Teslas nya ratt

MS_v2_int

En av de första nyheterna du märker när du sätter dig i din nya Tesla Model S är den nya ratten. Istället för traditionella runda påminner Teslas nya ratt mest om en flygplans styrkontroller.

Länge har det spekulerats hur det kommer att kännas köra bilen med denna nya rattform? Det gissades att ratten skulle ha adaptiv utväxling, att samma vridning på ratten i låga farter skulle ge större hjulutslag än i motorvägsfart, för att underlätta manövrering. Det verkar inte ha blivit så. En av de första som fått den nya Tesla Model S levererat på eventet i fredags morse var signaturen Omarsultan. Han spelade in följande video om hur det är att köra med nya ratten:

Som synes behöver man vrida ratten lika mycket som förut för att göra tvära svängar i låga farter. Det går inte att köra med hand-över-hand metoden man fått lära sig i trafikskolan. Men man lär sig snabbt. Så här skriver Omarsultan: “Angående videon: avsikten var att ge folk en känsla av hur mycket man måste vrida under dagliga köruppgifter. Det var också andra gången jag körde bilen och jag vill att folk ska ha det i åtanke. Jag försökte vänja mig vid ratten och blinkersknapparna samtidigt, så ja, det är nog inte så inspirerande att titta på. Saken är dock att jag tog frun ut igen för en kort bilresa igår kväll och jag känner att min hjärna gör mindre bearbetning och rörelserna börjar falla på plats. Jag antar att det är budskapet – det finns en inlärningskurva och lite omprogrammering som måste ske men jag tror att det för de flesta kommer att bli en snabb utveckling.”

Teslas nya ratt är alltså lite annorlunda, det tar ett litet tag att vänja sig, men redan efter några åkturer kommer du bemästra den och uppskatta den. Vi undrar dock om biljournalister kommer hinna med de tre-fyra körningarna det tar, eller om de kommer såga ratten innan dess?

Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • 23 Responses to Teslas nya ratt

    1. AB FM says:

      Man vänjer sig vid en böld i ansikte med, men vad är fördelen?

    2. Storapa says:

      Det är något fel med inbäddningen av filmen, med telefon (Android/Chrome) i stående läge blir det världens tråkigaste film av en sidospegel.

    3. Chell says:

      Ser helt rätt ut! Tänk att slippa se folk hänga över ratten med handen klockan tolv. Bättre kontroll över körningen och bättre sikt. Det här blir bra!

    4. Tanaxia says:

      Ser onekligen rätt krångligt ut. Jag tror, och hoppas, att man vänjer sig vid det.

      Men återigen så är det just blinkers som ser ut att vara den största trafikfaran. Har inte sett något i denna video som direkt gör mig mindre orolig. Snarare tvärtom. Han lyckas i vissa lägen inte ens få igång blinkers när han har ratten rakt, hur ska det då bli i en rondell när ratten är roterad?

      Men avvaktar tills jag ser det i mer Sverige-liknande förhållanden innan jag sågar det helt.

      • Marcus Carlsson says:

        Ja, det är också just det jag tänker blir svårt.
        När man är mitt i en rondell och ska blinka ut och hittar inte blinkersen utan att titta på ratten.
        Verkligen synd att de tog bort den spaken, för ratten gillar jag

      • sacke5 says:

        Det kanske inte blir några problem för den unga generationen, de har väl kört bilspel med Logitech-rattar… 😉

    5. Torbjörn Jonsson says:

      Ratten är ju redan sågad så det blir svårt för biljournalisterna att göra det en gång till… 😉
      För övrigt så vill jag också ha en variabel utväxling för att det ska fungera med denna ratt. Citroën kunde ju på 70-talet så varför ska inte Tesla kunna det nu?

      • Jan-Erik Sebestyen says:

        Jag är också förvånad att det inte var variabel utväxling eftersom de kallade det en yoke, och inte en ratt. Möjligen är det en framtida funktion som de ännu inte är helt klara med.

    6. gnuX says:

      Det ser ju riktigt kass ut på alla fronter…
      * Svårt att hitta grep när man svänger
      * Pilla på skärmen för att lägga i backen och tillbaka
      * Kassa kapacitiva touch-knappar för blinkers som inte verkar reagera ordentligt när man trycker på dem (och hur gör man om man vill blinka till 3ggr bara?)
      * Svårt att hitta blinkers när man ligger i en sväng som @Tanaxia:disqus skrev tidigare

      Får hoppas det finns som val med en “vanlig” ratt fortfarande när det är dags att byta ut min 3:a (det dröjer nog ganska länge innan det är aktuellt 🙂 )

      • martinot says:

        Gillar inte kapacitiva touch-knappar. Är en dålig kombination som tar det sämsta från både fysiska knappar och touchskärmar, men utan någon av deras fördelar.

    7. Moggen says:

      Tror fortsatt det går att få en vanlig ratt, man får bara betala lite extra, eller köpa åt skoj tillbehör.

    8. Mocke says:

      Går det att välja vanlig ratt?

    9. Mocke says:

      Verkar som om de försöker göra det så obekvämt så möjligt för de som vill styra själv. (så folk börjar hata det och funderar på att köpa självkörande)

    10. No way says:

      Blir det en eftermarknad för ratt-skal? 😛

    Lämna ett svar