Tesla har släppt de svenska priserna för Tesla Model 3 och har börjat skicka ut inbjudan till att beställa bilen. De första av våra medlemmar har redan fått mejlet och kunnat beställa sina bilar!
Teslas server går på knäna, den är jätteslö och har hängt sig flera gånger av massiva trycket från alla beställare!
(Alla feta prisuppgifter i texten nedan är bekräftade svenska priser)
Long Range versionen med fyrhjulsdrift, Model 3 LR Dual Motor börjar från 650,200 kronor inklusive moms, innan avdragen elbilsbonus.
Prestandamodellen Model 3 Performance börjar från 767,200 kronor.
Leasingpriser börjar från 4,196 kr/mån. (Model 3 Long Range, 131,876 kr i handpenning, 1.95% ränta, 263,752 kr exklusive moms i restvärde, 36 månader, 10,000 kilometer)
Det är endast de två modellerna som lanseras i Europa än så länge. Standard Range modellen sägs komma nästa år.
Tesla har nu börjat skicka ut mejl till dem som hade förbokat bilen med en länk till en särskild webbsida där de ska kunna välja färg, utrustning och färdigställa beställningen. De meddelar att “under de kommande veckorna kommer alla som har reserverat Tesla Model 3 att kunna beställa sin bil i Sverige och övriga Europa”. Inbjudningsmejlen skickas dock ut i följande ordning:
- Först skickas mejl till Teslas egna anställda som hade förbokat Model 3.
- Sedan skickas till kunder som redan äger en Tesla och förbokat Model 3.
- Till sist kommer övriga kunder i kön få beställa bilen.
- Det är först efter det som designstudion öppnas för allmänheten.
Har du alltså betalat 10,000 kronor och förbokat en plats i kön är det dags att börja bevaka ditt mejlbox. Speciellt om du som är Teslaägare och förbokat de första timmarna innan Model 3 eventet för över två år sedan. Inbjudningsmejlen kommer skickas ut i omgångar.
De första bilarna sägs komma levereras till Sverige i Februari nästa år.
Det går alltså än så länge bara att välja mellan de två topputrustade modellerna av Tesla Model 3. Båda utrustade med Premium interiörpaketet. De billigare modellerna släpps senare.
Den billigaste konfigurationen av Tesla Model 3, med standard batteri, enbart bakhjulsdrift och utan premium interiörpaket sägs komma någon gång under andra kvartalet 2019. Det är den modellen som kommer ha den magiska och ofta citerade priset på $35,000.
Fyrhjulsdrivna Long Range modellen av Tesla Model 3 kostar i USA från $53,000. Performancemodellen från $64,000. Båda med premiuminteriör – det går inte att beställa bilar utan det än.
Nu när vi kan jämföra svenska och amerikanska priser kan vi mer exakt gissa oss fram till att strippade $35,000 basmodellens svenska pris kommer hamna runt 450,000 kronor inkl moms, innan avdragen elbilsbonus. När den väl släpps någon gång framåt nästa sommar.
Vi har inte fått någon information om vilka förmånsvärden bilarna kommer få från Skatteverket än. Du behöver dock inte bestämma om du ska köpa bilen kontant eller leasa den än, det beslutet kan du ta senare, i början av nästa år.
Bilarna har även fått sina officiella europeiska WLTP räckviddssiffror:
- 544 kilometer för Model 3 Long Range Dual Motor
- 530 kilometer för Model 3 Performance. Den har även fått officiella 0-100 accelerationstiden 3.7 sekunder.
Har man förbeställt bilen för 10,000 kronor har man i stort sett bokat sig en plats i kön över vilka som ska få konfigurera och beställa bilen först. När man får mejlet kan man klicka på länken och komma till särskilda konfigurationssidan. Där kan man antingen beställa bilen – eller klicka på att man vill vänta med sin beställning. Mejlen skickas ut i förbokningsordning men dröjer man med att svara kan andra komma före dig i kön och beställa. Och befintliga Teslaägare har alltså förtur, även om du stod framför dem i kön den 31 mars 2016.
Efter att du har bestämt dig för om du vill ha Long Range eller Performancemodellen ska du välja färg på bilen. De svenska priserna är endast uppskattningar än så länge. Long Range modellen kommer med 18 tums fälgar som standard, 19 tum som tillval. Performancemodellen kommer alltid med 20 tums fälgar.
