Som vi tidigare berättat håller drivmedelsbolaget CircleK att bygga ett eget snabbladdarnätverk i Sverige. Av planerade 120 snabbladdare på 50 stationer har de hittills byggt 33 på 13 stationer. Enligt de första planerna skulle utbyggnaden ha gjorts redan 2019 så de ligger rejält efter schemat.
De första stationerna erbjöd hittills gratis laddning. Nu har dock Circle K börjat ta betalt:
Snabbladdning | 50kW | 4,99 kr/kWh |
Ultrasnabbladdning | 150kW | 6,29 kr/kWh |
Som väntat sjönk antal kunder som utnyttjade deras laddare till i stort sett noll. Många av våra medlemmar berättar att de har slutat ladda på Circle K, andra som ofta åker förbi deras laddstationer vittnar om att inga bilar står längre och laddar där. Vissa till och med manar till bojkott på grund av deras priser.
En elbil som drar runt 2 kWh per mil kommer kosta 10-12 kronor per mil att ladda där beroende på vilken laddeffekt man väljer. I nivå med vad det kostar att tanka en bensinbil. Det är troligtvis med tanke på det som kedjan valde sina priser att börja med.
Är det för dyrt? Många anser det, ja. Andra menar att operatörerna måste kunna räkna hem sina dyra investeringar. Och att dessa priser påverkar ändå endast långresor, till vardags laddar man billigt hemma.
En sak är dock säker: skulle jag någonsin hamna i sitsen att få etablera en stor laddkedja skulle jag inte börja i södra Sverige och i våra tre största städer. Visserligen finns de flesta elbilarna där idag – men även alla konkurrenter. Som i vissa fall erbjuder till och med gratis laddning bara du kommer och handlar hos dem.
Skulle en laddkedja etablera sig i norra Sverige, speciellt i inlandet skulle de kunna ta betalt utan att kunder åker till andra alternativ istället. För det finns tyvärr inga andra laddalternativ där. Bara stora vita fläckar på laddkartan. Som staten till och med ger bidrag för att täcka med snabbladdare.
Skulle någon aktör våga etablera snabbladdare i Sveriges inland skulle de kunna ta betalt för sin laddning (inom rimliga gränser) och ändå betraktas som något positivt av elbilister. Hellre några få glada kunder per dag som är glada att över huvud taget kunna ladda än tusentals sura storstadsbor som bara åker förbi din snabbladdare på jakt efter billigare alternativ.
Tycker att Circle K skulle ha tagit ut svängarna lite mer. Varför inga roliga medlemserbjudanden eller “deals” om man laddar där? “Visa upp pågående laddning i kassan och uppgradera din korv till meny” eller liknande hade väl varit något?
Låter som ett vettigt förslag, skicka in det till CircleK.
Ang Norrland, anser fortfarande att det är hål i huvudet att transportera upp miljon liter olja med dieseldrivna tankbilar till en av de platser där det mesta av Sveriges el produceras. Det borde vara en klar fördel både ekonomiskt och miljömässigt att påskynda omställningen där.
Håller nog med om att det vore bättre på det stora hela om de placerade laddarna där de inte redan finns så många laddare, men antagligen så ser inte heller någon marknad där, moment 22…
Angående priset så tycker nog jag att i dags läget så är det viktigare med god tillförlitlighet än ett bra pris. Har snabbladdat min e-up! ca 30 gånger och ca 5-6 gånger så har jag inte kunnat ladda som tänkt på grund av strulande laddare. Dessa laddare som står en och 1 och flera mil ifrån varrandra är ett problem. Hellre då dyra laddare som står flera ihop och som fungerar mer än 99 % av gångerna som de ska användas.
Bara för en jämförelse på en mogen laddmarknad. Vad brukar det kosta att ladda i Norge? Någon som har bra koll.
Norsk elbilforening har bra koll:
https://elbil.no/lading/lade-elbilen-pa-farta/hurtiglading/
så klart att snåla bilister försvinner när gratisätandet tar sliut. Att det skall vara gratis måste folk få ut ur sina huvuden.
runt 4 kr tycker jag är acceptabelt. så länge det är under vad bensinbilarna kostar per mil tycker jag det är ok.
Börn nyland gjorde nylöigen en genomgång av priserna i Norge: där hade circle k runt 4 kr både för 150 och 50 ladding.
https://www.youtube.com/watch?v=IRWAPsJQpZU&t=871s
Ser inte hur de kan motivera de kilowattpriserna… Finns fortfarande bara en spelare på plan alltså.
Tyvärr så finns ju inte valfriheten att ladda billigare med lägre effekt på de flesta vad jag minns. Då är man ju hänvisad till CHAdeMO… (skulle kolla men då funkar ju inte appen…)
Billigt jämfört med Ionity iaf!
Hade varit intressant med en genomgång av alla laddkedjor i Sverige med en jämförelse av priserna, det är en önskan för en framtida artikel från mig!
Tesla tar väll ca 3-4 kronor per kw, så tycker ca 5-6kr är ett helt rimligt pris för en vinstdrivande verksamhet desutom billigare än ionity utan abbonemang, att köra elbil bygger iaf på att ladda mest hemma och sedan toppa upp när är ute på längre turer, priset gör ju även folk till att inte ladda i onödan och onödigt länge vilket gör att risken för kö minskar, likvärdiga priser som i norge och biliggare i flera fall.
men de är klart när någon annan betalar så är gratis gott.