Nya laddkedjor i Sverige

GronKontakt

Flera nya operatörer anlägger nätverk av snabbladdare nu i Sverige. I åratal dominerade “de fyra stora” i vårt land: Bee (fd Clever), E.on, Fortum och Vattenfall. Det var framför allt de som satte upp rikstäckande nätverk av snabbladdare för elbilar. Nu får de konkurrens av allt fler andra aktörer på marknaden.

Europeiska Ionity var en av de första utmanarna. Bolaget bildades av biltillverkarna Audi, BMW, Daimler, Ford, Porsche och Volkswagen för att erbjuda snabbladdare över hela kontinenten. Sedan dess har bland annat Hyundai och Kia gått med i konsortiet som har målet att bygga minst 400 snabbladdarstationer runt om i Europa. Hittills har de invigt 144 av dem, varav tio i Sverige. De flesta av deras stationer har 4 snabbladdare bredvid varandra.

Nu har även norska Grön Kontakt börjat bygga snabbladdarstationer i Sverige. Hittills endast i Charlottenberg och Töcksfors nära norska gränsen vilket elaka tungor skulle påstå ändå är bara för norska turister på besök i el-u-landet Sverige så de får laddning ta sig hem också. Men enligt Grön Kontakts VD Ole Henrik Hannisdahl kommer de även satsa “utmed de stora transportkorridorerna i Sverige och i större städer”. Även Grön Kontakts stationer har 4 snabbladdare per station.

Nu har även bensinmack-kedjan Circle K ger sig in i leken. De verkar ha insett att de bensinstationer som även fått en snabbladdare (hittills har flera Circle K stationer fått laddare placerad av andra aktörer) har ökat rejält på sin merförsäljning. För det är inte bensin en mack tjänar pengar på, utan alla kunder som kommer och fikar i deras café. Och medan allt fler bensinbilister inte ens kommer in i stationsbyggnaden längre utan betalar ute vid pumpen stannar elbilister och fikar i minst en halvtimme. Varför tror ni toaletterna alltid är längst bak i lokalen? För att du ska bli sugen på fika eller åtminstone en chokladkaka på väg ut tillbaka till bilen.

Circle K har nu bestämt sig för att börja bygga ett eget nätverk av snabbladdare vid sina bensinstationer. Först ut är den nybyggda stationen i Flädie utanför Lund, och företaget planerar bygga 50 stationer till i år. Varje station ska ha flera snabbladdare. Sammanlagt planerar Circle K bygga 75 snabbladdare med 150 kW kapacitet och 45 med 50 kW.

– Vi vill vara det självklara valet längs vägen för Sveriges elbilister. Vi tror på elbilens framtid och vill underlätta för snabb och enkel laddning. Därför genomför vi nu en stor satsning på el. Vår ambition är att bli störst i Sverige, säger Jenni Alterling, Senior Fuel Product Manager på Circle K Sverige.

Det verkar som att vissa Circle K mackar kommer få laddare från Ionity, ty de två bolagen samarbetar med varandra, och vissa kommer få Circle K egna varumärke.

I Norge har Circle K börjat öppna energistationer, som förutom flytande bränsle även erbjuder snabbladdning från flera olika operatörer. Nu verkar de vara på gång att slå in sig på samma väg även här i Sverige. En mycket glädjande utveckling! Bensinmackar var naturliga mötespunkter på 50-talet. Sedan dess har de förpassats till något nödvändigt ont man stannar så få minuter vid som möjligt. Ironiskt nog kan det bli just elbilar som ger mackarna renässans – nu som energistationer.

Det är glädjande med alla dessa nya laddoperatörer, vi välkomnar dem alla i Sverige! Extra glädjande är att alla har börjat prata om stationer nu. Tiden då man bara smockade upp en enda snabbladdare på ett ställe verkar vara förbi. Alla lanserar nu stationer med 4 eller fler snabbladdare bredvid varandra. Så man slipper vara ängslig om den där enda laddaren är trasig eller upptagen. Vi har bara en enda bön till dessa nya aktörer: snälla, inga fler RFID-tags! Låt oss få betala med kreditkort. Eller helst koppla kortet till bilens ID som Tesla gjort, så man bara stoppar i sladden i bilen så dras beloppet från ens kort utan att behöva ta fram den. Vi vet att ni kan. Ni vet att vi vill.

 


TCS ett år sedan: Framtidens energimack

För ett år sedan gick vi i detalj igenom hur Circle K första energistation i norska Kjerlingland ser ut nu, och hur den är tänkt att byggas ut i framtiden. Circle K vision om hur en framtida energimack kommer se ut.

Tagged , , . Bookmark the permalink.
  • 997GTS

    Det behövs en APP som samlar alla laddstationer. Man knappar in den bil man har och appen visar var laddstationer som passar ens bil finns samt vilket styrka och pris laddstationen har.

    • Daniel

      Plugshare finns. Jag tycker att den har de flesta stationer. De som inte finns kan användarna själva lägga till. Du kan ha flera bilar knutna till din användare och du kan knyta filter för laddare till dina olika bilar. Om du har en nissan kan du välja att endast se ChaDeMo och om du byter till din Audi ser du tex endst CCS om du önskar.
      Du kan dock inte starta och betala via den appen.

  • Daniel

    Mycket hellre rfid än mobilapp! Visa RFID taggen så hoppar det igång direkt, med en app är det alltid strul. Tex; Appen har uppdaterats och du måste logga in igen och då har man såklart glömt lösenordet. Eller som Ionity där man måste betala med kortnummer och bank ID om man inte har taggen. Eller så har kortet kopplat till appen gått ut. Bökigt tycker jag. Det borde gå att betala telefonens rfid i så fall.
    Men jag håller med, det hade varit väldigt smidigt att blippa visakortet istället för att behöva skaffa ett RFID till varje leverantör som man behöver nu.

  • Eldaria

    Kortbetalning måste alltid finnas som alternativ, Turister, hyrbilar, carpool och liknande måste också kunna betala.

    • Daniel

      På en del ställen i Norge har jag varit med om att man kunnat betala för laddning i mackens kassa så får man en bricka att starta laddningen med eller så startas laddningen från kassan.

  • Björn

    Ett standard API vore fint. Då kan vem som helst utveckla funktioner i sin app dom startar laddningen

  • Elbilisten

    Det här blir jättebra, marknadschefen på Grön Kontakt heter Watts.

  • Snåla Grisen

    Förhoppningsvis kommer det i framtiden en sorts standard för kommunikation med laddare, så att alla bilar kan utnyttja alla laddare. Känns lite B som på bilden att en grupp laddare är enbart för t.ex. Tesla och en annan grupp för “alla andra”. Kan jag betala borde jag vara välkommen överallt. Sen går det väl såklart att bygga in “VIP”-funktionalitet om Tesla vill premiera sina egna bilar/laddare på något sätt, t.ex. att Teslor har företräde/är billigare.

    Detta tror jag är ett måste för att bilarnas infotainmentsystem ska hänga med och kunna visa laddare och status för dessa. idag är det väl endast Tesla (och Audi?) som har löst detta på ett vettigt sätt.

    • Surfaren

      Jodå, standarder är jättebra, det är därför det finns så många.

  • martinot

    Hatar både app-betalning och RFID-brickor (även om jag har ett gäng i Teslan som reservlösning, och ett antal appar på telefonen). Sjukt!

    Varför, varför kan man inte få lov att betala lika enkelt för el som för bensin (hade V70 bensinare innan)?

    Galet att allt måste vara krångligare bara för att man betalar för ett annat energislag!

    Någon som vet grunden till alla dessa galenskaper?