I går överlämnade vi priset “Sveriges värsta stad för elbilister” till Norrköping. Lars Stjernkvist, kommunstyrelses ordförande tog emot priset i sällskap av Karin Jonsson, trafiknämndens ordförande.
Vid överlämnandet berättade er utsände att vi jämförde Sveriges 20 största städer beträffande antal laddplatser och antal elbilar och kom fram till att Norrköping hamnade tyvärr på sista plats i båda kategorierna. Befolkningsmässigt jämförbara städer, såsom Jönköping och Lund har 5-6 gånger fler laddställen och 2-3 gånger så många elbilar. Vi gjorde dock överlämnandet inte för att klanka ner på Norrköping utan för att sporra dem och andra städer till att förbättra sig.
Lars Stjernkvist berättade sedan att de ser utmärkelsen som en utmaning till att bli bättre. Kommunfullmäktige i Norrköping har precis dagen innan klubbat igenom ett beslut som ska sätta fart på laddinfrastrukturen i Norrköping. Han hoppas kunna passa vandringspriset vidare till någon annan stad nästa år.
Beslutet han nämnde var det vi rapporterade om förut, med följande punkter i korthet:
- Att Norrköping parkering AB ska upprätta laddinfrastruktur för elfordon i deras parkeringshus
- Att kommunala fastighetsbolag ska se över framtida behov av laddinfrastruktur för hyresgästerna
- Att Norrköpings kommuns lokalförvaltning AB ska verka för att laddmöjligheter för elfordon upprättas för lokaler som utgör en större besökspunkt inom kommunen
Mycket lovande, och egentligen allt en kommun behöver göra för att stimulera marknaden till att bygga ut laddinfrastruktur.
På plats var reportrar från flera tidningar och media. Vissa, som Norrköpings Tidningar “tjuvstartade” redan innan eventet och skrev om utmärkelsen redan i morgontidningen. Likaså hade SVT Östnytt berättat om utmärkelsen redan i sina morgonsändningar. Andra tidningar, såsom Folkbladet och Norrköpings-Magazinet valde att bevaka händelsen och skriva sina artiklar efteråt (kommer kanske i dagens tidningar). Sveriges Radio P4 Östergötland direktsände från eventet. Slutligen tog TV4 upp det i sin nyhetssändning kl 22 på kvällen och spred budskapet i hela riket.
Flera reportrar frågade mig vad ska Norrköping göra för att slippa stå och skämmas (deras ord) nästa år? Kort sammanfattat behöver de göra följande (och det gäller nog alla andra svenska städer också):
- En laddplats ingen hittar till gör ingen glad. Dammsug kommunen på befintliga laddplatser och berätta var de finns för landets elbilister. Sätt en praktikant på att åka runt och hitta laddstolpar, vägguttag, trefasuttag som elbilister kan använda och lägg upp dem på uppladdning.nu och laddinfra.se för det är dem elbilister använder för att hitta laddplatser.
- Kräv parkeringsbolag och bostadsbolag att de ska erbjuda laddmöjligheter till elbilister. Speciellt vid nybyggen skall det ingå i kravspecen.
- Berätta för köpcentra, hotell och restauranger hur många köpstarka kunder de får som åker långa omvägar för att besöka just dem om de sätter upp laddstolpar.
- Underlätta för aktörer som vill sätta upp snabbladdstationer, försök locka dem till att etablera sig hos just er.
Vill Lars Stjernkvist slippa vårt besök nästa år bör staden minst fördubbla antalet laddplatser. Och hoppas på att övriga städer inte gör det. För antalet elbilar fördubblas i Sverige varje år – och då måste antalet laddstolpar också hänga med i utvecklingen. Målet de siktar på är ett rörligt mål, för att inte hamna på efterkälken måste man sikta något före.
Efter att alla reportrar har intervjuat både Lars Stjernkvist och mig begav jag mig hemåt. Talande för situationen i Norrköping var att jag kunde inte hitta någon laddstolpe i närheten av där vi var (Cnema/Visualiseringscenter mitt i hjärtat av staden) så jag kunde inte ladda min elbil medan vi pratade. Istället fick jag åka till trafikplats Klinga på E4 söder om Norrköping och ladda på CHAdeMo laddaren Fortum hade satt upp där. Skulle den laddaren ha varit trasigt skulle jag blivit strandsatt i staden och fått långsamladda i timmar från ett vägguttag innan jag kunde bege mig hemåt. Nu fick jag istället äta hamburgare en halvtimma innan jag kunde vända åt rätt håll och åka norrut hem till Stockholm igen.
Slutligen en kommentar till Norrköpings Tidningars artikel, där miljökommunalråd Karin Jonsson vill ta nyheten med en nypa salt. Hon hävdar att det finns inte fem utan hela 14 laddstolpar i Norrköping. Må så vara, men vi räknade faktiskt antalet laddställen i vår undersökning, där varje laddställe kan ha flera laddstolpar och ladduttag.
Bra jobbat. Sätter de inte fart kanske priset får stanna där ett är till. Verkar ju ta evig tid innan något är på plats efter beslut.
Kanonbra jobbat Tibor! Bland argumenten saknar jag bara att deras “vägguttag” bara är en nödlösning.
