Cybertrucks praktiska flak

cyberflak1

Vid första åsynen märker man inte ens att Tesla Cybertruck har ett flak. Men det är ju därför den räknas som pick-up truck så så klart den har ett. Flaket är på två meter och är gjord av samma rostfria stål som resten av bilen. Den har dock ett antal dolda finesser:

230V och tryckluft – dold bakom en panel på sidoväggen finns vägguttag som matas från bilens huvudbatterier och som kan driva maskiner och verktyg. Den kan även användas till att ladda eldrivna fordon som Teslas kommande fyrhjuling medan de transporteras. Det finns även ett tryckluftsuttag; Tesla Cybertruck har luftfjädring och dess kompressor kan även användas till att driva tryckluftsdrivna verktyg. Cybertruck kommer bli hantverkarnas favorit.

Frästa spår i väggar och golv för förankring av lasten – längs med hela flaket finns frästa så kallade T-spår där man kan förankra lastöglor och surra fast lasten mot. Det ger ett mer flexibelt system än fasta lastöglor.

Inbyggd ramp i bakluckan – bakre lastgaveln är rejält tjock, men utrymmet inuti har Tesla använt till att dölja en extra utdragbar ramp i så man lättare kan rulla grejer upp på flaket. Bilens luftfjädring kan även ställas i ett lastningsläge som höjer nosen och sänker bakaxeln så att det blir ännu lättare att komma åt flaket.

Dolt förvaringsutrymme under lastgolvet – under bakre halvan av lastgolvet finns ett dolt förvaringsutrymme tillräcklig stort för ett par rejäla gymväskor eller varför inte verktygslådor?

Dolt förvaringsutrymme även i sidogaveln, åtkomstbar från utsidan, som kan användas till att stuva undan småsaker.

Knappar på båda sidor för att styra jalusiet och öppna bakluckan – lättåtkomliga knappar för att öppna/stänga motordrivna jalusiet och öppna bakre lastgaveln. Gaveln är ej motordriven, man stänger den sedan manuellt.

Trycker man på jalusi-knappen rullas det ett ståljalusi fram från under baksätet som stänger till lastutrymmet:

Cyberflak2

Ståljalusi av samma rostfria stål som resten av bilen. Tesla kallar därför lastutrymmet för “kassaskåpet”. Det är mycket svårare att bryta sig in dit än i vanliga täckta flak. Lastutrymmet är på 2.8 kubikmeter med jalusiet stängt.

Laddlucka på samma ställe som på alla Teslor, på vänster bakgavel. Något närmare bakhjulen än på andra Teslor, förmodligen för att korta sladden på Superchargers ska nå ända fram. Cybertruck prototypen hade förresten 35 tums specialgjorda däck från Goodyear.

Tyvärr insåg vi redan första gången Tesla demonstrerade jalusiet för oss att det inte kommer fungera särskilt bra i svensk vinterväder. Jalusiet rullas uppåt/framåt när man ska komma åt lastflaket. Om det då ligger snö ovanpå den kommer snön dels fastna mellan jalusiets lameller när de svänger 90 grader neråt vid bakrutan, dels kommer snö följa med ovanpå och gegga igen allting när jalusiet rullas upp under baksätet. Kommer nog fungera bra i Kalifornien, eller till och med när det regnar (rostfritt…) men vi är rädda att snö och is kommer täppa igen mekaniken. Kanske om man monterar något slags flärp vid takets bakkant kan den skala bort snön när jalusiet stängs – fast då hamnar allt på taket istället.

Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • 10 Responses to Cybertrucks praktiska flak

    1. Jan-Erik Sebestyen says:

      “Om det då ligger snö ovanpå den kommer snön dels fastna mellan jalusiets lameller när de svänger 90 grader neråt vid bakluckan, dels kommer snö följa med ovanpå och gegga igen allting när jalusiet rullas upp under baksätet. Kommer nog fungera bra i Kalifornien, eller till och med när det regnar (rostfritt…) men vi är rädda att snö och is kommer täppa igen mekaniken.”
      Cybertrucken ska ju ha en massa tillbehör, en sopborsta att borsta bort snö med kanske skulle vara något 😉

      • Bod says:

        Tror detta kommer att vara löst. Vad man har i Kalifornien som är lika besvärligt är sand. Sand tar sig in överallt.

        • Jan-Erik Sebestyen says:

          Det finns nog massor av praktiska problem att hantera när den här bilen nu möter verkligheten. Kunde inte låta bli och skoja lite om snö på bilen.
          Prototypen byggdes bara några veckor före eventet som sista steget i den strategiska designen. Nu ska de sätta ihop ett utvecklingsprojekt som dels konstruerar och testar ut bilen, dels utvecklar produktionsprocessen. De har “hela” två år på sig (vilket alltså är sjukt kort tid).

          • Kenneth says:

            “De har “hela” två år på sig (vilket alltså är sjukt kort tid)”
            Något folk inte verkar förstå. Det tar ca sju år från man börjar teckna på en helt ny bil tills den är klar.

            • Jan-Erik Sebestyen says:

              Toyota utvecklade hybridbilen Prius på 3 år från motsvarande läge som Cybertrucken är i idag. Inget annan bilföretag kunde matcha den utvecklingstiden på 90-talet. Jag är dock inte ett dugg orolig att Tesla inte skulle klara att göra det på 2 år. Men det kommer inte att bli en promenad i parken.

            • Kenneth says:

              Men då har de redan kommit så långt som de är idag. Jag tror också de hinner.

            • Jan-Erik Sebestyen says:

              Tesla (dvs Elon) har redan tagit en mängd strategiska beslut om den tekniska plattformen. Ofta hamnar dessa frågor på ingenjörerna att lista ut i utvecklingsprojektet, det är då det tar en evig tid och kostar massor av pengar.
              Nu har vi kunnat följa framväxten av Cybertrucken via Elons Twittrande, det är ett skolboksexempel på hur innovativ produktutveckling ska gå till. (I alla fall om jag skriver skolboken.)

            • Andy says:

              Tesla började tala om pickup redan 2012 har jag för mig men själva beslutet att bygga en trekant i stål kan nog ha skett ganska nyligen. Antagligen efter det att SpaceX valde stål till Starship.

            • Jan-Erik Sebestyen says:

              Av vad jag läst på bl.a. Motortrend och sammanställning av Elons twitter, så tolkar jag det som att arbetet med den strategiska designen startade sommaren 2018. På hösten hade de minst två olika utvecklingsspår (helt enligt skolboken), och valet av Cybertruck-spåret togs tidigt 2019. En månad före eventet började de bygga prototypen.

              Det finns, vad jag vet, ingen linjeorganisation på Tesla där man kan sitta och småpyssla med olika uppgifter. Att Elon pratade om en Pickup 2012 var då bara en vision.

              Jag vet att jag läst en artikel om att de övervägde att köpa en plattform från Mercedes-Benz, men kan inte återfinna den. Det spåret hade lett till en mer konventionell Pickup truck.

    2. Top 12 says:

      Skrapa fönster har man ju inte behövt göra på länge då man numera förvärmer cupé och batteri.
      Så man får väl börja sopa jalusi istället. 🙂

    Lämna ett svar