Första Tesla Model 3 med CCS laddkontakt hade siktats utanför Teslas service center i nederländska Arnhem. Den stod och laddade på en Tesla destinationsladdare. Det är en första prototyp som Tesla nu ska åka runt med och testa i Europa. Enligt rykte ska en av testbilarna även utrustas med luftfjädring nästa vecka.
De där små fläckarna man ser runt uttaget, kan det månne vara rester av maskeringstejpen Tesla hade över de två extra CCS pinnarna innan Tesla bekräftat att Model 3 ska komma med CCS ladduttag?
Spionbilden som togs för några veckor sedan verkade nämligen ha just svart tape där nedanför ladduttaget.
Tesla har sedan dess bekräftat att Model 3 kommer ha CCS uttag – och att de kommer bygga om sina Supercharger snabbladdarstationer till att ha dubbla kablar – både klassiska Tesla Supercharger-uttaget baserat på Typ2 som sitter på dagens Tesla Model S och X bilar, och nya enligt CCS standarden som ska sitta på kommande Model 3.
Det ryktas om att de första stationerna ska börja byggas om redan den här månaden, innan årsskiftet. Tills de första Model 3 kommer till Europa någon gång första kvartalet nästa år ska det redan finnas ombyggda Superchargers tillgängliga dem. Det är svårt att föreställa hur Tesla skulle kunna lägga till extra sladd till dagens Superchargers, troligtvis kommer de byta kåpa på laddarna för att få plats med nya sladden.
Frågan som obönhörligen inställer sig är ifall dessa ombyggda Superchargers kommer även tillåta laddning av andra bilar med CCS ladduttag? Hittills var Superchargers endast avsedda Teslas egna bilar – för det fanns ju inga andra bilar med passande ladduttag på. Tesla försökte förmå andra biltillverkare att ansluta sig till laddnätverket men alla avböjde, de ville inte deras kunder skulle ladda på laddstationer det står TESLA på med stora bokstäver.
Tesla skulle nu kunna hoppa över biltillverkarna och gå direkt på slutkunderna istället. Byter de kåpa på sina Superchargers kan de lätt lägga till en RFID- eller kreditkortsläsare och tillåta även andra elbilister att ladda där mot betalning. Teslaägare laddar antingen gratis -de som köpt sin bil förut- eller mot 1.90 kronor per kWh. Tesla skulle kunna låta även andra elbilar ladda på sina laddstationer mot att de tar saftigt betalt. Även 5 eller 10 kronor per kWh är konkurrenskraftigt om vi jämför mot andra snabbladdaralternativ. På så vis skulle Tesla både kunna få in rejält med pengar och samtidigt skynda på elbilsrevolutionen. Med nya färska inkomster skulle de dessutom snabbt kunna bygga ut Supercharger laddnätverket ännu mer. Låter de några stolpar per station stå kvar som Tesla-specifika kan de även undvika att Teslaägare känner sig blockerade av andra elbilister.
“Skulle Tesla verkligen skänka bort sin laddfördel till konkurrenterna?” tänker nu sig säkert många. Men då ska man komma ihåg att Teslas slogan är inte att “bli enda och största elbilstillverkaren” utan att “påskynda världens övergång till hållbar energi”. Och vad är inte ett bättre sätt än att erbjuda alla elbilister ordentliga laddmöjligheter?
TCS ett år sedan: Ionitys laddnätverk
För ett år sedan berättade vi om de europeiska biltillverkarnas gemensamma laddnätverk Ionity. Kommer Teslas Superchargers kanske konkurrera med dem?
TYcker de skall behålla priset och tillåta andra bilar. Det skulle sätta ordentlig press på laddnätverken att komma ned till vettiga priser. Det äör INTE ok med 5 spänn kwh. Om elbilen blir dyrare än min dieselbrännare behåller jag f-n diesel brännaren…
För mig är 5:- per kWh helt OK pris. Jag betalar ju inte för elen utan för möjligheten att ladda snabbt där jag vill ladda. Det blir ju inte heller samma pris som dieselbrännaren eftersom det bara är i undantagsfall som jag behöver ladda vid stolpar som tar 5:- per kWh. Det rör sig kanske om 200-300 kr per år och det blir inte många mil med en dieselbrännare på ett år. Skulle det vara så att jag skulle vara mer beroende av laddstolpar som tar 5:-/kWh så kan jag ju skaffa abonnemang och betala 2,50:- per kWh eller till och med en flatrate per år och kunna ladda för 0:-/kWh.
