I går kväll visade Volvo upp sin första elbil XC40 Recharge. Så gott som sist av alla de etablerade biltillverkarna. Vi drar på oss den rosa overallen och utbrister i en Gert Fylkingskt “ÄNTLIGEN!”
Så har den varit värt väntan? Låt oss titta på specifikationerna:
Volvo XC40 Recharge har fyrhjulsdrift, 78 kWh batteripack, över 40 mils WLTP räckvidd, 0-100 km/h acceleration på 4.9 sekunder. Toppfart 180 km/h. Den har 413 liter bagagevolym och kan med sin dragkrok dra 1500 kg släp.
Bagageutrymmet bak på 413 liter är något mindre än bensindrivna versionens 460 liter – men eldrivna XC40 bjuder även på en frunk: 31 liter extra förvaringsutrymme under framhuven.
Drivlinan består av en 150 kW elmotor på framaxeln och en lika stark på bakaxeln. Batteripacket är med skohorn inklämd i tillgängliga utrymmet under bilens golv. Eldrivna XC40 har 3 cm lägre frigång än bensindrivna, och batterierna utnyttjar även utrymmet i den nu tomma kardanaxeln och under baksätet. CCS laddkontakten sitter på vänster bak sidoskärm.
Lusläser man Volvos hemsida kan man hitta att bilen verkar ha en 11 kW ombordladdare. Vilket tyder på 16A trefas. (Det är iaf en sådan laddbox Volvo rekommenderar till bilen.) Snabbladdning kan ske med upp till 150 kW. Av batteripackets 78 kWh utnyttjas hela 75 kWh till framdrivning – vilket tyder på att Volvo har gjort som Tesla och har endast säkerhetsmarginal i botten av batteriladdningen, för att skydda batterierna från total urladdning. Uppåt kan dock batterierna laddas till “äkta” 100%, utan säkerhetsmarginal. “Vår rekommendation är att ladda batteriet till max 80%, inte 100% då det kortar ner batteriets livslängd” skriver Volvo på bilens hemsida. Av de maximala 40 milen bör alltså endast 32 utnyttjas till vardags.
Batteripacket är samma som den i systerbilen Polestar 2, 324 påsbattericeller fördelade i 27 batterimoduler. Volvon har dock mindre räckvidd på grund av mer knubbig och mindre aerodynamisk kaross.
Volvo XC40 Recharge är en tungviktare som väger mellan 2150 och 2250 kilo beroende på utrustning. Att jämföra med Tesla Model 3 som ligger på 1611-1847 kg.
Volvos mittskärm må vara mindre än Teslornas men har en enorm fördel: den kör operativsystemet Android Automotive OS som ger bilen tillgång inte enbart till Googles kartor utan även till dess enorma app-bibliotek i Google Play Store. Duger inte Spotify kan du lika gärna installera Nextory och lyssna på ljudböcker istället. Eller Waze istället för Google Maps. (Alla appar går inte att installera enbart dem som stödjer Android Auto. Så inga spel och sånt.) Och så har du även tillgång till Google Assistent för röststyrning. Nästan så man blir avundsjuk.
Mjukvaran i Volvo XC40 kan fjärruppdateras på samma sätt som i Teslas bilar, och Volvos app har grovt samma funktionalitet som Teslas. Dock har Teslas bilar mycket mer avancerade autonoma funktioner med Navigate on Autopilot, Smart Summon, och längre fram i framtiden hägrar fullständig självkörningsförmåga. Volvo erbjuder endast Lane Assist till XC40.
Priset sägs bli 699,000 kronor på de första bilarna, som verkar bli toppmodellen. Fullständiga namnet på bilen som visades upp igår och som Volvo ska börja tillverka mot slutet av nästa år är Volvo XC40 P8 AWD Recharge, vilket tyder på att Volvo i framtiden kan även släppa billigare versioner av bilen, med mindre batteripack, mindre motorstyrka eller enbart fram- eller bakhjulsdrift. Bilarna kommer tillverkas i Volvos fabrik i Belgien.
