Varför måste elbilar vara så förbaskat sportiga?

M3track

Man hör ofta folk klaga på att elbilar är alldeles för sportiga. Vem behöver blixtrande 0-100 acceleration egentligen? Varför satsar alla biltillverkare på motorstarka elbilar istället för att marknadsföra billigare bilar med mer “lagom” motorer? Nu är det inte så ofta folk som köpt en elbil som klagar förstås – utan de som gärna skulle vilja köpa en men anser sig inte ha råd. Varenda gång en ny elbil släpps klagas det – nu senast när Volvo presenterade sin XC40 Recharge som gör 0-100 km/h på 4.9 sekunder – bland de snabbaste bilar Volvo har i sitt sortiment.

“Ingen privatperson behöver en bil som accelererar snabbare till hundra än tio sekunder. Halvera den totala motorstyrkan och sänk priset rejält” kunde man läsa bland kommentarerna folk skrivit om bilen, “en mindre motor är billigare, väger mindre och tar mindre plats. Batteriet kan vara betydligt mindre. Jämför prestanda med andra suvar i samma storlek.”

För så är det ju med förbränningsmotorer: en större, effektstarkare motor är dyrare och drar också mer bränsle. För att minska på utsläppen monterar tillverkarna allt mindre motorer med mindre förbrukning i bilarna. Varför går elbilarna mot strömmen(!) och fläskar på med prestanda?

Kort sammanfattat: för att det blir inte billigare med klenare elmotorer.

8-Figure168-1En elmotor med halva maxeffekten har just det: halva maxeffekten. Vid mindre belastning drar en mindre och en större elmotor faktiskt ungefär lika mycket. Elmotorer är så otroligt energieffektiva: över 90% av inmatade energin, strömmen till motorn omvandlas till rörelse. Även elmotorer har en “sweet spot” där de är mest effektiva – men de tappar bara några enstaka procent i effektivitet även vid andra varvtal och belastningar.

Halverar du motorstyrkan på en elbil kan du spara bara några enstaka procent i förbrukning.

I och med att även klenare motorn förbrukar lika mycket el blir det ingen besparing i batteristorlek heller. Batterierna måste vara lika stora för att fortfarande få samma räckvidd.

Halverar du motorstyrkan på en elbil måste den fortfarande ha lika stora batterier.

Det kan till och med bli så att du måste montera fler batterier för att kunna uppnå samma räckvidd. För att elmotorn har två uppgifter i en elbil: att accelerera den – och att bromsa den. När man vill sakta ner en elbil motorbromsar man, använder elmotorn som generator och laddar bilens rörelseenergi tillbaka till batterierna. Fast en klenare elmotor kan inte motorbromsa lika kraftigt och kan därför inte ladda tillbaka lika mycket energi i batterierna. De mekaniska bromsarna måste då användas istället och “bränna bort rörelseenergin till kråkorna” istället för att kunna laddas tillbaka till batterierna. Om man inte återvinner lika mycket energi vid inbromsning blir bilen mindre effektiv. Då behövs det mer energi för att köra i stadstrafik där man bromsar och accelererar ofta.

Halverar du motorstyrkan på en elbil kan den heller inte motorbromsa lika kraftigt och återvinna lika mycket energi vid inbromsningar.

En klenare elmotor blir inte särskilt mycket mindre och billigare att tillverka heller. En elmotor med halva motorstyrkan blir något mindre men långt ifrån hälften så liten. Spolarna i elmotorn måste fortfarande lindas, man använder bara något klenare koppartråd. Man kan kanske spara 10-20% av tillverkningskostnaderna för själva motorn – som faktiskt inte kostar många tusenlappar.

Halverar du motorstyrkan på en elbil blir motorn inte särskilt mycket mindre eller billigare.

En klenare elmotor resulterar alltså inte i en särskilt mycket billigare elbil. Bilen blir mycket slöare, kommer inte accelerera lika snabbt – men man kommer ändå behöva stoppa i lika mycket batterier i den för att nå samma räckvidd. Och batterierna kostar mångdubbelt mer än elmotorn.

Eller om man vänder på det hela:

Elmotorns inneboende egenskaper gör att man kan ta fram en motorstark, sportig bil utan att det kostar tillverkaren särskilt mycket extra. Att försöka snåla med motorn resulterar i en inte särskilt mycket billigare men desto sämre elbil - så varför inte passa på och ge kunden en rolig och pigg bil istället?

 


TCS ett år sedan: Laddetikett

I fjol tipsade vi om hur du kan hjälpa dina med-elbilister: skriv ditt mobilnummer innanför laddluckan!

Bookmark the permalink.