Jag brukar jämföra det med en flaska vatten. Fyller du på den hemma så rör det sig inte ens om några ören för 1 liter vatten. Köper du den på pressbyrån så rör det sig om ca 20:- per liter. Det jag betalar för i butiken är inte vattnet utan möjligheten att få en halvliter vatten smidigt paketerad där jag behöver den.
Bra resonerat.
Skulle Tesla ta ett för lågt pris, i princip enbart ta betalt för driftskostnaden, så kommer de inte få lika mycket hjälp av konkurrenter att bygga ut laddnätverk. De flesta elbilister kommer främst att välja Teslas stolpar som Tesla inte kommer tjäna några pengar på. Utbyggnaden av laddnätverk kommer alltså bromsas in.
Har en väldigt enkel algoritm därvidlag; om det kostar mer att köra elbilen än min diesel bil kommer jag köra min diesel bil. 5kr kwh är renodlat j-a ocker. Speciellt i jämförelse med alternativen, alltså går det bort. Teslas approach där man tar hänsyn till att det inte får bli dyrare är en fossibl approach sympatiserar jag helhjärtat med. Och en tungt vägande puck för mig att börja bearbeta min arbetsgivare för en förmånsbil av model tesla är just detta. Annars hade jag gott på en mitsubishi eftersom den blir billigare på långfärd då jag fyller den med bensin. Och de korta färderna kör jag på hemma el.
5 kr per kWh är ju fullt rimligt om det rör sig om ett par enstaka gånger per år. Det är också bra mycket billigare än dieselbil eftersom det endast används på längre resor där huvudladdningen sker hemma och vid destination. Installation av snabbladdare och drift/underhåll av den är inte gratis. Tesla valde först att inte ha någon kostnad alls och sedan bara ta betalt för driftskostnaden. De kan göra detta eftersom det ger ett mervärde till de bilar de säljer och kan tjäna hem det på bilförsäljningen. De flesta övriga som sätter upp laddstolpar säljer inte bilar och kan inte räkna hem vinst på samma sätt.
För att t.ex. ta Clever så räknar de med att kunna göra vinst på sitt laddnätverk. De kan alltså inte ta ut självkostnadspris på el+installation+drift+underhåll utan behöver ta ut ett högre pris. Jag har en Tesla men använder ändå Clever ibland. Jag laddar hellre hos Clever och betalar 5:- per kWh för kanske 25 kWh än kör en omväg på en timme och får gratis el. Förstår inte de som hellre lägger timmar av egen tid för att spara några kronor. Jag skulle kunna åka till Teslas SuperCharger för att ladda gratis istället för att ladda hemma men även detta är rätt dumt. Jag får ju då lägga ner tid som jag istället t.ex. skulle kunna använda till att jobba och tjäna mer pengar än den lilla besparing jag gör på SuC.
Laddstolpar för 5:-/kWh är ett mycket bra komplement för mig. Det är inget som används ofta, skulle det vara det så skulle jag kunna abonnera på tjänsten och välja att betala 2:50 eller till och med 0:- per kWh.
Jag är inte intresserad av att känna mig lurad när jag kommer dit. Och jag är ännu mindre intresserad av att bidra till ockrare.
Det är ju inte ocker, valet att använda dessa laddare är helt upp till dig. Det är knappast så att de som tar 5:- per kWh utnyttjar försvarslösa och att man är tvingad att välja dessa laddare. Tycker du det är ett överpris mot vad du kan ladda hemma så antar jag att du aldrig köper vatten på flaska, aldrig äter ute på restaurang och aldrig går på gym. Allt detta är ju mycket billigare att fixa hemma också. Köpa vatten på flaska kostar ju mer än 10 000 gånger så mycket än att fixa det hemma jämfört med elen som inte ens är 4 gånger priset hemma. Det är ändå inte ocker att sälja 0,5 liter vatten för 10-15 kr.
