Samtidigt som Teslas europeiska bilfabrik håller på att byggas i rekordfart återstår det fortfarande ett stort hinder innan den får sälja en enda bil till betalande kunder: Tesla har fortfarande inget formellt tillstånd för fabriken utan bygger “på egen risk”.
Delstaten Brandenburgs ekonomiminister Jörg Steinbach sa dock till tidningen Fortune förra veckan att “det är fortfarande min förhoppning att vi kan ge det innan årets slut” och han la till skämtsamt: “det kommer bli min största julklapp (till Elon Musk)”.
Tesla har precis lämnat in nya ansökningar om att även få bygga en batterifabrik på området. En dokument på 11 000 sidor som Jörg Steinbach lovat processa så snabbt som möjligt.
Byråkratins kvarnar har ingen Plaid Mode – men vi får hoppas att de maler tillräckligt snabbt för att hänga med i Teslas snabba takt.
I själva verket låter 6 månader från ansökan om att få bygga en batterifabrik till färdiga tillstånd som en relativt kort tid i en västeuropeisk demokrati med ordnade processer för samråd, överklagan och visst medborgarinflytande. Risken är att de demokratiska processerna ger fördröjningar även för önskvärda projekt men det är en farlig väg att i förväg välja ut vilka projekt som är önskvärda eller undantagna från den demokratiska processen.
Sex månader är, som du skriver, en kort tid jämfört med vad det brukar ta. Men det är en rätt lång tid om det nu är så att det är bråttom att ställa om till fossil-fritt, som många säger att det är. Tesla är ovanligt i dag just för att de gör nya saker i högt tempo. Jag tror vi kommer att se allt mer företag med högre tempo under 20-talet. Och jag tror att det kommer att bli den teknik-omställning som många efterfrågar. Sedan är frågan om initiativen kommer att hamna i typ Kina eller i EU eller USA. Det finns rätt mycket risker ur en demokrati-aspekt om det blir Kina som kommer att dominera.
Det är min uppfattning att tillståndsarbetet måste gå mycket fortare än idag. Givetvis utan att tappa demokratiaspekten och medborgarinflytande.
Väldigt många gamla företag kommer att gå i konkurs under andra halvan av 20-talet och 30-talet pga av teknikomställningen vi nu är inne i. Förra gången detta hände råkar vara för 100 år sedan. Efterspelet av detta kastar fortfarande mörka skuggor över världen.