Förra helgen åkte vår medlem lator Sverige runt med en hyrd Tesla. Han försökte ge sig på The Supercharger Challenge, att besöka alla Sveriges Superchargers, men han fick ge upp med endast två stationer kvar på listan – hans hyrtid gick ut och han fick återlämna bilen. Snöpligt.
Hans bedrift, och vår artikel om det triggade något hos flera av våra medlemmar. The Supercharger Challenge går ut på att besöka Sveriges alla Superchargers inom en och samma resa. The Supercharger Grand Challenge stipulerar dessutom att varje Supercharger får besökas endast en gång.
Tidigt fredag morgon, klockan 05:38 den 17 Juni 2016 satte sig vår medlem jtesla i sin bil och började hans resa. Från Stockholm skulle han åka ner till Göteborg (till Iron Maiden konserten) och sedan ta en lång omväg via Östersund hem. Han ville inte “komma ut” och berätta om sina planer för att inte trigga andra… klokt tänkt, speciellt med tanke på det som hände därefter…
Vårt andra medlem Alexander tyckte också The Supercharger Challenge lät kul. Hans äventyrslusta väcktes när han läste om lators resa, och tyckte han kan bättre. “Jamen gör det då” sa hans flickvän. Så fredag morgon, efter att han lämnade barnen på dagis ringde han hem “Jag blir lite sen, jag tar en omväg hem” 🙂 “OK, men köp mjölk och smör” var det förstående/luttrade svaret han fick.
De två tävlande gav sig av på resan, i början totalt ovetandes om varandra, åt vart sitt håll. Jtesla skulle ta ett medsolsvarv mellan laddarna, medan Alexander åkte motsols. När jtesla insåg att han har fått konkurrens kom han också ut på forumet. Därmed var tävlingen igång!
Se alla deras bilder och deras berättelse på vårt forum!
Fredag kväll, medan jtesla ankom Göteborg och pausade för Iron Maiden koncerten och vila i hotellrum fortsatte Alexander att beta av Supercharger efter Supercharger – hela natten! Han avslöjade att han tänkte köra nonstop hela resan! Folk på forumet som var oroliga för hans hälsa och säkerhet lugnades med beskedet att han tog power-naps när bilen stannade och laddade vid en Supercharger. När man tänker efter är det en ganska så bra schema: kör två timmar, sova en halv. När jtesla vaknade lördag morgon insåg han att Alexander ledde så stort så han hade inte någon chans att vinna längre. Men äventyret var så lockande så han fortsatte tävlingen i alla fall.
Så lördag kväll samlades en liten skara Tesla Club Sweden medlemmar för att hälsa vinnaren Alexander välkommen på hans sista laddstopp vid MAX i Infra City. Han påbörjade sin rundtur runt hela Sverige bara några hundra meter därifrån, från Superchargern utanför Service Centret. (De två Superchargrarna i Upplands Väsby räknas som två olika av Tesla Motors, alltså ska båda besökas i The Supercharger Challenge. Både Alexander och Jtesla gjorde det så alla framtida utmanare ska också.)
Vi såg en fortfarande kritvit Tesla svänga in på MAX parkering, och så klockan 20:24 på lördag kväll rullade Alexander genom målsnöret till sista Superchargern på hans resa!
En trött men mycket glad Alexander anslöt Superchargerkabeln till sin bil för femtonde och sista gången under resan. Han berättade att alla laddningar gick bra, och bilen betedde sig klanderfritt under hela resan. Han har haft enorm hjälp av autopiloten, och mest rädd under resan var han att köra på något djur – han såg tre rävar och 50-tal paddor och var glad han inte träffade på några större djur. Ett stort antal knott och mygg fick dock träffa döden på hans bils nos. I övrigt var bilen faktiskt skinande ren trots alla dessa mil, tack vara i stort sett konstant regnande – och att Alexanders bil precis varit på rekond. (Väldigt bra reklam för sånt!)
Så överlämnades priset för The Supercharger Grand Challenge: en Supercharger för mobiler.
