Back to the DeLorean

CyberBTTF

Tesla Cybertruck blir andra bilen i världshistorien som kommer ha kaross av rostfri stål. Den första var DMC DeLorean som tillverkades i 9000 exemplar av biltillverkaren DMC 1981-82, men gjordes världsberömd först några år senare, 1985 i filmen Back to the Future.

Vad kan då framtida Cybertruck ägare lära sig av DeLorean entusiaster?

Rostfri stål är hållbar. Som namnet antyder kommer ägarna inte ha problem med att bilarna rostar. Eller att färgen bleknar. Snart 40 år gamla DeLorean bilar ser fortfarande lika fina ut som när de var nya. Det kan man inte säga om andra så gamla bilar. Man behöver inte ha särskild tjock foliehatt på huvudet för att inse varför biltillverkare inte tillverkar bilar i rostfri stål – de håller ju för länge!

Rostfri stål är underhållsfri. Du behöver aldrig vaxa bilen. Eller skydda lacken med stenskottsfolie eller kerambehandling. Du behöver aldrig fylla igen små stenskottshål i lacken. För bilen är ju olackad. Du behöver inte ens använda bilschampo när du tvättar bilen – bara spola av med vatten. DeLorean kallades ibland “bilkemfirmornas värsta mardröm”.

Rostfri stål är lättlagad. Fick du repor i plåten på din DeLorean behövde du bara gnugga ytan med lite Scotch-Brite enligt användarmanualen. Ja, samma medel du använder till diskbänken hemma. Inte stålull dock, ty den kunde lämna efter sig mikroskopiska små järnspån i plåten och de kunde börja rosta efter ett tag. Blev bilen till exempel nycklad var det 15 minuters gnuggande att få bort repan, inte omlackering för tusentals kronor. Missfärgningar togs bort med bensin(!) eller lacknafta. Bucklor kunde trollas bort genom att värma upp plåten så den hoppade tillbaka till ursprunglig form.

Rostfri plåt är säker. Många har frågat hur Cybertruck kommer klara krocktester? Kommer dess “oförstörbara” plåt kunna knycklas i krock och utgöra krockzoner? Nu vet vi inte hur just Teslas stål-legering kommer bete sig men lite lugnande kan det vara att prototypen av DeLorean faktiskt kallades DeLorean Safety Vehicle. Chefingenjören vars namn bilen bär var besatt av säkerhet. Bilen DeLorean var faktiskt en av de allra säkraste som fanns i början av 1980-talet, och klarade NHTSA krocktest med bravur.

(En liten fotnot om det där: efter att ha klarat de sedvanliga krocktesterna med 50 km/h körde NHTSA även en extra med över 70 km/h – rakt mot en betongvägg. Det är naturligtvis just den sekvensen som ibland dyker upp på Internet. Den ser våldsam ut, men då ska man komma ihåg att den skedde med mycket högre hastighet än vanligt. De flesta andra bilar på den tiden pulveriserades i stort sett vid sådana krock.)

Tesla Cybertruck har alltså alla chanser att bli en bil som tål tuffa tag, är lättreparerad, säker och hållbar i många många år. Mycket längre än vanliga bilar.

Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • 7 Responses to Back to the DeLorean

    1. DeltaJesus says:

      En Model Y med 800 km räckvidd och rostfritstål. JA TACK!!!!

    2. Torbjörn Jonsson says:

      Att bilen är säker tvivlar jag inte på men jag vill inte möta den i en duell med en konventionell bil… Redan Model S är känd för att “krossa” motståndet.

    3. nickysixeight says:

      Du glömmer alla fingeravtryck

    4. Jag fattar helt enkelt inte folk som med alla fördelar naken rostfri stål har vill MÅLA sina Cybertruck i olika färger! Alla dessa sidor som poppat upp med färgval

      Möjligtvis att företag kommer vilja foliera sina bilar för att få dit företagslogga – men även då skulle jag föredra att just bara smäcka dit loggan, lämna resten obehandlad.

      • Jan-Erik Sebestyen says:

        Det är nog något djup mänskligt. Brutalismen är känd för sina nakna “råa” betongväggar för att minimera kostnaderna, men nog sjutton är det någon där och målar. Det har målats på släta ytor i minst 30.000 år.
        Jag vet inte hur målbilden för Cybertrucken ser ut, men stora ytor att måla på borde stå högt i alla bilprojekt framöver eftersom människor älskar att få sätta sin personliga prägel.
        Jag ska kanske föreslå det i alla projekt framöver vad det än är, stora släpa ytor att måla på.

    Lämna ett svar