Nya laddkedjor i Sverige

GronKontakt

Flera nya operatörer anlägger nätverk av snabbladdare nu i Sverige. I åratal dominerade “de fyra stora” i vårt land: Bee (fd Clever), E.on, Fortum och Vattenfall. Det var framför allt de som satte upp rikstäckande nätverk av snabbladdare för elbilar. Nu får de konkurrens av allt fler andra aktörer på marknaden.

Europeiska Ionity var en av de första utmanarna. Bolaget bildades av biltillverkarna Audi, BMW, Daimler, Ford, Porsche och Volkswagen för att erbjuda snabbladdare över hela kontinenten. Sedan dess har bland annat Hyundai och Kia gått med i konsortiet som har målet att bygga minst 400 snabbladdarstationer runt om i Europa. Hittills har de invigt 144 av dem, varav tio i Sverige. De flesta av deras stationer har 4 snabbladdare bredvid varandra.

Nu har även norska Grön Kontakt börjat bygga snabbladdarstationer i Sverige. Hittills endast i Charlottenberg och Töcksfors nära norska gränsen vilket elaka tungor skulle påstå ändå är bara för norska turister på besök i el-u-landet Sverige så de får laddning ta sig hem också. Men enligt Grön Kontakts VD Ole Henrik Hannisdahl kommer de även satsa “utmed de stora transportkorridorerna i Sverige och i större städer”. Även Grön Kontakts stationer har 4 snabbladdare per station.

Nu har även bensinmack-kedjan Circle K ger sig in i leken. De verkar ha insett att de bensinstationer som även fått en snabbladdare (hittills har flera Circle K stationer fått laddare placerad av andra aktörer) har ökat rejält på sin merförsäljning. För det är inte bensin en mack tjänar pengar på, utan alla kunder som kommer och fikar i deras café. Och medan allt fler bensinbilister inte ens kommer in i stationsbyggnaden längre utan betalar ute vid pumpen stannar elbilister och fikar i minst en halvtimme. Varför tror ni toaletterna alltid är längst bak i lokalen? För att du ska bli sugen på fika eller åtminstone en chokladkaka på väg ut tillbaka till bilen.

Circle K har nu bestämt sig för att börja bygga ett eget nätverk av snabbladdare vid sina bensinstationer. Först ut är den nybyggda stationen i Flädie utanför Lund, och företaget planerar bygga 50 stationer till i år. Varje station ska ha flera snabbladdare. Sammanlagt planerar Circle K bygga 75 snabbladdare med 150 kW kapacitet och 45 med 50 kW.

– Vi vill vara det självklara valet längs vägen för Sveriges elbilister. Vi tror på elbilens framtid och vill underlätta för snabb och enkel laddning. Därför genomför vi nu en stor satsning på el. Vår ambition är att bli störst i Sverige, säger Jenni Alterling, Senior Fuel Product Manager på Circle K Sverige.

Det verkar som att vissa Circle K mackar kommer få laddare från Ionity, ty de två bolagen samarbetar med varandra, och vissa kommer få Circle K egna varumärke.

I Norge har Circle K börjat öppna energistationer, som förutom flytande bränsle även erbjuder snabbladdning från flera olika operatörer. Nu verkar de vara på gång att slå in sig på samma väg även här i Sverige. En mycket glädjande utveckling! Bensinmackar var naturliga mötespunkter på 50-talet. Sedan dess har de förpassats till något nödvändigt ont man stannar så få minuter vid som möjligt. Ironiskt nog kan det bli just elbilar som ger mackarna renässans – nu som energistationer.

Det är glädjande med alla dessa nya laddoperatörer, vi välkomnar dem alla i Sverige! Extra glädjande är att alla har börjat prata om stationer nu. Tiden då man bara smockade upp en enda snabbladdare på ett ställe verkar vara förbi. Alla lanserar nu stationer med 4 eller fler snabbladdare bredvid varandra. Så man slipper vara ängslig om den där enda laddaren är trasig eller upptagen. Vi har bara en enda bön till dessa nya aktörer: snälla, inga fler RFID-tags! Låt oss få betala med kreditkort. Eller helst koppla kortet till bilens ID som Tesla gjort, så man bara stoppar i sladden i bilen så dras beloppet från ens kort utan att behöva ta fram den. Vi vet att ni kan. Ni vet att vi vill.

 


TCS ett år sedan: Framtidens energimack

För ett år sedan gick vi i detalj igenom hur Circle K första energistation i norska Kjerlingland ser ut nu, och hur den är tänkt att byggas ut i framtiden. Circle K vision om hur en framtida energimack kommer se ut.

Tagged , , . Bookmark the permalink.