Färgerna kostar:
- Svart ingår i priset
- Midnight Silver Metallic 16,600 kronor
- Deep Blue Metallic 16,600 kronor
- Pearl White Multicoat 22,100 kronor
- Red Multicoat 27,600 kronor
Fälgarna kostar:
- 18 tums fälg ingår som standard på Long Range modellen
- 19 tums fälgar kostar 16,600 kronor extra
- 20 tums fälgar ingår som standard på Performance modellen
Sedan är det dags att välja mellan svart eller vitt interiör:
- Svart interiör ingår i priset
- Vit interiör kostar 11,100 kronor extra
Till sist ska du välja om du vill köpa Förbättrade Autopiloten för 55,000 kronor nu eller 77,000 kronor efter leverans. (Inse det, du kommer vilja köpa den förr eller senare 😉 )
Takräcke har släppts till bilen som extratillbehör i USA (men är redan slutsålt). Fäste för takräcke finns på alla Model 3. Dragkrok har inte släppts än idag (men sägs komma i framtiden).
Vissa av våra medlemmar har nu börjat få inbjudningsmejl! Man måste betala 15,000 kronor när man beställer bilen i konfiguratorn. De pengarna tillsammans med de 10,000 kronor man betalat för köreservationen räknas sedan av från bilens slutpris.
Så när väl mejlet dimper ner i ditt inbox och det är dags att beställa, vad kommer du då göra? Beställa Long Range modellerna som erbjuds idag – eller vänta några månader på Standard Range versionen? Berätta i kommentarsfältet nedan!
TCS två år sedan: Långa köer till förbokningen av Tesla Model 3
Den 31 mars 2016 var första dagen man kunde förboka Tesla Model 3. Det ringlade långa köer utanför Teslas butiker när de öppnade på morgonen! Det är bland dem som de första lyckliga kommer få sina bokningsmejl snart. (Kolla upp att den mejladressen du registrerade över två år sedan fortfarande gäller!)
Jag vill gärna se att man kan åka Sthlm-gbg på en laddning… Hur nära är vi egentligen? oavsett WLTP-räckvidd.
Håller du dig till 120 km/h (i verkligheten, ~130 km/h på mångas mätare) eller lägre så ska det inte vara några större problem med denna. Vid regn/kyla så får du sänka hastigheten till 110 km/h eller lägga några minuter på att få i lite kräm längs vägen.
Så du skulle ändå inte stanna på en bensträckare menar du ?
nej. brukar inte göra det. Det händer iofs, men jag vill ha möjligheten att inte göra det eftersom det är mer regel att jag inte stannar på vägen till gbg. Oftare att jag stannar en kortis på vägen hem.
En bil med 40 mil räckvidd, som laddas över natten, startar alltså från Stockholm mer eller mindre fulladdad. Ett 10-15 min stopp (ladda, toa, dricka, kolla mail, sträcka på benen) efter ca 30 mil ger ca 20-25 mil laddning till så att man når Göteborg utan problem. Det är inte konstigare än så.
Ta WLTP gånger 0,8 så får du en realistisk räckvidd. Så ca 43 mil då och det är typ 48 mil mellan GBG Stockholm, så lite räckvidd till behövs. Men ärligt. Är det verkligen ett problem om du behöver ladda typ 10 min någonstans på vägen? Det är nog ganska nyttigt för att du ska köra säker också. 10 min laddning på mer än 4 timmars körning borde inte vara något problem.
Kör man i ca 40 km/h utan att använda ac eller någon enda liten onödig grej så kan du komma fram och tillbaka. (98 mil)
Medium range kommer nog att komma när de som kan/vill har fått beställa long range precis som i USA.
Long range är uteslutet för mig. Och med de (förväntade) priserna så krävs ett dollarras för att det ska bli en Tesla alls. Det lutar mer och mer åt att nästa elbil blir en Kia Niro, vilket är lite tråkigt när man väntat på en Tesla i över 10 år.
En long range, awd, premiuminteriör kostar 53 kusd i USA. I Sverige 650 kkr. En strd range model 3 med rwd och utan premiuminteriör ska kosta 35 kusd i USA och lär isf hamna på 430 kkr, samma pris som en Kia Niro. Så ditt resonemang håller inte.
