Utförlig genomgång av nya Tesla Model S Plaid


Ovan video av YouTube influencern Tesla Raj ger en utförlig genomgång av alla nyheter nya Tesla Model S Plaid har att bjuda på.

GUImove

Den halvtimmeslånga videon visar först nya GUI-t som… inte innehåller särskilt mycket nytt för oss Tesla Model 3 ägare. De flesta av menyerna känner man igen, även om första snabbmenyn har förbättrats. En nyhet är dock att nu kan man flytta på fönster (som inte är så intuitivt, Tesla Raj behöver några försök på sig innan han inser att man ska först minska på fönsterstorleken till hälften innan man kan flytta på den).

GUIcustomize

En annan nyhet är att man kan välja vilka ikoner man vill ha på menyraden längst nere på skärmen. Man har ett antal att välja mellan som kan dras ner till menylisten. Man kan även långtrycka på dem för att anpassa. En första förberedelse innan appstore? Många hoppas på det.

Skärmen ska gå att vrida vänster-höger… i framtiden. Mekaniken och motorerna är där, monterade, men mjukvaran som ska styra skärmen är inte klar än så just nu går det inte att vrida. Andra finesser som heller inte hunnit bli färdiga är aktiva ljuddämpningen vars hårdvara är monterad i framstolarna men mjukvaran är inte färdig än. Kan det ha varit mjukvaran som fördröjt lanseringen av bilarna, ungefär som det Volkswagen ID.3 råkade ut för?

Vid genomgången av luftkonditioneringen och värmesystemet koncentrerade Kaliforniabon Tesla Raj på de ventilerade framsätena – medan vi i kalla Sverige gläds åt att både säten och ratt har fått värmeslingor.

GUIbak

Som familjefar uppskattar jag nästan bakskärmen mest. Nu slipper äntligen jag behöva agera när barnen gnäller “pappa, kan du slå på värmen i baksätet?”, “kan du stänga av den?”, “det blåser för mycket”, “för litet”. Och så det ultimata “pappa jag har tråkigt”.

Nu kan baksätespassagerarna själva slå på och av stolvärmen och justera fläkten. Det finns tre klimazoner i bilen, baksätet har fått en egen zon, kan till exempel blåsa kalluft medan de fram får varmluft.

Det går även att titta på YouTube och Netflix filmer där bak – fast ljudet är en kompromiss än så länge. Tesla Raj kunde inte ansluta blåtandshörlurar, den finessen verkar komma senare. Ljudet kunde endast köras ut via bilens högtalare. Vilket gör att de där framme blir också tvungna att lyssna på filmljudet – utan att kunna se filmen. Displayen fram visar inga videos medan bilen kör, endast den bakre. Det går att justera ljudbalansen så att endast de bakre högtalarna spelar ljudet men det går inte att mixa så de främre spelar till exempel radio medan filmljudet spelas bak. Än så länge? Det är det som är bra med Tesla, nya finesser kommer hela tiden.

Det gick heller inte att spela spel på bakskärmen. Än.

Från 8:55 i videon gås nya ratten igenom i detalj. Tvärtom mångas tidiga farhågor verkar den både bjuda på bekväm körställning och lätta svängar. Det går till och med att svänga hand-över-hand efter lite övning, vilket ägaren till bilen visar när han demonstrerar trepunktssväng från 26:20 i videon. Där ser man också hur lätt det faktiskt är att byta mellan fram och back via mittskärmen. Efter första natten var det intuitivt, tycker ägaren.

Från 31:00 i videon testar de nya “smarta växelspaken” vi berättade om i gårdagens artikel. De parkerar utanför ett köpcentrum och när de parkerade på en parkeringsplats där det fanns buskar framför bilen, ja då la den automatiskt i backen. När de backade in på samma parkeringsplats så buskarna hamnade bakom bilen valde den klokt nog att köra framåt. Sedan parkerade de mitt ute på asfalten och lät en testperson ställa sig framför bilen. Då la bilen automatiskt i backen. Det ultimata testet, där de ställde en person framför och en bakom bilen avslöjade att bilens dator gillar Ron bättre än Kevin för den valde att köra framåt 🙂

Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • Lämna ett svar