Tesla Model 3 kommer få CCS kontakt

M3_CCS

Tesla avslöjade i går att europeiska versionen av Tesla Model 3 kommer få CCS laddkontakt. Många har länge spekulerat, många hade hoppats – och i går besannades förhoppningarna.

Sättet Tesla implementerade CCS på är dock något förvånande. Många, inklusive undertecknad, trodde att Tesla skulle kombinera samma kontakt de har på sina nuvarande europeiska Model S och X med de två extra pinnarna CCS kräver för snabbladdning.

chargeport

Tesla Model S och X har ju en kontakt som påminner väldigt mycket om Typ2 kontakten – men är faktiskt inte det. Teslas laddkontakt är mycket djupare än ordinarie Typ2 kontakter. Typ2 handsken passar dock i, så Model S och X har kunnat långsamladda på publika laddstolpar. Men istället för CCS standardens två extra pinnar för snabbladdning hade Tesla förlängt de ordinarie pinnarna i kontakten för att få tillräckligt stort kontaktyta för att kunna överföra de höga strömstyrkor snabbladdning kräver.

Varför de gjorde så? Varför följde inte Tesla CCS standarden när de designade Tesla Model S? Helt enkelt för att den bilen släpptes före CCS standarden var färdig. Sen var det för sent, Tesla hade redan byggt bilar med deras “Typ2-ish” kontakt och satt upp Superchargers med passande laddhandskar.

M3_CCS_Supercharger

Tesla hade ett vägval när de skulle lansera Tesla Model 3: ska de göra den plug-kompatibel med sina egna Superchargers – eller montera en helt standardmässig CCS kontakt? De skulle kunnat göra en kombination av sin egen “Typ2-ish” kontakt plus de två extra pinnarna för snabbladdning CCS kräver.

Istället valde de att montera en helt standard CCS kontakt på bilarna och ändra på sina egna laddhandtag istället. Varför? Lite oklart än så länge, men det kan ha varit efter påtryckningar från CII-konsortiet som styr över CCS standarden. De kan ha krävt att för att få ladda på vanliga publika CCS laddare måste hela kontakten vara strikt enligt CCS standarden. Ville Tesla erbjuda CCS laddkontakt på sina bilar skulle de vara tvungna följa reglerna till punkt och pricka.

Med det kan också ha varit för att bli framtidssäkra. Tesla hade “skrämt upp” vanlig Typ2 kontakt till 120 kW laddeffekt genom att manipulera dess pinnar – men det är svårt att få ännu högre strömstyrkor genom kontakten. CCS standarden tillåter däremot mycket högre laddeffekt, med 350 kW som (nuvarande) högsta gräns. Genom att gå över till CCS nu kan Tesla utveckla bilar som kan laddas med högre effekt i framtiden.

Arboga

Tesla ställdes därmed framför ett dilemma. Får Model 3 standard CCS kontakt passar inte deras egna Supercharger snabbladdare den. De har ju de modifierade, förlängda pinnarna på laddhandtaget!

Tesla har därför bekräftat att de kommer byta kabel på sina Superchargers. Istället för dagens enda sladd kommer de få två – de kommer montera en extra kabel med standard CCS handtag på bredvid sin egen. Lite oklart hur och var – dagens stolpar har inte plats för en extra kabel, men Tesla har säkert klurat ut något fiffigt. Kanske kommer de byta själva plastkåpan också till en bredare med plats för två kablar?

Vi får se. Tesla har sagt att de kommer börja byta ut sina Superchargers till nya modellen med dubbla handtag nu, i god tid innan de första Model 3 anländer Europa. Ändå kommer det ta lång tid att byta alla kontakter på alla stationer de har runt om i Europa. De allra första Model 3 ägarna kan kanske få det lite struligt i början.

bmwi3_chargeport

En intressant fråga som också uppstår är naturligtvis att om Tesla nu monterar CCS handtag på sina snabbladdare – kommer även andra elbilar med sådana kontakter kunna ladda på dem? Tesla skulle kunna erbjuda laddning till andra elbilister också, kanske med andra, dyrare taxor än till sina egna bilar?

Och kommer Teslas bilar verkligen få ladda på Ionitys laddstationer? Ionity ägs ju av Teslas värsta konkurrenter Audi, BMW, Volkswagen mfl. De skulle rent tekniskt kunna strypa sina laddstationer så de inte levererar ström om de detekterar en Tesla på andra ändan sladden.

Kommer vi se en CCS-stationernas krig – eller fredlig samverkan?

En sak är dock säker. Både gamla och nya Tesla-kontakten passar alla Typ2 långsamladdare, så Teslas bilar kommer även i fortsättningen kunna ladda på alla publika laddstolpar och från alla laddboxar, både Teslas egna och andras. Teslas destinationsladdare passar också både Model S, X och 3.

CHAdeMO

Tesla har även meddelat att de ska lansera en CCS adapter till dagens Model S och X bilar, ungefär som CHAdeMO adaptern som finns idag (bilden ovan). Mha den kommer även äldre Teslor kunna ladda på CCS laddstationer.

kinalucka

Kommer kanske Tesla rent av byta laddkontakt även på sina Model S och X? Montera CCS även på dem, ungefär som de gjorde med bilar de levererar i Kina? Ännu en fråga vi inte vet svaret till än.

Tack Tesla för CCS kontakten på Model 3 och adaptern till Model S och X. Och tack för att för varje besvarad fråga får vi många nya vi kan börja spekulera i 😉

Tagged , , , . Bookmark the permalink.