The International Council on Clean Transportation (ICCT) har undersökt körmönstret av ungefär hundratusen laddhybrider i Europa, Kina och USA.
De kom fram till att laddhybrider körs ungefär 37% på el. Det är dock stora skillnader mellan olika länder och privat- respektive företagsbilar. Privatägda laddhybrider körs i USA på 54% el, Norge 53%, Tyskland 43% – men i Kina endast 26%. Och företagsägda laddhybrider körs endast på 20% el.
Laddhybriders verkliga utsläpp är därför 2-4 gånger högre än vad som står på deras datablad. När bilens avgasvärden beräknas enligt WLTP och NEDC körcyklerna räknas det med att bilarna körs till 69% på el. När eldriften i verkliga livet är mindre blir bilarnas årliga utsläpp mycket högre än beräknat.
Mellan 500-2000 mil per år körs på el. Laddhybrider med små batterier och 3-6 mils räckvidd körs 500-1000 mil per år på el. Bilar med större batterier och över 8 mils räckvidd körs däremot 1200-2000 mil per år på el. Men i och med att företagsbilar kör så många mil per år blir resultatet ändå att utsläppen minskar med endast 15-55% jämfört med konventionella bilar.
Fler mil körs på bensin på vintern. Rapporten tittade särskild på laddhybrider i Norge för att se hur kallt väder påverkar bilarnas nyttjandegrad. De kom fram till att laddhybriderna körs uppemot 61% på el på sommaren – men endast 49% på vintern.
Det är inte ofta folk kör långt. I Tyskland undersökte de hur ofta folk körde långt med sina bilar. 7% av dagarna körde privatpersoner mer än 10 mil på en dag – och endast 2% av dagarna mer än 20 mil. 2% är bara 7 dagar per år. Företagsbilar körde mycket oftare över 10 mil per dag, 24% av dagarna, men endast 9% av dagarna över 20 mil. Långresorna på över 20 mil stod ändå för 8% av privatpersoners och 25% av företagsbilarnas årliga körsträcka.
Laddhybrider laddas inte varje dag. Privata ägare i Tyskland laddar sin bil i genomsnitt tre dagar av fyra. Företagsbilar laddas i genomsnitt varannan dag.
Laddhybrider körs mycket längre än vanliga bilar. Privata laddhybrider i Tyskland körs i genomsnitt 2100 mil per år – att jämföra mot de 1400 mil vanliga bilar körs. Företagsbilar körs dock ungefär lika långt per år, runt 3000 mil som traditionella företagsbilar.
Större batterier sänker utsläppen. Genom att jämföra hur laddhybrider med olika batteristorlekar används kom utredningen fram till att för varje extra mil räckvidd bilens batterier ger minskas de verkliga avgasutsläppen med mellan 8%-14%.
Laddhybrider har alltså lägre utsläpp än bilar med enbart förbränningsmotorer – men långt ifrån så låga utsläpp som deras datablad påstår.
Rom byggdes inte på en dag.
Min egen summering efter 2,5 år med en Passat GTE MY17, med 35-40 km praktisk räckvidd på el: 3310 mil körda, varav 2730 på el och 580 på bensin. Drygt 82% på el, om jag räknar rätt. Och då är jag ändå extremt lämpad PHEV-ägare med tanke på hur jag bor.
Senast jag tankade bensin var i juli 2020, men sommarens semester lär sabba statistiken tyvärr.
Du bör nog tanka i lite ny bensin då eller håller modern bensin sig så länge?
Bilen har en trycktank, vilket ska förlänga livslängden. Inga problem häromveckan iaf, när jag tvingades köra några mil på bensinen.
Jag förstår inte att det idag finns en marknad för hybridbilar. För några år sen när den vettigaste ej-tesla elbilen klarade 15 mil på en laddning på sommaren, och saknade snabbladdning eller hade långsam sådan, då kunde jag förstå konceptet.
Värt att komma ihåg är att ju äldre bilen blir desto högre andel körs den på el normalt sett. Så den andelen kommer att öka allteftersom flottan blir äldre samt när nyförsäljningen stabiliserar sig på en nivå och inte ökar så extremt som idag.
Förutom det så har ju nyare laddhybrider över lag fått och får längre räckvidd samt sådana saker som värmepumpar som också minskar förbränningsmotorns användande.