Nästa Zoe blir baserad på Leaf

Zoe4

Renault-Nissan alliansen hoppas kunna sänka priserna på sina elbilar genom att basera alla bilarna på samma plattform. När Renault Zoe lanserades 2012 var det många som höjde på ögonbrynen, bilen har inga gemensamma komponenter med elbilen Leaf som systerbolaget Nissan tog fram två år tidigare. Ett beslut som ledde till att både Leaf och Zoe blev dyrare än vad bolagen räknat med.

Nu inför nästa generations Nissan Leaf och Renault Zoe cirkulerar det därför nya rykten om att bilarna den här gången kommer bygga på en gemensam drivlina, med samma batterier, styrkretsar och elmotorer i båda bilarna. Bottenplatta, kaross med mera kommer fortfarande skilja sig mellan de franska och japanska bilarna men genom att dela på fler komponenter och på så sätt få upp volymerna hoppas Renault-Nissan få ner priserna med över 20%.

Nissan sägs försöka få ner japanska priset på nästa generations Leaf från dagens 2.8 miljoner yen till runt 2 miljoner. Betraktar man de svenska priserna skulle det innebära att nästa generations Leaf skulle kunna kosta från 260,000 kronor – innan Supermiljöbilspremie. Med bonus/malus systemets bonus på 60,000 kronor för elbilar skulle priset till och med kunna landa strax under 200,000 kronor!

Vi ska dock förtydliga att detta inte handlar om den faceliftade Leaf som Nissan just har lanserat (och som kostar 375,500 kronor med lansering i Mars nästa år) utan om modellen som kommer efter den – kanske redan mot slutet av nästa år.

En så pass billig Nissan Leaf (och Renault Zoe) skulle på allvar kunna konkurrera med Tesla Model 3. Ju fler desto bättre!

 


TCS ett år sedan: Ladda med solceller

Kan man ladda sin elbil med solceller? Måste man släpa med dem då? Kan man ladda bilen på jobbet med solcellerna som sitter på huset hemma? Och kan man ladda på natten? Vi rätar ut frågetecknen.

Tagged , . Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • 9 Responses to Nästa Zoe blir baserad på Leaf

    1. taliz says:

      Så låga priser kan vi nog bara fantisera om.
      Måhända de kan få ner tillverkningspriset, men försäljningspriset styrs ju av utbud och efterfrågan.
      Faceliftade Leaf har nyss presenterats, och de första modellerna är ju väldigt välutrustade. Några månader senare kommer mindre utrustade modeller som hamnar under 300 efter premie.
      De lär sälja mer än Nissan kan producera.
      Kort sagt ingen anledning att prispressa mot konsument.

    2. Filip says:

      Konkurrera med model 3, ja om försäljningssiffror kanske men inte om kunderna. Två helt olika kundkretsar. Som att säga att vw passat är en konkurrent till Opel Corsa.

      • Per Jonsson says:

        Jo men vi är många kunder som funderar på en model 3 idag för att det är den elbil som kvalar in på flest kriterier men som hellre skulle vilja ha en eldriven octavia. Men de finns ju som inte…

        • Filip says:

          Sant, men det gäller nog inte den stora massan. Model 3 kommer nog säljas i 500k bilar/år. De som är “Early adopters” som bara vill ha en elbil som går långt och laddar säkert är nog väldigt få i jämförelse, 100k Pers?

          • Per Jonsson says:

            Svårt att spekulera, man lever ju i sin bubbla. Tycker jag träffar på rätt många som vill byta till en elbil så snart det bara finns en som lever upp till vissa krav vad det gäller pris, räckvidd, laddning och packmöjlighet. Jag är i varje fall än av dem. Väntar bara på att få byta ut min octavia diesel från -07 som jag förutom drivmedlet är fullständigt nöjd med. Idag står den mest i garaget och kostar skatt medan all vardagskörning går med en Zoe.

    3. Snåla Grisen says:

      Då kanske de kan bygga en elbil som familjer kan använda sig av i vardagen. Har kvar oljebrännaren pga att det inte går att få ner dubbelbarnvagnen i en Zoe eller Leaf. De hade fungerat med en Model S men den är way utanför vår prisklass. Kanske när begagnatpriserna ramlar ner under 300″ men då undrar man ju hur mycket livslängd bilen egentligen har kvar…

    Lämna ett svar