Tesla Cybertruck dundersuccé

Resizer_15744000606710

Många var skeptiska innan Teslas pick-up lastbil skulle visas upp. Amerikanska pick-up köpare är ganska konservativa av sig. Skulle de tilltalas av en eldriven pick-up? Och skulle den ens gå att sälja utanför USA? Marknaden i Europa är försvinnande liten för den typen av fordon.

Resizer_15746252011220

Vi frågade våra medlemmar innan eventet hur många som var intresserade av en pick-up truck. Det var endast 26% som ens övervägde att kanske köpa en. 64% var artigt intresserade men utan köptankar, resten totalt ointresserade.

Resizer_15746252814990

Efter Cybertruck eventet upprepade vi exakt samma fråga. Andelen köpintresserade växte över natt från 26% till hela 43%! De ointresserade minskade från 36% till 23%.

Elon Musks genidrag, att inte ta fram “ännu en pick-up truck fast nu med elektrisk drivlina” verkar ha gått hem i stugorna. Innan eventet spekulerade folk om Tesla över huvud taget skulle bemöda sig med att exportera bilen till Europa? De farhågorna är som bortblåsta nu.

Just för att Cybertruck inte ser ut som en lastbil går den hem hos många kundgrupper. Som traditionellt aldrig ens skulle komma på tanken att köpa en lastbil.

Cybertruck tilltalar även dem som egentligen är ute efter en SUV, en muskelbil eller bara något att kompensera imponera med.

Cybertruck eventet betecknades av många som katastrof. Tidningar och media koncentrerade på spruckna bilrutan. Aktiekursen dök med 6%. Men den kanske återvänder upp igen när innebörden av Elon Musks tweet sjunker in:

Ford säljer runt 900 tusen exemplar per år av sin F-150, världens bäst säljande pick-up truck. Tesla fick in beställningar för 146 tusen Cybertruck på lite över en dag.

Bookmark the permalink.