Du pratar hypotetiska priser på en modelvariant som inte finns än och som vi inte vet hur långt fram i tiden den kommer att (eventuellt) komma. Det lär inte levereras någon Tesla i närheten av det innan 2020 i Sverige, då har jag bytt bil.
Vid nästa byte efter det så kommer konkurrenssituationen se helt annorlunda ut och det är för tidigt att spekulera om vad som blir då. Däremot har ju Tesla historiskt sett höjt sina priser med tiden snarare än sänkt så prisglappet till andras bilar lär inte minska.
Jag tror att strd range kommer till Sverige i juni 2019. Vi får väl se vem som hamnar närmast sanningen.
Priserna har inte höjts nämnvärt. Det som har höjts är priset i sek för en dollar.
Hmm ingår den vanliga autopiloten så du behöver bara lägga till 55k för full autopilot?
Nej, det finns bara en autopilot som heter “enhanced autopilot”.
Du menar nog full självkörningsförmåga. Den är bortplockad för tillfället för alla Teslor.
Vad jag har hört går det att lägga till på förfrågan, vet ej ifall det fortfarande är aktuellt dock?
Tesla plockade bort tillvalet när de insåg att dagens dator är för klen för full självkörningsförmåga. De håller på och utvecklar en snabbare dator till bilarna. Även om du beställer det idag måste din bil in på verkstad för datorbyte i framtiden.
https://twitter.com/elonmusk/status/1053068635940388865
jätte dyrt
Basmodellen för runt 450,000 svenska kronor kommer släppas framåt våren/sommaren nästa år.
Något dyrt för min del tror jag behåller min S ett tag till
Behöver man beställa dual motor för att få dragkrok? Jag har för mig att jag läst det nånstans…
Dragkrok finns inte som alternativ ännu, så vi vet inte vilka tillval som kommer krävas för den.
Jag har redan köpt en Tesla model S så jag har även fått en inbjudan och kan konfa min bil. Men nu när jag har en Model S så är intresset för en Model 3 lite svalare. Kan man sälja sin plats på något sätt?
Det blev en röd med vit inredning, 19 tummare och autopilot, men inte performance. Behöver köra en del på dåliga vägar, grusvägar och liknande, så sänkt med 20 tums hjul blir inte optimalt. Det var dock nog så lockande 🙂
Hej elbilsnörds! Kan konfigurera min nu men väntar på aktiv luftfjädring, dragkrok kan jag väl leva med känns knas om det kommer typ 2 månader efter jag lagt min order, lär knappast gå att montera i efterhand men vem vet de kanske har dolt något… 🙂 Tur att en till i familjen inte kräver aktiv luftfjädring så man troligen får köra i feb/mars ändå! 🙂 (Vi reserverade 2 Model 3, 31 okt och har en S redan…). Mvh Johan https://uploads.disquscdn.com/images/cc5814d7ae17f0a2d8b8697b28daaa38490c7f4e8fdf88fc94bc3dd46a41b5e1.png
Erbjuder den vita interiören något extra över den svarta förutom själva färgen? Typ trevligare materialval eller liknande?
Känns otroligt svårt. Verkar bli väldigt långt mellan prestandastegen. AWD+premium+long ragne = 220 kkr ungefär. Jag skulle vilja beställa en long range utan awd och utan premiuminteriör men om eller när det ens kommer att gå är oklart. Jag börjar med att avvakta och se vad förmånsvärdet hamnar på för denna. Om det blir högt (över 3000kr), då kommer jag att vänta på en billigare modell. Om det blir en long range utan awd o premium eller om det blir en mid range eller om det måste bli en strd range, det får jag vänta och se.
Måste vara ett misstag att inte släppa Mid-range i Europa. Den fyller ju en bra funktion – något längre räckvidd än basmodellen och något billigare än long-range. Besviken. Vi i Europa har inte fått samma förutsättningar som kunder i USA och det stör mig lite. Det har ju varit många turer med AWD, det fanns ju inte från början alls och har sedan pendlat i pris från Elons utlovade “billigare än till Model S” till dyrare än till Model S. Och nu går den inte att välja bort alls.
Pingback: Tesla Model 3 under 500 tusen – Tesla Club Sweden