Det är korrekt. Jag käkar ytterst sällan på restaurang, och nej jag undviker flask vatten. Restaurang mat är dock kopplad till en faktisk insats och en marginal som är vettig (så länge du inte satsar på värsta lyxen). Flask vatten är precis som du säger bara ocker, och det är fascinerande att folk gör det i de volymer som de gör. Det är dessutom miljövidrigt till råga på allt. Jag är inte emot att man gör vinst på sakerna (majoriteten av restaurangerna har tuffa marginaler ex. det jag har emot är när man tar omotiverat mycket betalt för en vara bara för att man är ensam om dem, och det är ett beteende som jag inte uppammar, speciellt när jag kan välja mellan alternativen.
Det finnsinget som hindrar kia, hyundai, audi mf att göra som tesla och poola pengar och bygga ut ett laddnätverk och göra det riktigt och med rättvisa priser. Just nu innebär det i praktiken att det bara finns en aktör på marknaden och det är ju tesla.
Nej, jag sa aldrig att flaskvatten är ocker. Det är det inte så länge du inte lyckas få köparna att inte ha något annat val än att köpa allt vatten de dricker från flaskvattnet som du säljer.
Som det är idag så går nog de flesta laddstationerna back även ifall de skulle ta 10 eller ens 20 kr/kWh. Insatsen som de har gjort är ju att fixa tillstånd, bygga och drifta laddarna. Det är inget som är direkt gratis. De har säkert räknat på detta och hoppas kunna ta marknadsandelar tidigt. Med tiden när det blir fler elbilar och lättare att få igen pengarna kommer troligen priserna sänkas.
Sant att det inte är något som hindrar de andra biltillverkarna att bygga laddstationer för att premiera sina bilar. Nissan har redan gjort det och Ionity håller på att byggas upp. Det är som på bensinbilarnas början, biltillverkare som satte upp bensinstationer. Detta höll dock inte i sig särskilt länge eftersom det inte är kostnadseffektivt. Med aktörer som Clever, Fortum och andra tredjepartsaktörer så får vi fler laddstolpar snabbare än om varje biltillverkare ska sätta upp sitt laddnätverk. Detta är ju något positivt och har man en BEV så inser man att det ibland kan vara värt att betala 5:- per kWh. Det kan vara det billigaste alternativet.
När de kommer ned i pris bryr jag mig.
jag betalar 2.50:-/kw på alla snabbladdare idag. (incharge, Clever, Fortum)
Dyrare än det hade varit helt ointressant, om inte möjligtsvis att det hade varit upptaget på andra laddare.
Tar inte de flesta betalt per minut på snabbladdare? Det är enligt min erfarenhet bara Clever som tar betalt per kWh
Nej per kw. Incharge hade per minut men har bytt nyligen till 2.50 per kw, vilket är väldigt bra med tanke på att hastigheten går ner till hälften nu med kylan.
Oj kw eller kwh? och vart hittar du dessa priser?
För clever gäller 5:-/kWh om man inte har betald månadsabbonemang.
eller är du Clever kund hemma?
Kan du hitta nån Incharge som är per kWh?
http://www.goincharge.com/se/pages/hitta-laddstation/
Ja det är sant jag får betala 99 i månaden för att få 2.5/kwh av Clever. Jag snabbladdar endast min bil så det lönar sig snabbt. Incharge har 2.5kr på dem jag laddar på t.ex GBG Heden, GBG Frölunda torg och GBG Linneplatsen.
Fortum är experter på att gömma sina priser, tror inte jag fick reda på det förrän jag beställde laddbricka, riktigt kass. Fortum är också dem enda som har krånglat för mig. Clever är i särklass snabbast.
Skulle jag betala 99:-/månad och sedan ladda för 2:50/kWh så skulle jag betala runt 25:-/kWh under ett år. Jag föredrar därför att betala 5:- per kWh för att ladda från samma stolpar.
Det spelar alltså roll hur mycket man laddar på dessa laddstolpar. Det går ju även få så att kostnaden är 0:-/kWh. 5:-/kWh tycker jag är rimligt när man inte behöver ha några abonnemang och laddar rätt sällan.
Ja med månadsavgift kan man få fri laddning med så lite svårt att jämföra.
InCharge i Gbg.. där ser man,, lite roligt att där står det går Ej betala med Incharge.
Och jag laddade på Heden laddaren i söndags då var till mässan. Fick ladda ner två nya appar, en för laddning och en för parkering i Gbg.
Dock fungerade de väldigt bra med kvitto efter laddningen tex.