Man hör ofta folk klaga på att elbilar är alldeles för sportiga. Vem behöver blixtrande 0-100 acceleration egentligen? Varför satsar alla biltillverkare på motorstarka elbilar istället för att marknadsföra billigare bilar med mer “lagom” motorer? Nu är det inte så ofta folk som köpt en elbil som klagar förstås – utan de som gärna skulle vilja köpa en men anser sig inte ha råd. Varenda gång en ny elbil släpps klagas det – nu senast när Volvo presenterade sin XC40 Recharge som gör 0-100 km/h på 4.9 sekunder – bland de snabbaste bilar Volvo har i sitt sortiment.
“Ingen privatperson behöver en bil som accelererar snabbare till hundra än tio sekunder. Halvera den totala motorstyrkan och sänk priset rejält” kunde man läsa bland kommentarerna folk skrivit om bilen, “en mindre motor är billigare, väger mindre och tar mindre plats. Batteriet kan vara betydligt mindre. Jämför prestanda med andra suvar i samma storlek.”
För så är det ju med förbränningsmotorer: en större, effektstarkare motor är dyrare och drar också mer bränsle. För att minska på utsläppen monterar tillverkarna allt mindre motorer med mindre förbrukning i bilarna. Varför går elbilarna mot strömmen(!) och fläskar på med prestanda?
Kort sammanfattat: för att det blir inte billigare med klenare elmotorer.
En elmotor med halva maxeffekten har just det: halva maxeffekten. Vid mindre belastning drar en mindre och en större elmotor faktiskt ungefär lika mycket. Elmotorer är så otroligt energieffektiva: över 90% av inmatade energin, strömmen till motorn omvandlas till rörelse. Även elmotorer har en “sweet spot” där de är mest effektiva – men de tappar bara några enstaka procent i effektivitet även vid andra varvtal och belastningar.
Halverar du motorstyrkan på en elbil kan du spara bara några enstaka procent i förbrukning.
I och med att även klenare motorn förbrukar lika mycket el blir det ingen besparing i batteristorlek heller. Batterierna måste vara lika stora för att fortfarande få samma räckvidd.
Halverar du motorstyrkan på en elbil måste den fortfarande ha lika stora batterier.
Det kan till och med bli så att du måste montera fler batterier för att kunna uppnå samma räckvidd. För att elmotorn har två uppgifter i en elbil: att accelerera den – och att bromsa den. När man vill sakta ner en elbil motorbromsar man, använder elmotorn som generator och laddar bilens rörelseenergi tillbaka till batterierna. Fast en klenare elmotor kan inte motorbromsa lika kraftigt och kan därför inte ladda tillbaka lika mycket energi i batterierna. De mekaniska bromsarna måste då användas istället och “bränna bort rörelseenergin till kråkorna” istället för att kunna laddas tillbaka till batterierna. Om man inte återvinner lika mycket energi vid inbromsning blir bilen mindre effektiv. Då behövs det mer energi för att köra i stadstrafik där man bromsar och accelererar ofta.
Halverar du motorstyrkan på en elbil kan den heller inte motorbromsa lika kraftigt och återvinna lika mycket energi vid inbromsningar.
En klenare elmotor blir inte särskilt mycket mindre och billigare att tillverka heller. En elmotor med halva motorstyrkan blir något mindre men långt ifrån hälften så liten. Spolarna i elmotorn måste fortfarande lindas, man använder bara något klenare koppartråd. Man kan kanske spara 10-20% av tillverkningskostnaderna för själva motorn – som faktiskt inte kostar många tusenlappar.
Halverar du motorstyrkan på en elbil blir motorn inte särskilt mycket mindre eller billigare.
En klenare elmotor resulterar alltså inte i en särskilt mycket billigare elbil. Bilen blir mycket slöare, kommer inte accelerera lika snabbt – men man kommer ändå behöva stoppa i lika mycket batterier i den för att nå samma räckvidd. Och batterierna kostar mångdubbelt mer än elmotorn.
Eller om man vänder på det hela:
Elmotorns inneboende egenskaper gör att man kan ta fram en motorstark, sportig bil utan att det kostar tillverkaren särskilt mycket extra. Att försöka snåla med motorn resulterar i en inte särskilt mycket billigare men desto sämre elbil – så varför inte passa på och ge kunden en rolig och pigg bil istället?
TCS ett år sedan: Laddetikett
I fjol tipsade vi om hur du kan hjälpa dina med-elbilister: skriv ditt mobilnummer innanför laddluckan!
En nackdel är väl att starkare elbilar med högre vridmoment sliter mer på däcken? Eller uppvägs detta av att antispinnsystemet är så mycket bättre än på fossilbilar?
