Jag är på plats på Tesla Design Center i Hawthorne, Los Angeles för att bevaka avtäckningen av Teslas nya eldrivna pick-up.
Eller tja, Tesla Cybertruck är lika mycket lastbil som säg Hummern. Visst, den har en flak men står man bredvid bilen syns den inte ens. Det blir nog fler eldrivna Tesla-fyrhjulingar som kommer fraktas med dessa än tunga stenar. Vilket egentligen är tur för Tesla, för en eldriven Ford F-150 kopia skulle föga intresserat europeiska köpare.
Det första som slår en vid åsynen av bilen är hur brutal den är. Ser ut att vara karvad ur en enda stålkub. Och den är gigantisk: 1,9 meter hög, 2 meter bred och 5,8 meter lång. Flaket är på 1,98 meter.
Cybertruck kommer komma i tre olika versioner, med en, två eller tre motorer och 40, 50 eller monstruösa 80 mil i räckvidd.
Minsta modellen kostar från 38,900 dollar, produktionen startar mot slutet av 2021. Den får dra 3400 kilo och accelererar 0-100 km/h på 6.5 sekunder.
Mellanmodellen för 49,900 dollar får dra 4500 kilo och accelererar på 4.5 sekunder.
Toppmodellen för 69,900 dollar blir en krutpaket med 0-100 på 2.9 sekunder och 6300 kilo dragvikt. Den börjar byggas från slutet av 2022. För en gångs skull börjar Tesla med de billigaste versionerna först.
Dags att börja ta C-körkort…
2-3 år kvar till produktion, om Tesla säger det undrar man hur långt designarbetet kommit? Eller har dom bara blivit realister.
Designarbetet? Det Tesla presenterar är vad Tesla sedan kommer sälja, med minimala ändringar. Däremot tror jag att hårdvaran (läs: batteriet) är vad som kommer ta tid. Det plus att Tesla har fullt upp med annat de kommande åren…
Sorry, lite Dolph Lundgren sjuka. Jag menade inte design som utseende utan konstruktionsarbete inkl drivlinan, batteri mm
Någon skrev att detta var den officiella premiären av cybertrucken, och den inofficiella av Teslas nya batteriteknik. Ligger nog något i detta.
Bilen är mindre extrem än vad jag trodde. Men det var tydligen bara jag.
Premiären för det nya batteriet var nog på Semi releasen. Jag tror att Cybrtrk har samma batteri som roadstern.
Det kommer nog att bli samma batteriteknik i alla tre, det är väl det vi väntar på. Just nu mycket surr om ny batteriteknik i olika forum. Men du har säkert rätt i att Semi förutsätter bättre och billigare batterier än de som idag sitter i model 3.
400 km räckvidd på “minsta” cybertrucken är samma som model 3 SR+ har och till samma pris, om jag läser rätt.
Ett ord. Respektingivande. Inte snygg, inte sexig.
Man bara förväntar sig att terminator skall kliva ur den.
200 kWh-batteri i toppmodellen? Verkar så. Den i S och X tack! 😀
Med räckvidd för vad en genomsnittlig personbil körs under ungefär tre veckor är det troligt att toppmodellen kan få stor betydelse som “energibank”. Inte bara för att kunna åka ut i skogen och arbeta/leka, utan även saker som att ladda när elen är som billigast, sälja el när den är ovanligt dyr, reservkraft, både V2G och V2V. Ja, och vid katastrofarbete. 200 km in i strömlöst land kan den köra, leverera en ansenlig energimängd, och ha räckvidd kvar att köra tillbaka för att ladda där det inte är katastrof, och samtidigt ta med sig rätt mycket last åt båda hållen.
Med ett pris på 38,900 dollar kommer Ford och GM inte få det lätt.
Dessutom verkar alla redan beställt en cybertruck…
Du också Tibor?
Bokat en Cyber truck nu, grym look och spec. Kanske måste sälja en av våra Models S och ersätta med denna mer praktiska och tåliga Cyber truck.
Är det bara jag som tycker den är ful?
Det är klassisk nybrutalism.
Smaken är som baken. Denna tilltalar inte mig till utseendet. En förvuxen DeLorean.
Brutalism har inget med utseende att göra. Det är enbart funktion som räknas.
“Störst går först”…..
Nej… Den är ohyggligt ful…
Nej, du är inte ensam. Jag fattar inte hur de tänker faktiskt.
Du kommer inte behöva C-kort till den.
Jag tar tillbaka det. Sex passagerare är 450 kg, så om bilen väger 3,1 eller mer är det nog kört. Model X 100 väger 2500 kg och har en totalvikt på 3.1 och den har en kaross helt i aluminium, inte rostfritt stål, och nära halva batterikapaciteten gissar jag.
Speciell design…. Inte snygg men den ser ju brutal ut iaf. Det är väl bra om folk köper en sån där istället för annan valfri monsterpickis med V8, men egentligen är det ju helt sjukt att privatpersoner åker omkring i så stora “bilar”. Ska bli kul att se hur de lyckas få ett acceptabelt resultat för fotgängarskydd i krocktesterna med den fronten. 🙂
Pingback: Tesla Club Sweden 2019 – Tesla Club Sweden
Pingback: Första Cybertruck i Europa – Tesla Club Sweden
Pingback: Cybertruck träffen – Tesla Club Sweden