Bilen utan växelspak


Ovan video visar hur nya Tesla Model S automatiska växelspak fungerar. Eller snarare vad man ska göra ifall man ändå bestämmer sig för att växla själv.

Som vi berättat i tidigare artikel behöver en elbil ingen växelspak egentligen. Det finns ingen växellåda, elmotorn har alltid samma fasta utväxling mot hjulaxeln. Man behöver inte växla varannan sekund som de gör i Need for Speed filmerna. Allt man behöver är en riktningsväljare: vill jag köra framåt eller bakåt (ska elmotorn rotera åt ena eller andra hållet)?

Svaret på den frågan är oftast att man vill köra framåt. Endast om det finns nåt hinder framför bilen som man vill backa.

Aktiverar man Auto Shift out of Park funktionen i Teslas nya Model S och X bilar gör bilen beslutet: människan bakom ratten vill nog köra framåt – förutom om det finns typ till exempel ett hus framför bilen.

Bilen visar riktningen den valt så snart du trycker på bromspedalen. Mittskärmen visar då om bilen kommer rulla framåt eller bakåt när du sedan trycker på gasen. Är du inte nöjd med bilens beslut kan du manuellt välja riktning.

För trots att bilen inte har någon växelspak längre, trots att bilen automatiskt kan välja körriktning kan du fortfarande manuellt “växla” den (dvs välja körriktning). Står bilen still och du trycker på bromspedalen kan du svepa uppåt på mittskärmen för att köra framåt eller neråt för att lägga i backen.

PRND

Tesla har till och med lagt till gamla hederliga växlingsknappar till bilen. Eller snarare touch-knappar på underkanten av mobilladdaren. PRND symbolerna är vanligtvis släckta men kan tändas genom att du vidrör panelen när bilen står still. Då kan du manuellt välja “växel” (körriktning), inte hel olikt knapparna du hittar i flera andra elbilar:

hyundai-kona-gears

En liten finess många kanske missat är att Teslas automatiska växelspak inte enbart väljer framåt eller bakåt när bilen ska åka – den drar även åt parkeringsbromsen automatiskt när du stiger ur bilen! Efter att du bromsat och stannat med bilen griper ju auto hold in och håller fast även efter du tagit bort foten från bromspedalen. Så snart du tar av dig bältet dras handbromsen åt (de extra bromsbackarna som håller hjulen aktiveras).

Med nya Tesla kan du alltså köra fram någonstans, ta av dig bältet, kliva ur och gå iväg utan att tänka på stänga av motorn, dra åt handbromsen, slå av tändningen, låsa bilen och andra sådana gammalmodigheter.

Vill du detaljstudera Tesla Model S alla nya finesser kan du läsa användarmanualen här.

Bookmark the permalink.
--- Stöd dessa sidor med en donation ---
--- Min referralkod: tibor72449 ---
--- Köp mina böcker ---
  • Mockasin

    Det låter som en dödsfälla för tankspridda personer :-)
    Inte minst om den gör rätt 99,9% av gångerna, men den där tusende gången åker man i plurret eller krockar med bil som kommer från sidan.

    • https://teslaclubsweden.se Tibor Blomhäll

      Växelspak har redan visat sig vara en dödsfälla för tankspridda personer. Antal gånger folk har lagt bilen i Drive när de försökt backa eller tvärtom.

  • Axel Svensson

    Har man en Model X så behöver man inte stänga dörren heller…

  • Daniel Svanberg

    Skulle säga att det är ungefär hälften av gångerna jag rör växelväljaren som bilen ska framåt. Stannar man vid tex ett rödljus så rör man normalt inte växel och flesta parkeringssituationer kräver backning antingen ut eller in. I alla situationer då jag rör mest på växelspaken är det också svårast att gissa. Tex vid finlir i parkering eller en stressad vändning på en för smal gata. Risken känns stor att bilen vill backa efter man stannat bilen och kollat läget för att sen vilja smyga fram de sista cm för att komma in i rutan.

  • UmeSverker

    Den drar tydligen även åt handbromsen när du tar av dig bilbältet.

  • Eldaria

    Man får väl hoppas den väljer rätt när man som exempelvis i Amsterdam står med nosen mot kanalen med bara en lite metallgrej som man enkelt kör över att blockera från att köra ner i vattnet.

    https://thumbs.dreamstime.com/z/plugga-elbilen-som-laddar-i-gatan-i-amsterdam-66255786.jpg

    Sen gillar jag växelväljaren på min ioniq, det är blixtsnabbt att göra en trepunktsvändning, touchscreen i all ära, men det slår inte taktila knappar som man kan använda utan att titta.

  • https://frippz.se Fredrik

    Växelväljaren är nog inget större problem. Även om allt jox med backup-knapparna som komplement till skärmen signalerar om att de lika gärna kunde gjort en mindre växelväljare på ett enda ställe. Det jag oroar mig för är hur vi i Sverige och andra länder där det är lag på att blinka i rondeller ska klara oss när vi gjort 180 grader rattutslag och ska försöka blinka ut.

  • MikeL

    “Need for Speed-filmerna”

    ?…