Katastrofmissen på Volkswagens nya elbil

VW ID.Life

Volkswagen visade upp konceptbilen ID.Life på bilmässan i München tidigare i veckan. Bilen kommer troligtvis lanseras som ID.1 om några år, på företagets hemsida pratas det om 2025 och priser kring 20-25 tusen euro. För det kommer man få en elbil med 40 mils WLTP räckvidd som kan accelerera 0-100 km/h på 6.9 sekunder. Låter imponerande och bra.

VW ID.Life interior

Interiören är spartansk och enkel. Ratten påminner om den yoke-ratt nya Tesla Model S fått. Volkswagen har flyttat instrumentbrädan till ratten och precis som i Model S tagit bort alla spakar, man blinkar genom att trycka på symboler på ratten.

ID.Life har ingen mittskärm, istället får man använda sin mobil till det. Genom att fästa mobilen på trådlösa laddplattan och starta Volkswagens app kan man använda sin egen mobil som GPS navigator och underhållningscenter. Det konceptet har Volkswagen redan testat med framgång i ID.Lifes föregångare, den geniala VW e-Up. Istället för bilens halvmesyrer kan man använda sin egen mobil till navigering, spela musik med mera. Istället för att försöka pilla in adressen man ska till kan man bara säga “OK Google navigera till Åhléns”. Och man kan använda valfri navigeringsapp, valfri musikapp, man är inte bunden till det bilens system kan erbjuda. Fungerar fantastiskt bra.

Konceptbilen har ett antal udda finesser, som att man kan dra upp en bioduk från instrumentpanelen och visa filmer med projektor på den. Framsätena går att fälla platt framåt så man kan sitta i baksätet och njuta av filmen. Istället för plåttak har ID.Life en öppningsbar tygtak som ger cabriolet-känsla på sommaren.

Men så finns det även en annan udda detalj på bilen som får en att haja till, slita sitt hår och undra vad de som designat bilen rökte på och om någon av dem någonsin kört en elbil privat? ID.Life frunk:

VW ID.Life frunk

Ja, du ser rätt. Man måste öppna motorhuven för att komma åt laddkontakten. Och bredvid laddkontakten finns det en “praktisk” frunk där man kan ha laddsladden.

Men hur ska det gå när det regnar eller snöar? Kommer frunken och allt i den bli blött? Ska du behöva skopa ut snö ur frunken varje morgon du ska till jobbet på vintern?

Ännu värre blir det när du snabbladdar. Då använder man ju den fasta sladden från laddaren, inte den Typ2 kabeln som ligger i frunken. Innebär detta att vem som helst kan gå fram och sno din laddkabel från frunken då?

Det här är en detalj Volkswagen måste designa om från grunden innan de släpper bilen på marknaden. Fråga gärna nån som faktiskt har kört en elbil hur det borde vara. Frunk precis bredvid laddluckan är en bra idé, laddsladden blir lätt att komma åt. Men den frunken måste vara låsbar. Och nej, vi vill inte ha “dubbla lock”, behöva både öppna motorhuven och sen en separat lock på frunken också. Vi får hoppas Volkswagen innan de lanserar ID.1 inser att kunder vill ha en separat laddlucka, inte behöva öppna motorhuven varje gång de ska ladda.

Annars kommer den bli ganska svårsåld.

Bookmark the permalink.
  • UmeSverker

    Koncept mycket blir inte verklighet men håller med Tibor dumt att ens visa upp något så felaktigt.

  • Jan-Erik Sebestyen

    Den största missen är året 2025, det borde varit 2022. Då lär både ORA “missen” (katten) och BYD delfinen dyka upp till försäljning i Europa.

    • Tanaxia

      Hm? VW har redan ID.3 och ID.4 till försäljning, snart ID.5 också. Att säga att det är en miss att introducera en ny bil om 4 år är som att säga att Tesla gjort en miss att inte släppa Roadster nu. Eller Pickup truck. Eller Model 2 (eller vad den nu kommer heta). Alla är försenade. Inte konstigt att denna också dröjer.

      • https://teslaclubsweden.se Tibor Blomhäll

        Det var lite dumt att döda VW e-Up i förtid när efterföljaren kommer först om fyra år. Och släppa marknaden fri till konkurrenterna under tiden.

