Den första Cybertrucken har nu registrerats i Europa. Modellen motsvarar egentligen inte de europeiska bestämmelserna men redan när Tesla hade sin europeiska tur där de visade upp Cybertruck misstänkte vi att det säkerligen skulle komma några galningar som skulle försöka privatimportera en.
Mycket riktigt har vi hört talas om folk som försökt. Som till exempel Österrikiska Teslaklubben Tesla Owners Austria som var först med att visa upp en privatimporterad Cybertruck – dock med endast tillfälliga skyltar.
De första som lyckades med konststycket att få en riktig typgodkännande och riktiga registreringsskyltar inom EU blev istället Tjeckiska Cybertruck.cz teamet.
Problemet med Cybertruck är dess kantiga kaross. Den har för vassa kanter för att motsvara de europeiska säkerhetsföreskrifterna för fotgängarskydd. Enligt våra bestämmelser krävs det en böjradie på minst 3,2 mm på bilplåt för att få säljas i Europa. “Tyvärr är det omöjligt att göra en avrundning på 3,2 millimeter på en 1,4 millimeter tjock plåt av rostfritt stål” har Teslas vicepresident för fordonsteknik Lars Maravy sagt tidningen Top Gear. Därför har Tesla inga planer på att sälja Cybertruck i Europa.
Tjeckerna löste problemet genom att klä de vassa kanterna med gummilister. Titta på vänster- och höger kant på bilen på bilden ovan. De fick även ändra färg på blinkersen från rött som är standard i USA till orange vi har här i Europa, och montera dimljus på bilen, vilket komplicerades extra av att Cybertruck har 48V elsystem till skillnad från andra bilars 12V.
Efter flera veckors kommunikation med de tjeckiska myndigheterna och dessa justeringar fick Cybertrucken till slut ett tjeckisk godkännande och nummerskyltar.
Tilläggas bör att det är enklare att registrera en enskild privat bil än vad det skulle krävas om ett företag som Tesla skulle vilja lansera en ny bilmodell i Europa. Tjeckien har som de flesta andra EU länder särskilda, enklare regler för privatimporterade bilar.
Bilen beställdes redan 2019 när Cybertruck först visades upp för världen. Den byggdes och levererades till köparen i USA i april i år. I maj utarbetades dokumenten för att exportera den till Europa och den 8 juni flögs den med transportplan över oceanen. Under tiden förberedde sig teamet med experthjälp att utföra EU-homologeringen. Den 12 juli fick så fordonet sin hett efterlängtade registreringsskylt.
Nu hyr de ut sin bilen på sajten cybertruck.cz till alla intresserade. Företag, evenemang, konferenser, mässor såväl som privatpersoner eller media som vill testköra Cybertruck kan hyra den för en säkerligen saftig peng.
Tjeckerna har nu visat vägen, visat att det går att få Cybertruck godkänd även inom EU. När kan vi rapportera om första svenskregistrerade Cybertruck?