Cybertrucks praktiska flak

cyberflak1

Vid första åsynen märker man inte ens att Tesla Cybertruck har ett flak. Men det är ju därför den räknas som pick-up truck så så klart den har ett. Flaket är på två meter och är gjord av samma rostfria stål som resten av bilen. Den har dock ett antal dolda finesser:

230V och tryckluft – dold bakom en panel på sidoväggen finns vägguttag som matas från bilens huvudbatterier och som kan driva maskiner och verktyg. Den kan även användas till att ladda eldrivna fordon som Teslas kommande fyrhjuling medan de transporteras. Det finns även ett tryckluftsuttag; Tesla Cybertruck har luftfjädring och dess kompressor kan även användas till att driva tryckluftsdrivna verktyg. Cybertruck kommer bli hantverkarnas favorit.

Frästa spår i väggar och golv för förankring av lasten – längs med hela flaket finns frästa så kallade T-spår där man kan förankra lastöglor och surra fast lasten mot. Det ger ett mer flexibelt system än fasta lastöglor.

Inbyggd ramp i bakluckan – bakre lastgaveln är rejält tjock, men utrymmet inuti har Tesla använt till att dölja en extra utdragbar ramp i så man lättare kan rulla grejer upp på flaket. Bilens luftfjädring kan även ställas i ett lastningsläge som höjer nosen och sänker bakaxeln så att det blir ännu lättare att komma åt flaket.

Dolt förvaringsutrymme under lastgolvet – under bakre halvan av lastgolvet finns ett dolt förvaringsutrymme tillräcklig stort för ett par rejäla gymväskor eller varför inte verktygslådor?

Dolt förvaringsutrymme även i sidogaveln, åtkomstbar från utsidan, som kan användas till att stuva undan småsaker.

Knappar på båda sidor för att styra jalusiet och öppna bakluckan – lättåtkomliga knappar för att öppna/stänga motordrivna jalusiet och öppna bakre lastgaveln. Gaveln är ej motordriven, man stänger den sedan manuellt.

Trycker man på jalusi-knappen rullas det ett ståljalusi fram från under baksätet som stänger till lastutrymmet:

Cyberflak2

Ståljalusi av samma rostfria stål som resten av bilen. Tesla kallar därför lastutrymmet för “kassaskåpet”. Det är mycket svårare att bryta sig in dit än i vanliga täckta flak. Lastutrymmet är på 2.8 kubikmeter med jalusiet stängt.

Laddlucka på samma ställe som på alla Teslor, på vänster bakgavel. Något närmare bakhjulen än på andra Teslor, förmodligen för att korta sladden på Superchargers ska nå ända fram. Cybertruck prototypen hade förresten 35 tums specialgjorda däck från Goodyear.

Tyvärr insåg vi redan första gången Tesla demonstrerade jalusiet för oss att det inte kommer fungera särskilt bra i svensk vinterväder. Jalusiet rullas uppåt/framåt när man ska komma åt lastflaket. Om det då ligger snö ovanpå den kommer snön dels fastna mellan jalusiets lameller när de svänger 90 grader neråt vid bakrutan, dels kommer snö följa med ovanpå och gegga igen allting när jalusiet rullas upp under baksätet. Kommer nog fungera bra i Kalifornien, eller till och med när det regnar (rostfritt…) men vi är rädda att snö och is kommer täppa igen mekaniken. Kanske om man monterar något slags flärp vid takets bakkant kan den skala bort snön när jalusiet stängs – fast då hamnar allt på taket istället.

Bookmark the permalink.