Varför är det så få elbilar som har en frunk, extra bagageutrymme under framhuven?
Elmotorer är ju mycket mindre än förbränningsmotorer, så det finns gott om utrymme under motorhuven även om bilen är framhjulsdriven. Öppnar man motorhuven på de flesta elbilar är det ganska så luftigt därunder, det finns gott om plats – men ändå inget bagageutrymme.
Många biltillverkare smockar istället på ett slags “fusk-topplock” av plast ovanpå elektroniken. Som inte fyller någon nytta alls, bara tar plats. “Så har vi alltid gjort. Kunderna ska känna igen sig om de öppnar motorhuven, det ska se ut som förr.”
Men kunder som köper elbilar vill nog hellre ha praktiska bilar med mer bagageutrymme än “känna igen sig”. Ovan bild är tagen på populära elbilen Hyundai Kona. Även dess motorutrymme upptas mest av ett enormt dekorativt(?) plast-topplock.
Fler och fler Kona-ägare har dock insett att det är bara att ta tag i plasten och snäppa loss den så får de massor med plats under motorhuven!
Det har börjat säljas plastbyttor anpassade till det frigjorda utrymmet. Och vill du inte betala massa pengar har någon skarpsynt Kona-ägare kommit på att behållaren som sitter i reservhjulsbaljan passar exakt i det frigjorda utrymmet under motorhuven!
Vad är det som får biltillverkare att hellre satsa på en stor ful låtsas topplock av plast istället för att skapa mervärde av utrymmet för sina kunder?
Dessa plastkåpor är i mina ögon själva symbolen för traditionella biltillverkares ovilja att förnya sig. Ett motorrum är ett motorrum i deras ögon. Och den ska då helst också se ut som ett motorrum. Har vi inte en hundra kilos gjutjärnsklump mitt i motorrummet får vi åtminstone sätta dit en plastkåpa så det ser ut som det alltid har gjort. Troligtvis samma ingenjörer som har gammal telefonringklocka som ringsignal på sina mobiler också.
Teslas ingenjörer hade ingen tradition att falla tillbaka på. De började designa sina elbilar från tomma pappersblad. Och “tom hjärna” också, fri från traditioner och fördomar. De såg enorma tomma utrymmet under framhuven och insåg att det är bättre kunderna får fylla den själva med sina grejer än att de själva sätter dit onödiga grejer bara för syns skull.
Kundnytta framför “så har vi alltid gjort”.
Därför är vi glada att se de första teaser-bilderna på Volvos kommande elbil. Som har en frunk under framhuven istället för löjliga låtsas-topplock. Tecknet på en tillverkare som vågar tänka nytt med elbil, inte bara gör som de alltid gjort.
Men snälla Volvo: locket? Varför behöver frunken ha ett eget lock under framhuven? Varför ska kunderna behöva öppna två lock innan de kommer åt utrymmet?
Audi e-Tron har en liknande lösning med extra lock på frunken, som har fått mycket kritik.
Det verkar alltså finnas en mellan-nivå på biltillverkares “frunkifiering”: förutom bakåtsträvare som fnyser åt nymodigheter och smäcker dit låtsas-topplock i plast och dem som tar elbilar på allvar och utnyttjar de nya möjligheter de ger finns det även en mittfåra som försöker vara nymodiga men når inte riktigt fram.
Frågar du mig hur pass allvarligt menad någon biltillverkares elbilssatsning är råder jag dig att bara öppna framhuven på deras elbil och titta under.
Och ifall någon undrar varför frunk heter frunk så kallas bakre bagageutrymmet i bilar “trunk” i USA. Ordet “frunk” skapades genom att slå samman orden “front” och “trunk”.
Den enda tveksamheten man kan ha till att ha ett bagageutrymme framtill är väl iof hur det påverkar bilens säkerhet. Det har ju avhandlats ett antal gånger både här i artikelsektionen och i forumet att det definitivt är en fördel att INTE ha en hundrakilos järnklump framför sig när man krockar. Men då finns det ju även absolut nackdelar om man fyller frunken men en massa grejer som också kan påverka den främre deformationszonen om det smäller. Några backar öl som förvandlas till glasskärvor eller något tungt som hamnar i kupén är ju mindre bra att ha därframme.
Ja, det är en ofta förbisedd aspekt. Jag funderade även över hur en fullpackad frunk eventuellt kan påverka islaget för en gångtrafikant som blir påkörd (om inte bilen detekterar fotgängare och “poppar huven” i detta läge).
Om en människokropp deformerar bilen in till frunken kan man säkert säga att om det ligger saker i frunken inte spelar någon roll för den människan längre. Motorhuven (+airbag) poppar ju upp i gångjärnen så inte heller här har innehållet i frunken någon som helst betydelse.
