I Stuttgart har en ny experimentell CCS laddstation tagits i drift förra månaden.
De som vet hur Tesla Motors Supercharger laddstationer fungerar känner igen sig i detalj.
Varje Supercharger laddare på Tesla Motors laddstationer betjänar två laddstolpar. Två bilar delar på 135 kW laddeffekt via en patenterad lösning där laddarens effekt fördelas rättvist mellan bilarna. Det är ju endast när batteriet i det närmaste är tomt som full laddeffekt kan utnyttjas. När batteriet börjar bli fullt minskar laddströmmen – och då kan den andra bilen få använda den outnyttjade effekten. Laddstolparna är markerade 1A, 1B, 2A, 2B just för att visa vilka A B stolpar delar på samma laddare.
Att flera laddstolpar delar på samma laddare är patenterad av Tesla Motors, men som Elon Musk sa “all our patent are belong to you” – de har släppt alla sina patent fria, vem som helst kan använda dem utan att behöva vara rädda för konsekvenser.
Första användningen av ett sådant patent är just laddaren i Stuttgart. Fraunhoferinstitutet som har tagit fram laddaren nämner dock naturligtvis inte med ett enda ord att idén de påstår är banbrytande kommer ursprungligen från Tesla. Men vi känner igen allt:
Det är första gången en CCS laddare inte har en utan flera anslutningar. Istället för att installerat 3 stycken 50 kW laddare bredvid varandra har de en enda central 150 kW laddare som kan fördela sin laddeffekt mellan tre laddstolpar. Tre stycken traditionella 50 kW elbilar kan alltså ladda samtidigt – eller en av de kommande elbilarna med 150 kW CCS kontakt. Vi hoppas dock de har läst hela patentet och gjort så att när 150 kilowattsbilens batterier börjar bli fulladdade kan bilar anslutna till de andra två stolparna också få lite ström.
Förutom att möjliggöra snabbare laddning av bilar som stödjer det är nya stationen också ett framsteg mot traditionella CCS laddare att flera bilar kan ladda samtidigt. På dagens CCS laddstationer kan endast en bil ladda åt gången. Kommer man som bil nr två -eller ännu värre bil nr tre- får man vänta länge på sin tur. Det som är så naturligt hos Teslas Superchargers, att många kan ladda samtidigt, är en välkommen nyhet även för andra elbilar.
Tesla Motors har ett annat patent också kring deras Superchargers, att laddaren inte är ett enda gigantiskt 135 kW laddare utan består av 12 stycken 11 kilowatts laddmoduler. Om en av modulerna går sönder kan övriga elva fortsätta fungera utan att kunderna ens märker effektbortfallet på 8%. Det uppbyggnaden ger en enorm robusthet som gör att Teslaägare har aldrig bekymret övriga elbilsägare har ifall laddaren man är på väg mot verkligen kommer fungera. Superchargers fungerar alltid.
Vi är glada Tesla Motors har valt att släppa sina patent fria och inte blockera utvecklingen. På så sätt kan alla elbilister ladda snabbare och tryggare i framtiden.
Jaha, Då fattas bara bilar som man kan ladda med dom där laddarna då.
Det var bara…. den…. lilla… .biten. 🙂
“Fraunhoferinstitutet som har tagit fram laddaren nämner dock
naturligtvis inte med ett enda ord att idén de påstår är banbrytande
kommer ursprungligen från Tesla”
Det der er fryktelig dårlig stil ….
Är rädd att det kommer hänga 4 kablar från laddaren. En som inte fungerar i någon bil idag men som ger 150kW och 3 CCS som ger 50kW vardera. Kopplas 150kW:aren in kan ingen av de övriga tre användas och ifall minst en av de vanliga CCS kopplas in så kanske inte 150kW:aren fungerar alls… Sedan tror jag att Tesla har uppgraderat nyare Superchargers så att A+B delar på 160kW och inte 135kW.
Aa precis, det pratade björn nyland i sina senaste klipp. 160kW är det i de nyare.