Sammanlagt åkte Alexander 2594 kilometer under 34 timmar och 29 minuter vilket ger en snittfart på respektabla 75 km/h. Under dessa kilometer har han åkt från Stockholm upp till Östersund, svängt sedan ner mot först Göteborg och Malmö, och så upp till Stockholm igen. Han har åkt kors och tvärs i södra och mellersta Sverige.
Under resan gjorde han av med 569 kWh, en genomsnittsförbrukning på 2.19 kWh/mil. Han körde i motorvägsfart, förutom längsta delsträckan mellan Östersund och Mora, där han höll 80 km/h i genomsnittsfart – och då sjönk hans förbrukning också till 1,88 kWh/mil. Han har dokumenterat alla sina delsträckor med avstånd och förbrukning på forumet för de som är intresserade.
Det är intressant att jämföra resan mot om han skulle tagit en fossilbil. Enligt Google maps skulle rutten tagit 28 timmar non-stop körning. Fast på en över 2500 kilometer lång resa skulle man ändå ha stannat lite här och där, för kisspauser, bensträckare och vilopauser. Alexander använde de extra 6 timmarna hans resa tog till att ta power-naps när bilen ändå skulle laddas – skulle han ha åkt med fossilbil skulle han nog ha tvingats till samma power-naps för att inte bli en trafikfarlig förare – fast utan att bilen gjorde nånting då.
Alexander laddade sin Tesla enbart på Superchargers så laddningen kostade honom ingenting. Han åkte Sverige runt utan att betala ett enda öre för drivmedel! Skulle han ha åkt de 2594 kilometrarna med en fossilbil skulle det ha gått åt 207 liter bensin (räknat på 0.8 liter milen, vilket en bil med motsvarande Tesla storlek och prestanda utan problem drar i verkliga livet i motorvägsfart) för över 2,700 kronor (om vi räknar med bensinpris på dryga 13 kronor litern).
Jtesla kom i mål han också, fast på söndag eftermiddag, klockan 15:45. Han har då kört 2607 km (han tog ju lite avstickare också på vägen) och förbrukat 507 kWh. Hans medelförbrukning blev 1.94 kWh/mil, lägre än Alexanders troligtvis pga lägre medelhastighet.
Folk har väldigt lite kunskap om hur väl utbyggd Tesla Motors Supercharger-nätverk är i Sverige – och Europa. Att man måste ge ut sig på en 260-milstur för att kunna besöka alla svenska Superchargers, från Malmö i Söder till Östersund i norr, kan vara en ögonöppnare. En motsvarande resa för att besöka alla Superchargers i Europa skulle vara en omöjlighet – tills du har besökt alla Superchargers har nya byggts och öppnats! Även i Sverige kommer The Supercharger Challenge bli mer och mer utmanande, när Tesla Motors inviger de laddstationer i sydöstra och norra Sverige de har planerat – nästa års tävlande måste då förutom rundan mot Kalmar även åka mycket längre norrut, ända upp till Kiruna!
När Alexander väl kom hem efter “den där lilla omvägen” fick han naturligtvis frågan “så köpte du smör och mjölk som jag bad dig?” – men det hade han glömt! Inget att göra, bara sätta sig i bilen igen och åka iväg och handla. Fast till den turen tog han familjens andra elbil, Zoen.
