I morse visade Tesla upp sin nya värstingmodell Tesla Model S Plaid. Nio år efter att de första Model S börjat levereras har de helt designat om bilen.
Tesla vill visa att elbilar är överlägsna bilar med förbränningsmotorer. Det är därför de gav bilen övermänsklig prestanda. Tesla Model S Plaid är den snabbast accelererande serieproduktionsbilen någonsin. Samtidigt är den en rymlig femsitsig familjebil med enormt bagageutrymme. Och den är också världens säkraste bil. Plaid är bilvärldens motsvarighet till Kinderägg: tre önskningar i en, det går ju inte. Snabb, rymlig och bekväm gick inte att kombinera förut. Nu har Tesla visat att med elbilar så går det.
Tesla Model S Plaid har helt galna prestandasiffror: 0-100 km/h på två sekunder, 322 km/h topphastighet, 1020 hästkrafter, 63 mils räckvidd, och 9.23 sekunder på dragracebanan (kör ifrån gamla rekordhållaren Bugatti Chiron Sport som gjorde det på 9.4 s)
Samtidigt som den inte är en extrembantad supersportbil med knappt plats för två, utan en bekväm familjebil.
Bilens interiör har blivit rymligare, speciellt baksätet har gjorts om. Baksätespassagerarna har fått en egen skärm att kontrollera luft, AC och sätesvärme med. Eller titta på filmer eller spela videospel. Bilen har fått en ny supereffektiv värmeväxlare som dels ger den förbättrad vinterräckvidd dels kan kyla batteri och motor så bra att bilen kan banköras på full effekt utan att komponenter överhettas och prestandan behöver strypas. Ljudisoleringen och ljudsystemet har förbättrats för en ännu mer angenäm åkupplevelse.
Tesla Model S har även fått ny underhållningssystem med liknande processor nya PS5 spelkonsolen har. Under eventet demonstrerades hur bilen kunde spela dataspelet Cyberpunk.
Tesla Model S Plaid har fått världens lägsta luftmotstånd för serieproduktionsbilar. Och Elon Musk betonade att värdet räknas med hjulen på. Ofta när sådana här värden uppges brukar bilföretag endast räkna det på bilkarossen, utan hjul. Bilens bottensida är helt spegelblankt platt.
Batteripacket är dock fortfarande “traditionellt”, inte det kommande strukturella batteripacket än. Tesla har heller inte använt helgjutna fram- och bakvagn till bilen. Elmotorerna har dock designats om för extrem prestanda: de tål över 20 000 varv per minut och bilen accelererar från 0 ända upp till 322 km/h på en enda växel, utan växellåda.
De tre motorerna ger sammanlagt 1020 hästkrafter – och inte bara i ett litet varvtalsområde utan hela vägen upp till bilens maxhastighet.
I USA börjar leveranserna nu men i Sverige kommer vi inte se bilarna förrän i början av nästa år. Priset på 1.380 miljoner är rena budgetbilen om man jämför vad bilar med jämförbar prestanda kostar. För bilar med jämförbar prestanda är supersportbilar som Bugatti och Koenigsegg som kostar tiotals miljoner kronor. Tesla Model S Plaid går inte längre att jämföra med BMW, Porsche och andra “vanliga” bilmodeller, den spelar liksom i en helt annan liga.
Från och med idag finns det bara en bil att överväga om du vill köpa en femsitsig rymlig bekväm familjebil som kör ifrån även de värsta supersportbilarna: Tesla Model S Plaid
And it’s electric, baby!
“Tesla Model S har även fått nytt underhållningssystem med samma processor nya PS5 spelkonsolen har. Under eventet demonstrerades hur bilen kunde spela dataspelet Cyberpunk.”
Nja tesla har ej använtsamma krets som i ps5, men en med liknande prestanda och av samma arkitektur. Annars vore det som att säga att allabilar som använder volswagens MEB plattform (id3, id4, enyac etc) vore samma bil bara för att plattformen de är byggda på är den samma. Kretsen i ps5 har AMD utvecklat tillsammans med Sony och är ingenting som Sony delar med sig av. Förutom en kompetent grafikkretse innehåller kretsen i ps5 också en processor med 8 kärnor av zen2 arkitekturen, något som jag inte hört ska ingå i kretsen i nya tesla models s (och x?)
https://wccftech.com/amd-brings-rdna-2-gpu-architecture-to-tesla-model-s-model-x-autonomous-cars-10-tflops-apu-for-infotainment-system/
Sant. Ändrat. Tack!
Spelkonsollen Tesla. Går även att köra fort med.
Intressant att man på Teslas svenska sida mäter ström i hk. “Maxström 1020 hk”.
Pingback: Tesla Club Sweden 2021 – Tesla Club Sweden