Katastrofmissen på Volkswagens nya elbil

VW ID.Life

Volkswagen visade upp konceptbilen ID.Life på bilmässan i München tidigare i veckan. Bilen kommer troligtvis lanseras som ID.1 om några år, på företagets hemsida pratas det om 2025 och priser kring 20-25 tusen euro. För det kommer man få en elbil med 40 mils WLTP räckvidd som kan accelerera 0-100 km/h på 6.9 sekunder. Låter imponerande och bra.

VW ID.Life interior

Interiören är spartansk och enkel. Ratten påminner om den yoke-ratt nya Tesla Model S fått. Volkswagen har flyttat instrumentbrädan till ratten och precis som i Model S tagit bort alla spakar, man blinkar genom att trycka på symboler på ratten.

ID.Life har ingen mittskärm, istället får man använda sin mobil till det. Genom att fästa mobilen på trådlösa laddplattan och starta Volkswagens app kan man använda sin egen mobil som GPS navigator och underhållningscenter. Det konceptet har Volkswagen redan testat med framgång i ID.Lifes föregångare, den geniala VW e-Up. Istället för bilens halvmesyrer kan man använda sin egen mobil till navigering, spela musik med mera. Istället för att försöka pilla in adressen man ska till kan man bara säga “OK Google navigera till Åhléns”. Och man kan använda valfri navigeringsapp, valfri musikapp, man är inte bunden till det bilens system kan erbjuda. Fungerar fantastiskt bra.

Konceptbilen har ett antal udda finesser, som att man kan dra upp en bioduk från instrumentpanelen och visa filmer med projektor på den. Framsätena går att fälla platt framåt så man kan sitta i baksätet och njuta av filmen. Istället för plåttak har ID.Life en öppningsbar tygtak som ger cabriolet-känsla på sommaren.

Men så finns det även en annan udda detalj på bilen som får en att haja till, slita sitt hår och undra vad de som designat bilen rökte på och om någon av dem någonsin kört en elbil privat? ID.Life frunk:

VW ID.Life frunk

Ja, du ser rätt. Man måste öppna motorhuven för att komma åt laddkontakten. Och bredvid laddkontakten finns det en “praktisk” frunk där man kan ha laddsladden.

Men hur ska det gå när det regnar eller snöar? Kommer frunken och allt i den bli blött? Ska du behöva skopa ut snö ur frunken varje morgon du ska till jobbet på vintern?

Ännu värre blir det när du snabbladdar. Då använder man ju den fasta sladden från laddaren, inte den Typ2 kabeln som ligger i frunken. Innebär detta att vem som helst kan gå fram och sno din laddkabel från frunken då?

Det här är en detalj Volkswagen måste designa om från grunden innan de släpper bilen på marknaden. Fråga gärna nån som faktiskt har kört en elbil hur det borde vara. Frunk precis bredvid laddluckan är en bra idé, laddsladden blir lätt att komma åt. Men den frunken måste vara låsbar. Och nej, vi vill inte ha “dubbla lock”, behöva både öppna motorhuven och sen en separat lock på frunken också. Vi får hoppas Volkswagen innan de lanserar ID.1 inser att kunder vill ha en separat laddlucka, inte behöva öppna motorhuven varje gång de ska ladda.

Annars kommer den bli ganska svårsåld.

Bookmark the permalink.