Update: vi fick följande reseberättelse från Alexander:
Läste artikeln om The Supercharger Challenge i onsdags kväll artikeln och kände att det där borde man klara bättre. På torsdagskvällen tittade jag upp olika alternativ på färdvägar i Google maps på skoj. Mitt arbete, transportör och logistikkonsult – transporteffektivisering och hållbar expresskurirer inom och åt finanssektorn har precis avslutat en intensiv vår och pausat inför höstsäsongen så jag var uttråkad.Lämnade barnen på dagis innan kl 09 och ringde min sambo och frågade om jag kunde vara borta på kvällen och lördagen. Jag fick och bestämde där och då att åka hem och hämta det nödvändigaste-ombyte, täcke och kudde, tandborste och vatten.Start 09:20 i Saltsjöbaden mot Service Center i Upplands Väsby där jag hämtade ut bilen för snart ett år sedan.Första stoppet på Tesla Upplands Väsby kl 09:55 mot Gävle Bro. Ankomst 11:10146 km, 1h12min och 232 Wh/kmVidare till Sundsvall. Ankomst 14:00213 km, 1h50min och 221 Wh/kmVidare till Krokom. Ankomst kl 17:00212 km, 2h20min och 205 Wh/kmDär möter lator upp mig, killen som startade det hela, och gör mig sällskap på lokala krogen. Mycket trevlig stund.Nu gör jag en avstickare, resans enda, till min gudson och bror med familj som bor i Östersund. Stannar en halvtimma.Vidare till Mora. Ankomst kl 22:40345 km, 4h20min och 188 Wh/kmOtroligt rolig delsträcka. Fina kurviga vägar, skön natur och ljust, ingen trafik.Vidare till Karlstad. Ankomst kl 02:00239 km, 2h30min och 201 Wh/kmÄven denna en kul och trevlig resa. Den enda sträckan som jag körde i mörker. Oroade mig här för vilt på vägen. Laddade omgiven av andra amerikanska bilar men med årsmodeller något äldre och med mullrande motorer.Vidare mot Jung. Ankomst kl 04:30190 km, 1h40min och 228 Wh/kmHelt slut vid ankomst. Satte sladden i bilen, tog bild och somnade minuten senare i baksätet. Vaknade kl 06:00 med ett ryck. Jag var ju inte på semester!Vidare mot Uddevalla. Ankomst kl 07:0092 km, 50min och 253 Wh/kmMagen kurrar ordentligt och tänkte äta på Max. Men som inte öppnade förrän kl 10 så jag bränner söderut i jags på nästa SuC och frukost. Missar då tyvärr jtesla’s meddelande om att ses i Uddevalla. Det var synd. Hade gärna väntat.Vidare mot Falkenberg. Ankomst kl 08:30180 km, 1h30min och 236 Wh/kmFrukost på McDonald’s. Nu laddar jag även i sällskap av andra Teslor. Trevligt!Vidare mot Löddeköpinge. Ankomst kl 10:20152km, 1h10min och 254 Wh/kmHär frågar jtesla om jag tvättat bilen men nej. Jag hade bilen på rekord förra veckan och lacken är som teflon samtidigt som jag passerat några riktiga duschar.Äntligen vidare norrupp mot Toftaholms Herrgård. Ankomst kl 12:30183km, 1h25min och 240 Wh/kmHar sett fram mot en god lunch men prioritera en power nap istället. Får äta gifflar på väg upp mot nästa Suc.Vidare mot Ödeshög. Ankomst 15:00154 km, 1h25min och 223 Wh/hVidare mot Arboga. Ankomst 17:30194 km, 2h30min och 195Wh/kmSegaste etappen, mellan Motala och Askersund rullade det i 10-30 km/h pga av cykelloppet Vättern Runt som sinkade mig minst 30 min.Vidare mot Sillekrog. Ankomst 19:07158km, 1h15min och 248 Wh/kmVidare mot målet i Upplands Väsby. Ankomst 20:2096 km, 55 min och 250 Wh/kmHemma igen kl 21:10Totalt tid hemifrån: 35h50minLaddat på alla svenska 15st Superchargers och förbrukat 579kwhTotal körsträcka: 2.640kmEffektiv körtid: 24h15minÖvrig förbrukning i bilen: 2,5 Red Bull, vatten och ett pkt gifflarÖvrigt: Tack vare Autopiloten och den goda komforten kom jag fram hyfsat vaken och känner mig inte alls så sliten efter en god natts sömn hemma.
Nästa års utmaning kommer bli mycket mer krävande.Tycker man då skall byta namn till ULTRA grand challenge. (och sedan ha kvar orginal för de som känner för att göra den när den fortfarande var genomförbar )
Man kan säkert ta ut hur lång den kommer bli , men jag gissar åtskilligt längre. (Fast man måste erkänna att det de gjort är en bedrift, speciellt att ta allt i en körning – precis som en tävling skall genomföras)
vad händer vid bygget av supercharger i Edsbruk nära Västervik?? 140 dagar
Man borde ha en Europa-challenge. Jösses, det hade varit roligt, även om jag gärna hade tagit en månad på mig och sett mig runt lite.