Frågan som alla ställer är naturligtvis hur Volvo XC40 Recharge står sig mot måttstocken för elbilar Tesla Model 3? Vi kan snabbt konstatera att Teslan är billigare – fast hur mycket billigare beror på vilken version av den man jämför mot:
Tittar vi enbart på räckvidd är det ju Tesla Model 3 SR+ som har jämförbar 41 mils WLTP räckvidd. Den är hela 149 tusen kronor billigare – men har enbart bakhjulsdrift och sämre prestanda (0-100 på 5.6 sekunder).
Tesla Model 3 LR har liknande prestanda, 0-100 på 4.6 sekunder, liknande pris (endast 39 tusen kronor billigare), och fyrhjulsdrift – men hela 16 mil längre räckvidd.
Eldrivna Volvo XC40 når alltså inte riktigt fram. Ett bra försök från Volvo – men lite för dyr för att kunna ge Tesla Model 3 en match. Fast det spelar ingen roll, många i Sverige kommer ändå köpa XC40 bara “för att det är en Volvo”. Och vet du vad? De kommer då göra ett inte alldeles för tokigt val. Visst ligger även Volvo XC40 efter Tesla Model 3 i prisvärdhet – men den står sig bättre i jämförelsen än många andra elbilar från de gamla biltillverkarna.
Vi har fått vänta länge på Volvos elbil men den har inte gjort oss besvikna. Ju fler elbilar desto bättre. Välkommen Volvo till framtiden.
ÄNTLIGEN!
TCS 8 månader sedan: Polestar 2
I februari i år visades Volvo XC40 Recharges systerbil Polestar 2 upp. Vi dissekerade den och skärskådade dess för- och nackdelar.
Äntligen något för alla Volvo fans att bita i. Högt pris som sagt, men snygg bil. Drag är ju ett extra plus.
Jag tror tyvärr det är för tidigt att ropa äntligen. Det räcker inte att visa upp att de kan göra en elbil. Vi får vänta och se om Volvo har lust att leverera bilar i större volymer.
Såfort Teslabjørn gjort sin bedömning så vet vi sanningen! 😉 Sen är det som sagt dags att få till volymer. Det kommer bli intressant att se hur en normal tänkt företagsbil kommer bli utrustad och prissatt. Detta var ju en fullutrustad bil.
Volvo säljer alltid bra i Sverige. Får de fram bara bilar kommer den nog sälja fint, vad Björn än kommer fram till. Men på alla andra marknaden ska den konkurrera med model Y. Och den kommer Tesla tillverka i stora volymer.
Eftersom de planerar att ha minst 50% el till 2025 så får vi hoppas att de levererar.
Bilen är snygg men lite dyr. Lär bli en hit i Norge och som företagsbil.
Det är långt till 2025.
Sant. Men man måste börja någonstans. Lära av sina misstag osv.
Jag, det håller jag med om. Vad jag egentligen försöker säga är att det går för långsamt. Vi i Sverige (och Europa) har på tok för lågt tempo i arbetet med produktutveckling. Det är ingen prioriterad fråga för ledningen att utveckla nya produkter. Detta i skarp kontrast till företag från Silicon valley där ledningen tänker produktutveckling 24/7 och driver arbetet framåt på ett helt annat sätt än det byråkratiska som dominerar här.
Det är för enkelt att konkurrera ut svensk industri idag.
Där har du tyvärr rätt. Om Volvo kollat på Tesla efter de gjorde sin C30 electric så hade de kunnat varit i förarsätet i Europa nu.
40 mil WLTP blir typ 36 mil i bästa fall i verkligheten.
75 kWh tillgängligt, delat med ca 220-230 i förbrukning ger ca 32-33 mil som bäst.