Det är säkra ladduttag av typ 2 som är minimum kravet, på vad som få kallas för laddstolpe!
https://teslaclubsweden.se/hur-skulle-attraktiv-laddplats-se-ut-i-ett-shoppingcentrum/
Men Tibor, du vet väl att det finns en Clever i Stavsjö, c:a 15 km norr om Norrköping? Och det är ju på din väg hem. Nu vet jag inte hur mycket laddning du hade i batteriet, men så särskilt många minuter på vägguttag hade du inte behövt för att komma dit, och sen finns det gratis Chademo-laddning på OKQ8 i Sillekrog.
Jodå. Det är dock 25.3 km från Cnema där vi var till laddaren i Stavsjö (luskollat uppladdning.nu) och jag hade bara 15 km kvar i batterierna. På väg till eventet ringde Lars sekreterare att skulle vi kunna köra 9:45 isf 10:00? Så jag fick avbryta laddningen jag höll på med och få just de kilometrarna jag skulle ha behövt för att komma till Stavsjö, som var ursprungsplanen.
Skulle Norrköping haft laddstolpe i närheten av där jag var skulle jag kunna ha laddat där medan vi pratade och klarat mig till Stavsjö eller ännu längre – nu fick jag problem att komma ifrån staden, vilket är ju på snudd komiskt med tanke på priset jag just lämnade över.
Imponerande!
Riktigt bra Tibor. Det här priset bet. Uppenbart var detta massmedialt intressant dessutom. Detta sätter ju ännu större press på Norrköpings kommun. Jag är övertygad om att alla de andra 9 stora kommunerna också har lagt märke till gårdagens utmärkelse och ingem vill väl nästa år sitta där med “svartepetter”.
Bra jobbat! Förhoppningsvis innebär detta att fler människor får upp ögonen för elbilar.
Var är miljöpartiet och centerpartiet i elbilsfrågan? Värnar de för miljö
Jag måste säga att den här kommentaren och det här priset gör mig på gränsen till förbannad:
”Slutligen en kommentar till Norrköpings Tidningars artikel, där miljökommunalråd Karin Jonsson vill ta
nyheten med en nypa salt. Hon hävdar att det finns inte fem utan hela 14 laddstolpar i Norrköping. Må så vara, men vi räknade faktiskt antalet laddställen i vår undersökning, där varje laddställe kan ha flera laddstolpar och ladduttag.”
Så priset för bästa kommun går helt enkelt till den kommun som har längst mellan laddstolparna/laddarna och därmed kan ståta med många laddställen? Anser du på fullt allvar att 40 laddstolpar/laddare utspridda på fyra ställen inom en kommun är sämre än fem laddstolpar utspridda på olika ställen inom en kommun?
Resonerar du på samma sätt med Teslas superchargers (https://teslaclubsweden.se/fler-snabbladdare-behovs/)? Nej, just det, du resonerar tvärt om i det fallet… Men om vi nu håller oss till den ståndpunkt du valt vid just det här tillfället, det är antal laddställen som är viktigt, inte antalet laddstolpar/laddare, så är det intressant att notera att det enligt Tesla Club Sweden finns hela 21 ställen där man kan ladda sin Tesla på en Supercharger. Men då pratar vi inte om en enskild kommun, utan om att det finns 21 ställen totalt, i hela Sverige (https://teslaclubsweden.se/laddstationer/). Ändå höjs detta laddnätverk till skyarna av samma person som anser att det är antalet geografiska platser man kan ladda på inom en kommun som räknas, inte hur många laddare eller laddstolpar det finns totalt sett. Att man dessutom delar ut ett pris till denna kommun för att vara sämst på elbilsladdning, för att de inte valt att sätta upp sina laddstolpar ett par hundra meter ifrån varandra, blir väldigt oseriöst. Synd att sånt här inkompetent skräp kopplas ihop med ett innovativt och seriöst företag som Tesla.
Jag håller inte alls med här, du bör skilja mellan destinationsladdare och snabbladdare. Om du använder Teslas SuperCharger så är det för det mesta för att köra långt och du brukar inte stanna så länge på platsen. Detta gör att du inte behöver vara mitt i centrum eller vid ett stor köpcentrum utan du vill ha det nära till motorvägen så att du snabbt kommer vidare. När det däremot kommer till destinationsladdare så kör du inte dit främst för att ladda utan för att du ska kanske besöka någon eller ska någonstans. Att då ha laddare på några få ställen kanske gör att du kan inte ladda där du ska utan måste ställa dig två kilometer bort och sen ta kollektivtrafik eller gå.
Ta ett exempel, om Stockholm satte upp 200 laddare vid Mall of Scandievia och sen inte en ända laddare i resten av staden, skulle detta vara en bra eller dålig satsning? Jag skulle sagt att den var riktigt dålig eftersom de flesta vill kunna parkera i närheten av vart de ska och inte vara beroende av kollektivtrafik. Om de däremot hade satt upp 20 snabbladdare där och ingen annan stanns i Stockholm så hade de inte gjort lika mycket eftersom att de som laddar där är kanske inte där för att besöka Stockholm.
Teslas SuperCharger är för att täcka stora delar av Sverige, att ha 100 SuperCharger utanför Stockholm och inga i resten av Sverige skulle begränsa nyttan oerhört mycket.