Sen måste förstås drivaxlar mm anpassas också. Så nog kostar effekten lite mer än bara just motorn. Men även de delarna är nog marginella kostnadsmässigt. Åtminstone i premium klassen.
Tänkte säga det att det påverkar kabelstorlekar och en del andra komponenter att ha starkare motor. Sen kan man ju undra hur stor den skillnaden blir i kronor men den blir ju mer i procent ju billigare bilar vi tittar på så ju billigare (mindre dyra) elbilar blir desto mer relevant blir det att även se över motorstorleken. På Volvos bil som kostar 700 tkr blir det kanske inte så stor skillnad.
Precis.Vi kan se att i ID.3 (Golf, Polo) klassen så sparar man in på allt som går. ID.3 har trumbromsar bak, precis som våran Zoe. Nya 52 kWh Zoe har CCS som tillval för 10k osv. Många bäckar små..
Utvecklingskostnaderna måste täckas så fort som möjligt
När kvantiteter uppnåtts så sänks priset
”Man skummar grädden”
Kraftigare elmotor kräver kraftigare transmission, precis som du nämner. Det kan också krävas kraftigare inverter, t ex. Oftast vill man även göra uppgraderingar av väghållningskomponenter och bromsar när prestandan ökar.
Men visst ligger det mycket i det Tibor skriver. Motsvarande uppgraderingar på en ICE-motor är dyrare.
Nja. En stark elmotor och controller kostar väl ändå en hel del? Länka till en billig elmotor på 200 hk för bilapplikationer så ska jag vara tyst. Men nog kostar en elmotor en ordentlig slant ändå. Ta bort en motor fram på Volvon och priset kan säkert sänkas 40-80 kkr tror jag. Ta bort lite utrustning i bilen och minska batteriet med 15 kWh så kan man säkert komma ned 150 kkr i pris.
Det är exakt det Volvo planerar i framtiden, att ta bort bakre elmotorn och lansera en billigare modell. Då halverar man just motoreffekten. Men även 70 tusen kronor besparing på en 700 tusen kronors bil är ändå bara 10%.
Minska på utrustning och batterier sänker visserligen kostnad men det var inte det artikeln handlade om.
Det är väl det Tesla har gjort med SR+ och den kostar 110k mindre än LR. Och Tesla har åtminstone enligt egen utsago haft problem med att få till några marginaler på SR+. Så jag tror inte att det ligger så mycket pengar i en motor samt ~20 kWh som man kan tro.
Fast när det gäller utpriset för hela bilen kommer väl marknaden in på ett hörn också? Bilen blir mindre attraktiv och så vidare.
Artikeln handlar inte om antalet motorer. Det blir inte för sammanhanget så stor skillnad mellan exempelvis att ha en motor med 100kW mot en motor med 200kW.
De sätter normalt 2 motorer för att få fyrhjulsdrift, inte primärt för att få hög toppeffekt, en motor per axel.
Tesla har kommit ner under 100 USD i tillverkningskostnad för battericellerna, och beräknar komma ner under det för hela batteripaket snart, och det är inte så långt kvar till att alla kommer ner i det. 15kWh mindre kapacitet sparar tillverkaren (nu eller snart, beroende på vilken tillverkare) alltså motsvarande knappt 15kSEK i tillverkningskostnad. Dom får nog sälja bilen utan utrustning och inredning om det ska bli en vettig affär att snåla in 15kWh batterikapacitet och lägre utrustningsnivå för att gå ner 150kSEK i pris.
Priset sitter i batteriet, så få ner förbrukningen från 2 kW till 1 kW då kan man nästan halvera batteriet (från 70kW till 35 kW).
Den som är på rätt väg är BMW i3. Att priset är så hög på den beror på avancerad produktion i kolfiber och aluminium. Det är rätt väg att gå att spara vikt och använda smala däck men det måste göras i mer traditionella (billiga) material och produktionsteknik.
Den som lyckas med det, till en prislapp på €20.000 är vinnaren i ”Mass Market” segmentet. Volkswagen iD3 är på god väg.
Ludicrous! (Amen, på Teslaspråk)
Och snart blir det Plaid! 😉
På Tesla finns ju chill läget, kanske låter för modernt. Det kanske borde införas ett “old timer” läge oxå…
En motorstarkare bil leder till en hetsigare körstil vilket i sin tur drar nångdubbelt mycket mer energi. Jag använder aldrig mer än 25kw motoreffekt i min elkangoo, och låter det gå långsamt i uppförsbackar, då sparar jag energi och miljö!
Kontentan blir att prestanda inte kommer vara någon USP för Tesla eller andra elbilstillverkare framöver. Medelklassbilen Nissan Ariya klarar exvis 0-100 på under 5 sek.