Man jämför med Model 3 i artikeln. Borde inte denna ställas mot Model Y? (Men jag är medveten om att det inte finns så mycket data att jämföra än)
Ja, jag vet att folket vill ha en SUV men jag har aldrig varit en del av folket… VARFÖR MÅSTE MAN BYGGA ETT HÖGHUS??? C30 el var ju en ganska trevlig bil som man kunde ha tittat mera på istället för att åstadkomma en sådan styggelse som jag tycker att detta är.
75 kWh kommer inte att ge dig några 36 mil med denna karossform. Räkna med minst 230 Wh/km och du hamnar på 30 mil användbart… Nej, jag är inte spekulant på denna. 🙁
Håller med dig totalt, Tyvärr är det ju så att SUV:ar är populära, vi köper ju knappt sedanbilar längre. En väldigt tråkig trend ur ett energiförbrukningsperspektiv. Tesla har ju från början jobbat med att få bilen så aerodynamisk som möjligt för att få lång räckvidd, Volvo o andra arbetar inte så alls för de kommer från utveckling av förbränningsmotorbilar.
Instämmer i kritiken att detta är ingen som kommer revolutionera elbilsmarknaden.
Kanske är det vw id3 som kommer göra det. model3 är ännu för högt inköpspris för att göra en revolution (det är snarare en evolution)
Xc40 är tom dyrare än polestar2. Vilket får en att fundera, vill de sälja eller bara pungslå några stackare med för mycket pengar?
Om detta blir verklighet inom en snar framtid så blir jag glad och tror att xc40 kan sälja rätt bra :
Volvo P8 78 kWh 400 Hk fullutr.: 699 kkr
P8 78 kWh 400 Hk grund : 630 kkr
P6 78 kWh 200 Hk grund rwd: 560 kkr
P6 64 kWh 200 Hk grund rwd o mer bagage: 499 kkr
”6” på Volovonomenklatur innebär runt 300hk, 200=”4-5”
Förstår inte hur det är en “enorm fördel” att köra Android i en bil?! Känns verkligen inte ALLS bra. Någonstans.
I övrigt verkar den dock som en trevlig bil.
Fördelen med att använda android är att det utvecklas av google som primärt är en mjukvaruföretag som specialiserat sig på användar kontakt. Android är ganska slipat numera. Jämför det om volvos egna mjukvaruutvecklare skulle sy ihop någonting. Volvo tillverkar bilar, google tillverkar mjukvara.
Håller med om det inte fanns så många alternativ för Volvo. Risken de löper är att Google (Alphabet) i framtiden är de som tjänar de stora pengarna på all information de kommer över. Medan Volvo fortsätter som en lågmarginaltillverkare.
Hade Volvo något bra svar på frågan hur bilen och föraren ska hitta till laddstolpar när det är dags för laddning? Teslas ruttplanerare och intelligenta laddnätverk är svårslaget. Batterikylning? Luft- eller vätskekyld? Vinns förvärmning etc via appen? Frågorna är många kring denna bil, dock är den alldeles för dyr för oss i alla fall. En M3 är betydligt mer prisvärd, mycket pga supercharger-nätverket som man får “på köpet”.
Vi brukar kritisera media när de gör konstiga jämförelser mellan elbelar och bensin/diesel bilar som är i helt olika klasser (“det blir billigare att äga en Skoda Fabia deisel än en Tesla Model S” till exempel). Nu har vi gjort samma misstag. Det är förståeligt att jämföra mot en Model 3 för att det finns så få elbilar på marknaden, men de två bilar är inte i samma klass. Det vore bättre att jämföra med framtida Model Y, och då kommer pris- och räckviddsjämförelser att vara mycket mer aktuellt och intressant.
Eller varför inte med en e-Niro? Funktionalitestmässigt är de iallafall i samma klass. Fördelar Volvo: Det är en Volvo, den får dragkrok, och och den har bättre prestanda. Fördelar e-Niro: Mer än 200 000 kr billigare, längre räckvidd, större utrymmen.
Volvo lyckades i alla fall sätta laddporten på förarsidan till skillnad från ID.3