Tesla har lanserat en ny laddlucka på bilarna de säljer i Kina. Istället för att ha laddkontakten dold i baklyset har bilarna fått en egen lucka några centimeter längre fram. Bakom luckan döljer sig förutom vanliga Typ 2 kontakten även en snabbladdarkontakt enligt kinesiska GB/T standarden. Den nya luckan finns endast på Teslor som säljs i Kina. Andra marknader har fortfarande laddkontakten dold i baklyset.
GB/T (eller som standarden egentligen officiellt heter GB/T 20234.3-2015) snabbladdare har spridit sig som en löpeld i Kina och kinesiska Teslaägare har klagat på att de kan inte ladda på de i Kina så vanliga snabbladdare. Istället för att ta fram en adapter likt den befintliga CHAdeMO adaptern har alltså Tesla valt en annan väg och modifierat karossen på de kinesiska Teslorna.
Även Tesla Model 3 har fått en större laddport än Model S och X hade. Där finns det redan från början plats för dubbla laddkontakter så som de kinesiska Teslorna har fått nu.
Allt detta har spätt på spekulationerna om att även Europeiska Teslor kan få dubbla kontakter i framtiden. Antingen Typ2 och CHAdeMO (så man slipper adaptern) eller allra helst ett CCS kontakt som då skulle både klara Typ2 långsamladdning och både Supercharging och CCS snabbladdning i samma kontakt. Att Tesla för ett år sedan gick med i CCS konsortiet tyder i så fall på det senare.
Vi ser med spänning fram emot vilka kontakter Tesla Model 3 kommer utrustas med i Europa – och ifall liknande ändring kommer komma även på Model S och X.
TCS ett år sedan: Volvos uppmaning
För ett (drygt) år sedan gick vi igenom varför Tesla valde att använda en modifierad Typ2 kontakt till sina Superchargers i Europa istället för CCS kontakten. Och kängan som inte fanns.
Tesla valde först att skicka med en gratis adapter för GB/T i Kina men nu blir den inbyggd i bilen från början. CCS lär det väl bli på de europeiska bilarna.
Hur stora är kontakten för ccs? det ser ut att det finns plats, men man tycker att någn borde gjort en bild hur det skulle kunna se ut. Ser inte laddluckan som ett problem eller något att anmärka på då funktionen är given (och det är ingen som påpekat estiken med bensinlock.)
Tycker det är bra att man slipper adaptrar. (men hoppas att de följer de standarder som medger högre laddhastigheter än idag)
CCS är till hälften identisk med dagens laddare i t.ex. Europa. Andra hälften är att det är tillagt två tjockare uttag under kontakten. På en Model 3 lär det inte vara några problem att få rum med den bakom laddluckan vid lyset. På Model S/X behöver dagens lucka bli lite större alternativt helt ny lucka likt i Kina. I en CCS kan man alltså koppla in vanliga Typ 2-kontakter som används dels för vanlig AC-laddning, dvs destinationsladdning och dels används av alla Superchargers utanför Amerika och Japan.
https://en.wikipedia.org/wiki/Combined_Charging_System
Vad är det för skillnad på kinas GB/T och Chademo ?
Ser ju väldigt lika ut.
Chademo till vänster:
https://uploads.disquscdn.com/images/4d7d29329dabb14121ad39a76a5eb8fa0b2cbd49b8115952f26a9da08354b1ff.png
Tack Jerker, ja nu ser man.
Att det skall vara så svårt att enas om en standard. Blir jobbigt att köra bil till Kina 😉
Största bekymret med att köra bil till Kina är att det inte finns några laddstationer för elbilar alls i mer än hälften av landet och att det är den västra delen. Har man väl tagit sig till Sichuan eller längre österut så finns ju Tesla Supercharger om man kör Tesla. Alternativt får man köra på trefas långsamladdning från CEE-kontakter vilket tar ett tag att ladda från.