Blivande batteritillverkaren Northvolt meddelade i går att de kommer etablera sig på två ställen i Sverige. Tillverkningsdelen hamnar i Skellefteå och utvecklingsavdelningen i Västerås. Enligt samrådsunderlaget kommer fabriken hamna öster om Skellefteå, där det idag är ett 50 hektar stort skogsområde bredvid riksväg 372.
Enligt Northvolts planer ska de tillverka både anod- och katodmaterialen själva, medan separatorn emellan dem köps in från annat håll. Även elektrolyten planerar de tillverka på plats. Batterierna som tillverkas kommer vara Nickel-Kobolt-Mangan NCM litiumjonbatterier. Batterierna ska sedan antingen rullas till runda 2170-celler (samma cellmått som Teslas Gigafabrik tillverkar) eller packas som platta påsceller passande andra elbilar.
Fabriken kommer behöva 120 m3 processvatten i timmen, som delvis kommer tas från Skellefteåälven 500 meter från fabriken och delvis recirkuleras internt.
Merparten av transporterna till och från fabriken planeras göras med tåg. Stora rullar med koppar, aluminium och många kemikalier kommer skeppas till fabriken och färdiga batteripack kommer sedan påbörja sin resa söderut på spåren. Järnvägsspår planeras dras in på fabriksområdet. Dessutom räknas det med ca 40 lastbilsleveranser per dygn till fabriken.
En intressant komplikation i transporterna är placeringen av utvecklingsavdelningen i Västerås. Det finns varken direkta tåg- eller flygförbindelser mellan Västerås och Skellefteå idag. Med bil är det också över 8 timmars åktur mellan städerna. Inte de mest ideala förutsättningar och som upplagt för att utvecklingsavdelningen väldigt sällan kommer besöka tillverkningsfabriken. Northvolt kan gå miste om väldiga synergieffekter mellan utveckling och tillverkning.
Skellefteå är ett konstigt ställe att uppföra en batterifabrik på, 1000 kilometer från närmsta bilfabrik. Till de tyska bilfabrikerna är det 2,000 kilometer. Svårt att leverera just-in-time på sådana avstånd. Och alla tågleveranser ska passera getingmidjorna Stockholm och Öresundsbron.
Men största frågan är väl ändå varifrån Northvolt ska skaffa de 12 miljarder kronor fabriken beräknas kosta – hittills har de fått ihop 200 miljoner. Lyckas de få till finansieringen planerar de i alla fall börja bygga fabriken om ett år ungefär. I samma stil som Teslas Gigafactory tänker även Northvolt utöka tillverkningskapaciteten undan för undan. Om planerna håller ska de första fabriksenheterna börja producera 8 GWh batterier per år från 2020. Full kapacitet nås 2023 med 32 GWh per år. Om de lyckas ro finansieringen i hamn. Vilket bygger på att de lyckas få kunder som vill köpa deras batterier – kunder tusentals kilometer bort.
Teslas Supercharger i Fullerö norr om Uppsala har nu smygöppnat. Flera av våra medlemmar har redan laddat där, trots att den fortfarande står som “kommer snart” på Teslas karta.
TCS ett år sedan: Rundtur i Gigafabriken
Som jämförelse kan man titta på hur det såg ut för ett år sedan när Tesla lät de första besökarna gå runt på guidad visning i Gigafabriken. På den tiden var maskinerna knappt ens uppackade – nu körs de på högvarv och tillverkar batterier både till Tesla Model 3 som till Powerwall och andra batterilagringsprodukter.
Fabriken hamnar väl ändå närmare de europeiska bilfabrikerna än Kina? Sedan kommer fabriken producera oändligt många gånger fler batterier än en icke existerande fabrik. Klart, det hade varit bättre att placera den närmare konsumenterna, tex i Kalmar… 😉
Precis. Den fabrik som Mercedes ska bygga i Tyskland kommer exempelvis inte tillverka batterier, endast batteripack. Cellerna kommer att köpas in från Kina. Så 100 mil är nog inget större problem i sammanhanget. Det viktiga är tillgången till billig och ren el.
“Skellefteå är ett konstigt ställe att uppföra en batterifabrik på..” – saker man inte förstår sig på kan te sig konstigt. Det finns antagligen många skäl till varför det blev i Skellefteå och inte i Malmö(eller var den nu borde ha hamnat enligt ditt resonemang).
Är det du, Mattias? <3
Billig el i norr är väl antagligen den enkla förklaringen?
En fråga, finns inte stora tillgångar av litium i Finland? Kan det vara detta dom är ute efter? Närhet till råvaran
Scrolla kartan en knapp mil ytterligare österut. Där ligger Skelleftehamn, där det bland annat finns en – hamn. Dit det redan går järnvägsspår. Skulle gissa att vi där har svaret på frågan om transporter till kontinenten.
Ärligt trodde jag också det, men Northvolt nämner inga sjötransporter i sina planer, endast järnväg och lastbil.
Kanske känner de till någon ny elbilsfabrik som inte vi känner till som ska öppna närmare typ i Norge eller Sverige? 😉
Bilfabrik i Norge haha .. ännu en bra Norgehistoria. 😉 t.o.m. Elon Musk har avslagit produktion i Norge för längesedan.
Skelleftehamn är ingen containerhamn, närmaste finns i Holmsund Umeå.
Boliden är nog svaret. Återvinning av div metaller nära till hands
Persontransport Skellefteå till Västerås ser riktigt bra ut med nattåg. Västerås till Skellefteå ser skapligt (nattåg till buss 04:00, sedan över en timmes väntan mellan bussar, bäst att ta taxi från Jörn station sex mil) ut med nattåg. Om man tar omvägen över Stockholm. Men nattågstrafiken kan försvinna eller förändras.
Såg nu att det gick senare nattåg Stockholm till Skellefteå som verkar bra.
Men tror du ändå inte ARN-SFT tar merparten?
Jo, det tror jag. Bil från Västerås till Arlanda går på en timme.
Spontant känner jag att det är bättre att fabriken har tillgång till ren el och hyfsat med råvaror, än att avståndet till kunderna är minimalt.
Ja, råvarutransporterna är ju större än färdiga produkten. Elens viktigaste egenskaper pris och leveranssäkerhet. Elektronerna är alltid rena.
Jag satsade på Skellefteå eller Luleå. Båda är bra orter kommunikationsmässigt. Tåg duger fint för gods så det utgör knappast ett problem. Då är det värre med persontransporterna. Båda orterna ligger dessutom bra till gentemot råvaror, och de har kompetent folk med stor vana av metallbearbetning.
Pingback: Northvolt börjar komma upp i volymproduktion – Tesla Club Sweden