      • Jan-Erik Sebestyen

        ID 3 är en rätt stor och mycket dyr bil. Europas bilmarknad domineras av småbilar som Golf, Polo, Fiesta och Clio. Nu låter VW de kinesiska biltillverkarna etablera sig i Europa. Det kan mycket väl vara spiken i kistan för VW.

        • Tanaxia

          Visst. Men var är Tesla då? Dom har inte heller något alternativ? Kommer det också vara spiken i kistan för Tesla i Europa?

          • Jan-Erik Sebestyen

            Tesla tillverkar inga bilar i den här storleken idag och kommer inte att påverkas av den “Kinesiska invasionen”. De har som bekant en model 2 på G som kanske kommer nästa år, men jag tror Tesla är i ett helt annat segment.

          • Tanaxia

            Inser att vi inte kommer så mycket längre med detta. Du håller upp Tesla som ett “helt annat segment”, samtidigt som du skriver att Europas marknad domineras av småbilar, något som Tesla öht inte har något alternativ för (än, precis som VW inte har det heller förrän 2025). Du skriver dessutom att ID 3 är en dyr bil, samtidigt som den är betydligt billigare än något Tesla har. Jag menar.. va?

            Du har helt enkelt en helt annan syn på detta så om något så kan vi enas om att vi är oeniga.

          • Jan-Erik Sebestyen

            Det säljs omkring 15 miljoner bilar varje år i Europa. De som säljer mest är fossildrivna småbilar som kostar 15000 – 20000 Euro. Jag är en av de som tror att vi är i ett teknikskifte från fossilbilar till batterielektriska bilar. Och jag tror vi kommer att gå från dagens 10% batteribilar till 70-80% omkring 2025. Det är så alla teknikskiften har sett ut de senaste 150 åren, så allt annat vore konstigt.

            För att denna övergång ska kunna ske behövs små billiga batteribilar, med ett pris omkring 20000 Euro.

            En VW ID 3 kostar i Tyskland från 35000 Euro enligt EV Database. Det tror jag är långt över smärtgränsen för många bilköpare.

            En ID 1 för 20000 Euro skulle däremot vara exakt vad som saknas. Men jag tror som sagt att bilen behövs nästa år och inte 2025. Nästa år kommer BYD och GW ORA att lansera små billiga elbilar som i Kina ligger i spannet 15000 till 20000 Euro.

            Tesla säljer inte små billiga bilar, och har heller inga planer på att göra detta. Deras marknadsplan för Europa är (gissar jag) att sälja 1-2 miljoner bilar 2025. Det är kanske 10 % av den totala marknaden.

          • Erik Åslund

            Skillnaden är främst den att Tesla inte har tillverkning av miljontals fossilare vars inkomster de är beroende av, samt har massor av kapital bundet i, och har kostnader för. Volkswagen håller på att förlora inkomster, Tesla ökar sina.

            Den andel av småbilsmarkanden Tesla kommer kunna ta när de börjar sälja småbilar kommer vara ren ökning för dem, Volkswagen kommer behöva kunna fortsätta sälja väldigt många småbilar, bara för att inte få minskad försäljning.

      • Jan-Erik Sebestyen

        Test av goda katten. Delfinen har Tibor skrivit om tidigare.

        https://youtu.be/5gVTAsf8oZw

  • Mocke

    Konceptbil. Tycker självmordsdörrarna som är på varoen är en designmiss, men de tar sig sällan till produktion.
    En sak som jag saknar är som en dammslugar-elsladd med typ 2 kontakt som man enkelt kan dra ut och sätta i elladdaren.(en som sitter på rulle). den skulle få plats vid loggan (Vw)

    • Olof Persson

      Du kommer inte få någon sladd ihoprullad, laddsladden ska klara åtminstone 3,6 kW, (1-fas 16 A), och gärna betydligt högre. Laddar du på stan vill du gärna ha 22 kW (3-fas 32 A, alltså 5 ledare i kabeln jämfört med dammsugarens 3, och alla är betydligt tjockare). Detta kommer ingen tillverkare sälja så att de skulle kunna användas ihoprullade, då de kommer bli varma vid max last i timme efter timme.

  • Dusan Prica

    Chilla, det är en konceptbil och lär inte se ut så där.