Tesla Model S Plaid satt rekord på Nürburgring

MSP_Nurburgring

I torsdags satte Tesla Model S Plaid officiellt världshastighetsrekord för serieproducerade elbilar på Nürburgring. Officiella rekordtiden 7:35.579 blev sju sekunder bättre än Porsche Taycans.

Rekordet sattes på den långa bansträckningen på 20.8 km som endast är tillgänglig för slutna tester. Vid öppna bandagar körs endast 19.1 km av banan. Genomsnittshastighet på varvet var 164.6 km/h, toppfart 279 km/h.

Se video från varvet:

Men det mest intressanta är inte vad bilen gjorde utan vad den inte hade.

Bilen som rekordet gjordes med var nämligen en helt vanlig Tesla Model S Plaid, helt omodifierad direkt från fabriken. Med vanliga Michelin Sport 4S däck. Som är trevliga vardagsdäck men inte de bästa när det gäller bankörning. Jag har själv kört Model S på bana och efter några varv blir de däcken mjuka som smör. Bilen hade också vanliga bromsar och Teslas ganska minimala spoiler där bak.

Därför har Elon Musk redan utlovat att nästa försök kommer göras med extra aero-kit, kolfiber bromsar och bankörningsdäck. Sånt extrautrustning man kan köpa från tredjeparts tillverkare. När han frågades om Tesla kommer göra sådana officiella kit till bilen svarade han att det har de inte kapacitet för men det finns så många bra tredjepart som håller på med sånt. Med detta sagt kommer de tiderna då inte bli officiella omodifierade bilar. Många biltillverkare kommer runt problemet genom att erbjuda banmodifieringar som extrautrustning till sina bilar så att de då blir “omodifierade” fabriksbilar. Tesla verkar inte falla för den frestelsen.

TrackModeV2

Bilen som kördes saknade också Track Mode, mjukvarupaketet som låter en finjustera kraftfördelning mellan drivaxlar, balans mellan under- och överstyrning, regenerering med mera. Genom att optimera bilens beteende för varje kurva i banan kan nog flera sekunder skalas från dagens rekordtid.

MSP_Nurburgring_timeDärför är detta inte det sista vi hör från Tesla på Nürburgring. Snarare en första beta. Med Track Mode mjukvaran kommer nog flera sekunder skalas från tiden. Med bandäck och förbättringar på bilen blir det ännu snabbare. Och redan nu vet vi att Tesla faktiskt redan kört varvet ännu snabbare, på 7:30.909 men av någon anledning inte tagit den tiden som den officiella.

Det är intressant att se att det skiljer sig endast 5 sekunder mellan de två varven, det tyder på att drivlinan klarar hög belastning under lång tid. Gamla Model S blev överhettad redan på ett varv, nu verkar den klara mycket mer.

Slutligen vill jag att du lyssnar lite på videon från varvet på Nürburgring. Dels är det roligt hur bilen då och då piper till: du är för nära kanten 🙂 ja det är ju en helt vanlig omodifierad bil som inte ser skillnad på bankörning och att hämta barnen från dagis 🙂

Lyssna också på att istället för motorns vrål hör man bara hur hjulen kämpar med att få grepp i kurvorna. Det är faktiskt det som är det mest annorlunda med att köra elbil på bana: man kan köra med öronen! Du hör när däcken håller på att tappa fäste och kan justera gasen efter det. Och bilen reagerar blixtsnabbt på gasen! Det syns också i klippet hur föraren justerar bilens fart i kurvorna.

 

Slutligen en liten nyhet även för alla de Tesla-förare som inte kör bana: i ett utav svaren skrev Elon Musk “[mjukvara med Track Mode] förmodligen några veckor bort (jag vet, jag vet haha). Även waypoints och andra saker.” Du kanske inte kör Nürburgring så ofta – men att kunna lägga in flera delmål på resan i navigatorn har vi alla längtat efter.

Bookmark the permalink.