– Hejsan allihopa och välkomna till detta första projekt-koordinationsmöte! Vi har fått i uppdrag från styrelsen att utveckla en elbil. Ja ni vet, en sån där Tesla-dödare alltså.
Jag ser att vi har använt standardmall 1A för inbjudningarna, den vi brukar använda för alla nya bilmodeller. Jag ber om ursäkt för den här lilla missen. Vi verkar tydligen inte behöva riktigt alla avdelningars medverkan.
Till exempel faktiskt hela motoravdelningen, turbo-utvecklarna, insprutning och förgasare: förlåt att inbjudan gick ut till er också, era avdelningar kommer faktiskt inte beröras av den nya modellen. Ni kan stå upp och gå.
Samma sak gäller även hela avgas-gruppen, ni som jobbar med ljuddämpare och katalysator kan också gå. Ja, ni som brukar fixa sedvanliga avgasfusket behövs inte heller. AdBlue, partikelfälla, lambdasond, alla de där var också i onödan ni kom.
Och när jag ändå håller på kan jag också ursäkta kopplings-avdelningen, ni är inte inkopplade i det här projektet. Och växellådan… jo förresten, ni ska slänga ihop en fast utväxling med två kugghjul! Men ingen växellåda, växelväljare eller något sånt. Inte ens en backväxel. Ni som brukar fixa kardanaxeln kom också i onödan, förlåt att jag upptog er tid.
Få se, vem är kvar? Ja just det, bränslekillarna, bränsletank, bränslepump, filter med mera, ni kan också gå. Och oljetråg, nej det har vi inte heller…
Men ni som håller på med karossen, ni kan sitta kvar! Ni kan redan nu börja brainstorma kring hur vi ska göra bilen “annorlunda” och “futuristisk” – rensa byrålådorna på alla de där refuserade idéer ni hade om konstiga dörrar, udda utseenden och sånt! Och ni som håller på med belysningen, börja ta in offert på blåa lysdioder. Vi kommer behöva massor! Kan vi få mängdrabatt?
Och ni som… var är startmotor-avdelningen? Jasså, är det bara en snubbe? Du, Jörgen… var beredd på ett STORT jobb framöver med MASSOR med övertid!
Ja då var vi väl färdiga… kan nån bara ringa VARTA som vi brukar köpa startbatterier ifrån och fråga om de har nåt större på lager?
Då kör vi!
Haha! Sjukt bra!
Hahaha! Den roligaste krönikan på länge! Mycket träffande på många olika plan!
IT-avdelningen? Ojdå skulle vi bjuda in dom oxo? Äsch det tar vi på nästa generation…kanske…
Ja, och så var det det där med akustik-gänget alltså, jag bjöd inte inte dom för det behövs väl inte på en sån
superdupertyst elbil va? (jasså var dom viktigare än någonsin? åfan det trodda jag inte)
Hahaha! Klockrent. Och plötsligt inser man varför det inte byggs några elbilar.
På pricken!
Detta är ju den stora anledningen till att det kommer att vara så svårt att ställa om en fossil-bilindustri till en el-dito.
Volkswagen börjar förbereda för en el-framtid genom att berätta att 30000 anställda inte kommer att behövas. Undrar om denna omställning kommer att kallas för “stålbad eller fossilbad” och som kommer att ligga framför alla bilindustrier som vill överleva.
Elektrolytbad….
Elektrolytbad är säkert bra för att göra om fossilfreakar till elfreakar. Men problemet är att alla fossilfreakar inte behövs och blir några slags “fossilfossil”.
Tibor, du har gjort det igen! Riktigt träffsäker och rolig!
Många Jörgen blir det….
Spot on 🙂 Och anledningen att det inte finns några tesla-dödare är att kardan-Bengt jobbar med batteriet, motor-Ulf med bagage, växel-Jesper med infotainment och han som gör fildialogen i Windows har hand om räckviddsberäkning. Och ingen tror på projektet.