Nästa Zoe blir baserad på Leaf

Zoe4

Renault-Nissan alliansen hoppas kunna sänka priserna på sina elbilar genom att basera alla bilarna på samma plattform. När Renault Zoe lanserades 2012 var det många som höjde på ögonbrynen, bilen har inga gemensamma komponenter med elbilen Leaf som systerbolaget Nissan tog fram två år tidigare. Ett beslut som ledde till att både Leaf och Zoe blev dyrare än vad bolagen räknat med.

Nu inför nästa generations Nissan Leaf och Renault Zoe cirkulerar det därför nya rykten om att bilarna den här gången kommer bygga på en gemensam drivlina, med samma batterier, styrkretsar och elmotorer i båda bilarna. Bottenplatta, kaross med mera kommer fortfarande skilja sig mellan de franska och japanska bilarna men genom att dela på fler komponenter och på så sätt få upp volymerna hoppas Renault-Nissan få ner priserna med över 20%.

Nissan sägs försöka få ner japanska priset på nästa generations Leaf från dagens 2.8 miljoner yen till runt 2 miljoner. Betraktar man de svenska priserna skulle det innebära att nästa generations Leaf skulle kunna kosta från 260,000 kronor – innan Supermiljöbilspremie. Med bonus/malus systemets bonus på 60,000 kronor för elbilar skulle priset till och med kunna landa strax under 200,000 kronor!

Vi ska dock förtydliga att detta inte handlar om den faceliftade Leaf som Nissan just har lanserat (och som kostar 375,500 kronor med lansering i Mars nästa år) utan om modellen som kommer efter den – kanske redan mot slutet av nästa år.

En så pass billig Nissan Leaf (och Renault Zoe) skulle på allvar kunna konkurrera med Tesla Model 3. Ju fler desto bättre!

 


TCS ett år sedan: Ladda med solceller

Kan man ladda sin elbil med solceller? Måste man släpa med dem då? Kan man ladda bilen på jobbet med solcellerna som sitter på huset hemma? Och kan man ladda på natten? Vi rätar ut frågetecknen.

Tagged , . Bookmark the permalink.