Möjligtvis vid frontalkrock utan offset kan det påverka.
För att citera Herr X:
”
Re: Nyttan av en frunk.
av Teslaägare Herr X » 07 nov 2015 14:29
Frunken är genialisk för personer som livnärar sig på att smuggla bensinmotorer. Tulltjänstemännen skulle inte bli misstänksamma om de såg en motor under motorhuven.
“
Frunken fungerar utmärkt att transportera livsmedel i. Är det inte sommarvärme så håller frunken lägre temperatur än i kupén och samtidigt isoleras den lite så att det inte fryser direkt om det är minusgrader.
Exempelvis kroppkaksgrytan: https://uploads.disquscdn.com/images/b7c88720b65e701e4bb4c64b47321fa0a2004f33862e2134a609ae8486928ad1.jpg
Frunken är det som skiljer de riktiga elbilstillverkarna från gamla avgasbiltillverkare. Tydligare än så blir det inte.
Men de som gjort “motorhuven” väldigt liten för att den inte behövs? som id3?
Är det storleken framför framrutan som är avgörande, bör man då bli bekymrad att model3 krympt den? Eller kommer frunken försvinna?
Idiotiskt att kalla det frunk. Det finns ju inget i ”trunk” som säger att det måste vara bak. Dessutom heter det inte ens trunk på svenska. Varför inte bara säga bagageutrymme oavsett om det är fram eller bak? Vill man bara tydlig kan man ju säga främre eller bakre bagageutrymme. Tycker man det är för långt finns ju alltid lastutrymme.
Med “frunk” har men ett enda kort, enkelt ord som på ett precist sätt beskriver vad man avser. Men säg gärna “främre bagageutrymme” om det känns viktigt att undvika nya ord.
Visst, för det var ju precis det det handlade om, att undvika nya ord. Fantastisk slutsats där.
Hade det bakre utrymmet hetat ”trunk” på svenska hade det kanske varit lite mer logiskt, om än haltande (eftersom inget i ordet trunk antyder att det handlar om det bakre utrymmet), men det gör ju inte det. Det var det jag menade. Hade det bakre hetat bunk hade jag ju förstått att det främre kunde heta frunk eller möjligen det redan upptagna ordet funk.
Det heter ju trunk även på svenska!
Okej, har jag aldrig hört, fast jag är bara 53, så vad vet jag? Kanske dialektala skillnader då. Har bara hört det med fånigt amerikanskt uttal och därmed antagit att det är amerikansk engelska som tydligen kan betyda annat än bara snabel…
Men ni menar att man säger det på svenska med svenskt u-uttal, alltså?
Hittade det här,
https://svenska.se/tre/?sok=trunk&pz=1
, men kan inte se att det skulle betyda just bagageutrymme. Däremot en massa annat.Man säger ju kofferten också. En trunk och koffert är ju båda en slags stor resväska. Och förr i tiden satt den ju utanpå bilen typ så här. https://uploads.disquscdn.com/images/0196a87f439309d8a115564067b0a9b3500afee74eb1becab72e8d2221c12257.jpg
Eftersom du avfärdar användandet av “frunk” som idiotiskt skulle det vara passande om du kunde presentera ett bra alternativ.
Det kanske inte finns något i “trunk” som säger att det måste vara bak, men en “frunk” kan bara vara fram.
Säga vad man vill, men de flesta verkar luta åt “frunk”.
Jag tycker inte det behövs något sådant ord över huvud taget. Bilar med motorn bak, exempelvis ”Bubblan”, hade bagageutrymmet fram redan för 80 år sedan (kanske finns ännu tidigare exempel?) utan att det behövdes något särskilt ord för det. Varför behövs det plötsligt idag? Trenden går ju mot färre ord (exempelvis verkar ”materiel” i praktiken ha utgått och man använder numera ”material” om både material och materiel).
Jag har hört och använt ordet trunk för bagageutrymmet ända sen jag var lite parvel för ca. 50 år sen så att säga att det inte heter så på svenska är helt fel.
Frunken är ett utmärkt utrymme för soppåsar för att lukten inte ska sprida sig i kupén. Även där ser man hur kostnadsbesparande det är med elbil. Doftgranskontot går ner på noll.
Väldigt märkligt om du frågar mig. Kanske någon på Huyndai Sverige som vill uttala sig i frågan? Hade varit kul att veta hur de faktiskt tänkte… plastlock eller förvaring? Ingenjörer brukar ju vara ganska praktiska av sig.
Framluckan! För er som inte vill amerikanisera språket! Det finns ju en baklucka redan.