Vår medlem lator gjorde ett tappert försök förra helgen att klara The Supercharger Challenge, det vill säga att under samma resa besöka Sveriges alla Supercharger stationer. Just nu finns det 14 stationer runt om i Sverige, för att besöka alla måste man åka uppemot 300 mil.
Han lyckades besöka 12 av dem, men efter 277 mil på 3 dygn missade han ändå stationerna i Arboga och Jung och fick bryta och ge upp. Läs hans reseberättelse här. Därmed är The Supercharger Challenge fortfarande oavklarad.
Så vad exakt är The Supercharger Challenge?
För att klara The Supercharger Challenge ska du ha under samma resa ha besökt Sveriges alla Supercharger stationer.
För att klara The Supercharger Grand Challenge ska du dessutom besöka varje station endast en gång på rutten.
Du kan först åka till valfri plats i Sverige och starta resan därifrån. Med “samma resa” menas att du ska besöka minst en ny Supercharger varje dag. Du får ladda på andra ställen längs din resa. Du behöver inte avsluta på samma ställe du startat. Att även besöka fastchargern i Karlskrona är bonus men ej nödvändig. Du måste dokumentera din resa på vårt forum på ett trovärdigt sätt (se lators reseberättelse som exempel).
Har du någon gång besökt Sveriges alla Supercharger stationer, fast inte under samma resa blir du stolt medlem i The Supercharger League.
Så där har ni era utmaningar i sommar: blir det The Supercharger Grand Challenge, The Supercharger Challenge eller The Supercharger League?
Första priset för den som först klarar The Supercharger Grand Challenge eller The Supercharger Challenge är förutom evig ära naturligtvis: en Supercharger. Till din telefon.
Och skynda på! För varje ny Supercharger station Tesla Motors bygger blir det svårare och svårare att klara utmaningen. På kartan ovan syns de planerade stationerna Tesla Motors tänker bygga i Sverige närmsta året.
The Supercharger Challenge är ett utmärkt sätt att visa hur väl utbyggt Tesla Motors snabbladdarnät i Sverige är. För att besöka alla måste man ge sig ut på en enorm resa kors och tvärs vårt avlånga land, från Malmö till Östersund – och snart ända upp till Kiruna. När man pratar med folk om Tesla Motors Supercharger nätverk är det få som fattar hur enormt stort area de täcker.
The Vätgasmack Challenge skulle liksom inte bli lika utmanande, om vi säger så.
Hur är det nu med vätgasmackar- finns det vid Arlanda, i Göteborg och i Malmö eller är det inte ens så många ännu? Den stora frågan är ju om “The Vätgasmack Challenge” ens skulle gå att genomföra i praktiken dvs om man ens skulle lyckas ta sig från säg Arlanda till Göteborg med tanke på att det väl sällan går att tanka fullt 😀
Utmaningen där skulle snarare bestå av räckviddsångest – just det som vätgasbilar sägs råda bot på?!
Du ska ju avsluta på samma ställe du startar så någon gång blir det ju Malmö till Stockholm i varje fall i Grand versionen vilket kan bli svettigt. Men tänk på att vätgas är ju framtiden 🙂
Du måste inte avsluta på samma ställe du startar. Inte för utmaningens skull iaf (sen måste du ju hem också men det är utanför tävling)
Jag har förtydligat reglerna i texten för säkerhets skull.
Jag vet inte, men är det verkligen något som ska uppmuntras? Nu är det kanske inte ett problem än i Sverige, men låt laddstationerna vara lediga för “riktiga” resenärer. Bara för att en elbil ger mindre miljöpåverkan så behöver man inte åka för åkandets skull. //Gnällspik
Jo?
Knappast ett problem att några åker runt. Det är liksom inte orsaken till att det blir kö…
Det här påminner om ett matematisk problem (något med handelsresande)
Något snille borde kunna räkna ut i vilken ordning stationerna skall tas för att det skall lyckas.(eller så är det bara uthållighetsproblem vad vet jag) fast jag tror att fler ställen att ladda på kommer göra det enklare (och svårare om de läggs långt bort) att klara uppgiften. Jag antar att för att lyckas måste man vara mer förberedd.
Handelsresandeproblemet TSP, förmodligen fortfarande en del av alla datavetenskapliga utbildningar.
Tibors utmaning har likheter med Königsbergs sju broar eftersom varje SC bara får besökas en gång.
Tycker det är viktigt att dokumentera tiden också, fast aldrig över hastighetsbegränsningen. Det är ju en del av utmaningen att hitta rätt rutt och optimera laddtider.
Vi har vårt första medlem i The Supercharger League!
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=10&t=4007&start=100#p89510