SECC 2016

SECC_start2

I lördags arrangerade vi på Tesla Club Sweden elbilstävlingen Stockholm Electric Car Championship. 38 elbilar sökte sig till startområdet på Strömkajen bredvid Grand Hotel. Tävlingen var öppen för alla elbilar, inte enbart Tesla. Men det är svårt att nå ägarna av andra modeller – av 38 bilar var 30 Tesla, 3 Nissan Leaf, 3 Renault Zoe och 2 BMW i3.

SECC_start4

När starten gick kl 9:30 ringlade kön av bilar långt. De fick startnummer och tävlingskarta, sedan skickades det iväg en bil i minuten av speakern Fabian och Anders, som ni som lyssnar på Teslapodden säkert känner igen. Ironiskt nog för en elbilstävling hade de problem med att hitta ström till ljudanläggningen – vägguttaget de skulle använda var strömlös. I bokstavligen sista sekunden fick de igång strömmen, ljudanläggningen och munlädret.

De tävlande hade därefter en krånglig bana framför sig. De skulle besöka 12 kontrollpunkter och på varje ställe svara på frågor för att bevisa att de har varit där. Många tog kontrollpunkt 2 först – punkterna kunde tas i valfri ordning. Frågan för kontrollpunkt 2, mitt på Norrbron löd:

När blev huset för Sveriges riksdag färdig? 1:1904, X:1914, 2:1924

Några av lagen körde och sprang runt runt för att hitta svaret på frågan, andra bara lyfte blicken mot riksdagshuset:

Riksdag

Rätta svaret var alltså 1 : 1904

Så betade de tävlande av punkt efter punkt. Efter de tre kontrollpunkterna i Gamla Stan var det dags att korsa trafikkaoset kring Slussen och köra ner i Söderledstunneln. Andra ändan tunneln mynnar vid korsningen Götgatan-Folkungagatan, och därifrån fortsatte tävlingen med att hitta resterande 9 kontrollpunkter.

I och med att punkterna kunde tas i valfri ordning blev det inte en lång karavan av bilar utan Södermalm fylldes av elbilar som pilade kors och tvärs bland gatorna! I var och varannan korsning träffade de tävlande varandra och undrade ifall de kör åt rätt håll? De andra svängde ju till vänster?!

Alla enkelriktade gator på SoFo ställde till med en hel del bekymmer för de tävlande. Många ruttplaner fick tänkas om när de plötsligt mötte förbudsskyltar. Att inte ta kontrollpunkterna i ordning krånglade också till det för några – en av de tävlande berättar hur de började leta efter bensinmackar mitt inne på Söder, bara för att de blandade ihop punkterna. (Rolig fakta: det finns inte en enda bensinmack på hela Södermalm – men 315 publika ladduttag!) Bensinmacken de egentligen skulle hitta var på Nacka Strand.

Vårt medlem Drzaphod har gjort en liten videosnutt där man kan följa med på hans snurrande jakt på kontrollpunkter i stan. En timmes tävling på dryga fem minuter:

Förutom svåra platser att hitta till skulle de tävlande även besvara 12 kunskapsfrågor. De ställde också till en hel del bekymmer för deltagarna. En av frågorna var till exempel:

Första hybridbilen gjordes av? 1:Porsche, X:Toyota: 2:Bentley

 

 

Lohner-Porsche

Världens första hybridbil gjordes av Ferdinand Porsche, år 1900

Efter att ha hittat alla kontrollpunkterna och svarat på alla frågorna var det så dags att köra ut mot Nacka Strand, där målet stod vid elbilsmässan eCar Expo. De tävlande fick var sin inträdesbiljett.

SECC_pris

Prisutdelningen skedde så kl 13:00 på scenen mitt i mässan. Vinnande teamet blev bil 24, en Tesla Model S som rattades av vårt medlem Bod och hans kartläsare var en annan av våra medlemmar, Ochso. De kände inte varandra innan start, Bod hittade sin kartläsare efter en förfrågan på forumet.

Priserna de vann delade de broderligt mellan varandra, champagneflaskan tog Bod hand om, medan Ochso fick årsprenumerationerna på tidningarna GranTurismo och Elbilen i Sverige.

Alla var överens om att det var en jätterolig tävling, så planeringen för nästa års tävling har redan börjat – nu är vi ute i god tid i alla fall.

Facit till frågorna hittar du här.

Tagged , . Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • Lämna ett svar