Tesla Cybertruck är en stor bil. Gigantisk. Den är 6 meter lång, 2 meter bred och 2 meter hög. Ögat blir lurad av fotografier på den, ty dess hjul är också så enorma att man inte fattar att bilen är högre än de flesta människor förrän någon står bredvid den. “Leksaksbilen” bredvid Cybertruck på bilden ovan är en Tesla Model X.
Cybertruck L x B x H : 589 x 203 x 191 cm
Model X L x B x H : 504 x 200 x 168 cm
En standard svenskt parkeringsruta är 2.5 meter bred och 5 meter lång. Vissa parkeringshus snålar med bredden ner till 2.3 meter. Man fattar på en gång att man kommer inte få plats med en 6 meter lång Cybertruck på en fem meters parkeringsruta. Men även bredden ställer till problem om du bara har 15 cm på var sida bilen: hur ska du få upp dörrarna? Cybertruck har standard dörrar som öppnas på vanligt sätt utåt, inte falkvingedörrar som Model X.
Svenska garageportar och garageplatser är heller inte utformade för sådana bjässar. En standard garageport är 2.4 meter bred vilket ger bara 20 cm på var sida bilen att komma igenom. Även om Cybertruck rostfria stålplåtar tål slag kan de ändå få repor. Få hemmagarage är förberedda 6 meter långa bilar.
Men största problemen uppstår kanske vid Teslas egna Superchargers. Redan när två Model X parkerar bredvid varandra är det ganska trångt. Tänk då två Cybertruck. Och hur ska man kunna få in sin Cybertruck mellan stolparna på en sån här Supercharger?
Även om man lyckas kommer den ändå sticka ut en meter längre än Model S på bilden. Hur ska man då få den korta sladden att räcka till laddporten på bilen? Tesla har säkerligen räknat på måtten och fått till det så det kommer att gå – men det kommer bli rejält svårare i alla fall än med dagens Teslor.
I USA är man mer van vid stora bilar. Förutom att standard parkeringsrutan är större finns det dessutom på många parkeringar extra stora “Cadillac P-rutor” för riktigt stora bilar. Men europeiska Cybertruck ägare kommer få liknande problem HUMMER förare har idag.
(HUMMER var förresten bara 517 cm lång. Cybertruck är lika hög och bred som den men 72 cm längre.)
Innan Tesla Model X lanserats var det många som var oroliga hur den skulle få plats i garage, i parkeringsplatser och -hus. Med Cybertruck är det åter dags att ta fram måttbandet.
Jag förstår verkligen inte varför folk i Europa plötsligt ska börja köra så stora bilar? Enbart för att den är eldriven? Nej, många kommer nog ångra sitt köp när de upptäcker hur svår den är att rangera i vardagsmiljö.
Huruvida den kommer att sälja speciellt mycket i Europa återstår att se. Men eftersom den fick en sådan låg prislapp kan den vara attraktiv i en del situationer, speciellt om du behöver dra någonting. Idag är det en model X som gäller om du vill dra något av storlek, men den kostar över en miljon. Du kan alltså köpa en Cybertruck och en model 3 för ungefär samma pengar, och ha model 3 som en “liten” behändig pendlarbil. Det finnas förmodligen också en del företag där Cybertrucken kan vara ett kostnadseffektivt alternativ.
I USA kommer det för många företagare vara ett måste att skaffa Cybertucken om bilkostnaderna är en betydande del av deras kostnader. Risken är annars att konkurrenterna byter till Cybertuck och konkurrerar ut dig. Samma kan komma att gälla i Europa.
Jag ser rätt stor nytta med ett sådant monster. Många hantverkare och småföretagare skulle nog ha stor nytta av alla finesser (220volts uttaget osv) samt att den är stryktålig.
Men för egen del hade det nog mest varit en kul grej, vilket också är orsaken till att jag inte än lagt en beställning, än.
Jag hoppas att cybertruck blir sällsynt i europa, få, väldigt få har användning för en sådan bil. Kommer mest orsaka problem i städer.
Finns inget som säger att man inte får ta upp två platser? 😀
Med en så fet bil hade jag helt sonika bara ställt den där den får plats.
Har sett bilar som fått böter då det parkerat över linjerna på parkeringsplatser. Så det finns nog en del som skulle säga att du har fel.
Om du lyckas hitta fyra platser som tillsammans bildar en tillräckligt stor ruta och faktiskt betalar för alla fyra så feel free. I annat fall: Se fram emot att hämta ut din bil från depositionsområdet som felparkerade bilar bogseras till.
Går det ens att bogsera en cybertruck? Det får bli en sån de har till bussar och lastbilar kanske 😀
Jag tänkte militär eller polis. Direkt när jag såg den. Designen är från någon fascistisk auktoritet. Den utstrålar “the party is over, go home, yield!”.
Har svårt att någon skall kunna måla hippieblommor på den för att få den mer mjuk. Den är brutal.
Men det skulel vara en rätt så intressant syn att se ensådan här folierad i knallrosa, med små blommor på. Lite tilt i hjärnan.
Ja denna kan bli bra till exempel för skogs entreprenörer, oöm och bra.
Hoppas det blir 3 fas uttag på den i europa (enkelt att ha den som reservkraft till huset bla).
“Man fattar på en gång att man kommer inte få plats med en 6 meter lång Cybertruck på en fem meters parkeringsruta.” Jag hoppas den tänkta kundkretsen faktiskt fattar det, men jag har tyvärr inget större hopp. De kommer parkera fel och orsaka fara, och om någon dristar sig till att påpeka det så kommer de att himla med ögonen och fråga hur de ska göra då. Svaret på det är naturligtvis att använda en bil som får plats eller att inte anväda den alls på platser där den inte får plats.
Det är väl inte konstigare än att parkera en husbil eller en större skåpbil. Den får stick ut lite helt enkelt, eller ta 2 platser. Självklart är det så det får fungera. Förhoppningsvis blir svenska p platser större, dom är pinsamt små idag.
Se där, ett exempel på den “problemexternalisering” jag var rädd för på en gång. Det är inte parkeringsplatserna som är för små, det är många bilar som är för stora. Blir det här något som ersätter större hantverkarbilar så är det inget problem, men jag ser en stor risk att många köper en sån här som SUV bara för att det är ballt.
teslas nya bilar blir bara fulare och fulare (med undantag roadster). Modell 3 var ingen höjdare, modell Y ser ut som en ölmage och denna nya trucken är ju hemsk
Men köparna lär väl redan äga någon pickup och vet hur dom ska köras, samt känna till problemen när dom ska parkeras? Den här stora blir bra till firman och jag tror många tänker på samma sätt, fast en mindre, 2+2-sitsig modell, skulle inte vara fel heller.
Den ultimata actionsport-bilen. Har man snowboard, skidor, skateboards plus lite vattensporter är denna en dröm. Därför har vi beställt en till att börja med.
Det är ju en ren hantverkar/bud bil ..i Europa åtminstone.