Peugeot också

Peugeout_BEV

Nu duggar det tätt med elbilar på presskonferenser. Efter Volkswagen, Volvo, Mercedes och de andra har nu även PSA gruppen som tillverkar Peugeot och Citroën bilarna presenterat sin nya bilplattform som klarar husera både fossil-, laddhybrid- och eldrivlinor. Bilderna från de olika tillverkares presentationer är nästan svåra att hålla isär så snarlika de är.

Peugeots nya plattform heter CMP (Compact Modular Plattform) och kan när den bestyckas med elektrisk drivlina husera 50 kWh batterier gömda under förar- och passagerarstolarna och i kardantunneln. Batteripacket som kommer väga 300 kg kommer ge en räckvidd upp till 450 km enligt NEDC körcykeln – dvs kring ca 25-30 mil i verkligheten. På vinter kommer kupén värmas av en värmepump. Bilen kommer ha snabbladdning via CCS kontakt, enligt Peugeot 80% på 30 minuter vilket skulle då motsvara ca 100 kW laddeffekt. Inbyggda laddaren i bilen är på endast 7 kW, vilket Peugeot ändå benämner som “next generation” och snabb…

Bilarna som kommer vara av kompaktklass-storlek (tänk Peugeout 308 ungefär) kommer först släppas som laddhybrider kring 2019 och som ren elbil något år senare. PSA koncernen har tre bilmärken, Peugeout, Citroën och DS och år 2021 kommer sammanlagt 7 bilmodeller baserade på nya CMP-plattformen (dock ej alla elbilar) ha släppts enligt pressreleaset.

Det känns glädjande att ingen biltillverkare med självaktning vågar längre släppa nya bottenplattor, nya bilarkitekturer utan möjlighet till elektrifiering. Synd bara att alla dessa kombinerade plattformer som ska kunna husera olika drivlinor alltid medför massa kompromisser. Bilar som från början designas till att vara elbilar kan bli mycket mer effektiva.

 

Tagged . Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • 6 Responses to Peugeot också

    1. G F says:

      Nej Tibor! Om du laddar ett 50KWh fullt med 50KW hur lång tid tar det (gissa) jo det tar naturligtvis 60 minuter! 🙂
      30 minuter kan inte bli mer än max (gissa) jo hälften 25KWh med en 50KW laddare.
      BMW VD gjorde samma räknefel när de visade upp sin i3 första gången. Pinsamt, det där med matte är tufft.

    2. Claes says:

      Och VW planerar att “…lansera drygt 30 nya elbilsmodeller till 2025…”! 🙂
      http://www.di.se/artiklar/2016/6/16/volkswagen-har-en-ny-strategi/

    3. Pontus says:

      Skulle batteriet vara på 50 kWh och laddas med 80% på 0,5 timmar blir inte det 40kWh på 0,5 timmar vilket skulle en laddeffekt på 80kW eller missar jag något?

    Lämna ett svar