Oavsett var i landet man befinner sig. Det känns ju ärligt talat tämligen orealistiskt med tanke på att det inte ens är möjligt att alltid nå en bensinmack på 10 minuter. Men idén är bra. Det hade varit klädsamt om vi i Sverige hade sett åtminstone en bråkdel av samma höga ambitionsnivå.

  • Björn

    Nåja, vi har 5 miljoner bilar som inte går på el och som också behöver förbättra sin miljöprestanda under en (ganska lång) övergångstid. Mackarna har ju ändå haft 16 goda år på sig att göra denna investeringen. OCH parallellt sätta upp snabbladdare med stöd av klimatklivet. Dom har valt att inte göra något av det.
    Om paragraften strukits hade vi haft mängder med “snabbladdare” men inga bilar som kunde använda dem (Modell S kom 2012 som bekant och var inte precis var mans egendom då heller).
    Nu i backspeglen är det lätt att påpeka att att verkligheten tog en annan väg och kanske borde direktivet skruvas på så att det inkluderar högre inblandning av förnybart som medelväg

  • Mattias

    Om det 2005 hade varit ett alternativ att erbjuda laddning för elbilar som ett förnybart alternativ hade väl det inneburit att mackarna satt ett par schuko-uttag vilket inte gynnat miljön överhuvudtaget.
    Men år 2021 borde det vara annorlunda!

    • martinot

      Det är ju lätt att kravställa minsta effekt och kapacitet. Precis som kravställa att det inte räcker att sälja etanol på flaska. Tex. så kom CHAdeMO redan 2010.

      Så dessa ursäkter håller inte. Detta är ren idioti från vår regering att sådant här får fortgå även 2021. Helt hål i huvudet. Finns inga ursäkter.

    • Mocke

      Ja , 2005 såg det helt annorlunda ut och även om motorvämaruttag (som förvisso ger mindre uttsläpp kall dagar) Så hade det inte gjort någon skillnad. men det har inte etanloen gjort heller om man skal vara ärlig. (antar att det var anledningen att el undantogs)
      Det hade varit kanske blivit 22 kW uttag som mest. (eller kanske nu utdöende japanska standarden). Men nu är det som sagt annorlunda och kanske dags att uppdatera lagen. Men samtidigt måste samhällservicen fungera under överskådlig tid, så folk har råd att byta.