Alla svenska elbilister kan glädjas åt Volvos presentation av sin elbil i onsdags. Även de som inte har minsta lilla tanke på att köpa den.
För rent krasst är det så här: Sverige är Volvo-land. Och det kan inga kinesiska uppköp ändra på.
Undertecknad har i egenskap av president för Sveriges största elbilsklubb pratat med en och annan kommunpolitiker, kommuntjänsteman under årens lopp. Om elbilar och laddinfrastruktur. Många var småskeptiska, vissa rentav ointresserade. En vågade säga rent ut: “Vi kommer inte satsa på laddinfrastruktur förrän Volvo släppt en elbil.” (Och nej, det var inte nån kommun i Göteborgstrakten.)
Med ständigt minskande anslag var det få kommuner som hittills velat satsa på elbilar, tillverkade utomlands, köpta av miljonärer med klimatångest i storstäderna. (Ja jag är ironisk.)
Allt det där förändrades i onsdags kväll när Volvo äntligen visade upp sin första elbil.
Elbilen har nu rullat in i folkhemmet.
Det spelar ingen roll hur Volvos första elbil ser ut. Det spelar ingen roll hur bra den är. Det spelar ingen roll hur många som kommer tillverkas, hur många som kommer köpa dem. Det enda som spelar roll är att nu finns det en svensk elbil byggd av ett svenskt företag och svenskar kan nu bli arbetslösa om Sverige nu inte satsar på elbilar. Och nej, det spelar ingen som helst roll att bilen egentligen tillverkas i Belgien av ett kinesiskt ägt företag, det är en Volvo i alla fall. Och Volvo = Sverige, punkt.
Kommunerna får nu en helt annan legitimitet att börja satsa på laddinfrastruktur. Elbilister land och rike runt som stångat sig blodiga mot hyresvärdar och kommuner för att få till några sketna laddstolpar kan äntligen vädra morgonluft. För från och med nu är elbilar inte längre bara en konstig nymodighet – nu är de en del av folkhemmet Sverige.
Tragiskt men sant. Jag förstår dock inte varför ett specifikt företag ska tillåtas diktera villkoren för politiken på det sättet? Vad hade hänt om Volvo hade valt att stå utanför elbilsracet? Norge lyckades elektrifiera sin bilflotta helt utan att vänta på att något företag skulle vakna upp.
Nåja, vi får väl hoppas att Volvo slutar prångla en massa hybridbilar, och lägger sin kraft på riktiga elbilar istället.
Norge hade inte lyckats elektrifiera en enda bil om det inte varit för ett litet antal företag, med Tesla i spetsen, har utvecklat elbilar och produktionsapparater att tillverka dessa i.
Men Norge är intressant för att de visat att skattesänkningar kan vara en framgångsrik väg till resultat. Om resultaten är målet. Andra länder har ju som bekant satsat på skattehöjningar eller bidrag.
Frågan är ju om Norrmännen hade satsat på elbilar om inte Think lobbat med att tillverkning skulle ligga i Norge.
Utan inhemsk produktion gissar jag att de hade varit lika svala som resten världen, vilket jag på sikt tror är bra för det är svårt att komma ur subventioner på ett bra sätt.
I och med att Norge nu slutför den elektrifiering som började på 1800-talet, kommer Norsk industri att få ett kunskapsförsprång. Det kan ju skapa rätt mycket jobb framöver. Och om det leder till sänkte sjukvårdskostnader, som en del tror, kommer de “tjäna” pengar på det också.
Att subventioner skulle försvinna är en intressant tanke. Men det kommer aldrig att hända. I Sverige subventioner vi allt från elintensiv industri (fler jobb) till universitetsutbildning (högre skattinkomster).
Jag tror också det “är värt pengarna” och att en hög grad av elektrifiering inom fordonsflottan på sikt kommer generera mer pengar än nuvarande fossilier. Det kommer dock en dipp på vägen vilket vi redan kan se inom gjuterier exv.