Skellefteå och Västerås

Northvolt

Blivande batteritillverkaren Northvolt meddelade i går att de kommer etablera sig på två ställen i Sverige. Tillverkningsdelen hamnar i Skellefteå och utvecklingsavdelningen i Västerås. Enligt samrådsunderlaget kommer fabriken hamna öster om Skellefteå, där det idag är ett 50 hektar stort skogsområde bredvid riksväg 372.

Enligt Northvolts planer ska de tillverka både anod- och katodmaterialen själva, medan separatorn emellan dem köps in från annat håll. Även elektrolyten planerar de tillverka på plats. Batterierna som tillverkas kommer vara Nickel-Kobolt-Mangan NCM litiumjonbatterier. Batterierna ska sedan antingen rullas till runda 2170-celler (samma cellmått som Teslas Gigafabrik tillverkar) eller packas som platta påsceller passande andra elbilar.

Northvolt-process

Fabriken kommer behöva 120 m3 processvatten i timmen, som delvis kommer tas från Skellefteåälven 500 meter från fabriken och delvis recirkuleras internt.

Merparten av transporterna till och från fabriken planeras göras med tåg. Stora rullar med koppar, aluminium och många kemikalier kommer skeppas till fabriken och färdiga batteripack kommer sedan påbörja sin resa söderut på spåren. Järnvägsspår planeras dras in på fabriksområdet. Dessutom räknas det med ca 40 lastbilsleveranser per dygn till fabriken.

En intressant komplikation i transporterna är placeringen av utvecklingsavdelningen i Västerås. Det finns varken direkta tåg- eller flygförbindelser mellan Västerås och Skellefteå idag. Med bil är det också över 8 timmars åktur mellan städerna. Inte de mest ideala förutsättningar och som upplagt för att utvecklingsavdelningen väldigt sällan kommer besöka tillverkningsfabriken. Northvolt kan gå miste om väldiga synergieffekter mellan utveckling och tillverkning.

Skellefteå är ett konstigt ställe att uppföra en batterifabrik på, 1000 kilometer från närmsta bilfabrik. Till de tyska bilfabrikerna är det 2,000 kilometer. Svårt att leverera just-in-time på sådana avstånd. Och alla tågleveranser ska passera getingmidjorna Stockholm och Öresundsbron.

Men största frågan är väl ändå varifrån Northvolt ska skaffa de 12 miljarder kronor fabriken beräknas kosta – hittills har de fått ihop 200 miljoner. Lyckas de få till finansieringen planerar de i alla fall börja bygga fabriken om ett år ungefär. I samma stil som Teslas Gigafactory tänker även Northvolt utöka tillverkningskapaciteten undan för undan. Om planerna håller ska de första fabriksenheterna börja producera 8 GWh batterier per år från 2020. Full kapacitet nås 2023 med 32 GWh per år. Om de lyckas ro finansieringen i hamn. Vilket bygger på att de lyckas få kunder som vill köpa deras batterier – kunder tusentals kilometer bort.

 


Fullerö

Teslas Supercharger i Fullerö norr om Uppsala har nu smygöppnat. Flera av våra medlemmar har redan laddat där, trots att den fortfarande står som “kommer snart” på Teslas karta.

 


TCS ett år sedan: Rundtur i Gigafabriken

Som jämförelse kan man titta på hur det såg ut för ett år sedan när Tesla lät de första besökarna gå runt på guidad visning i Gigafabriken. På den tiden var maskinerna knappt ens uppackade – nu körs de på högvarv och tillverkar batterier både till Tesla Model 3 som till Powerwall och andra batterilagringsprodukter.

Tagged , , . Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • 19 Responses to Skellefteå och Västerås

    1. Axel Svensson says:

      Fabriken hamnar väl ändå närmare de europeiska bilfabrikerna än Kina? Sedan kommer fabriken producera oändligt många gånger fler batterier än en icke existerande fabrik. Klart, det hade varit bättre att placera den närmare konsumenterna, tex i Kalmar… 😉

      • Björn Forslund says:

        Precis. Den fabrik som Mercedes ska bygga i Tyskland kommer exempelvis inte tillverka batterier, endast batteripack. Cellerna kommer att köpas in från Kina. Så 100 mil är nog inget större problem i sammanhanget. Det viktiga är tillgången till billig och ren el.

    2. Mattias says:

      “Skellefteå är ett konstigt ställe att uppföra en batterifabrik på..” – saker man inte förstår sig på kan te sig konstigt. Det finns antagligen många skäl till varför det blev i Skellefteå och inte i Malmö(eller var den nu borde ha hamnat enligt ditt resonemang).

    3. Fredrik_Gustavsson says:

      Billig el i norr är väl antagligen den enkla förklaringen?

    4. Peter Karlsson says:

      En fråga, finns inte stora tillgångar av litium i Finland? Kan det vara detta dom är ute efter? Närhet till råvaran

    5. Stefan Larsson says:

      Scrolla kartan en knapp mil ytterligare österut. Där ligger Skelleftehamn, där det bland annat finns en – hamn. Dit det redan går järnvägsspår. Skulle gissa att vi där har svaret på frågan om transporter till kontinenten.

    6. Per Larsson says:

      Boliden är nog svaret. Återvinning av div metaller nära till hands

    7. Richard Larsson says:

      Persontransport Skellefteå till Västerås ser riktigt bra ut med nattåg. Västerås till Skellefteå ser skapligt (nattåg till buss 04:00, sedan över en timmes väntan mellan bussar, bäst att ta taxi från Jörn station sex mil) ut med nattåg. Om man tar omvägen över Stockholm. Men nattågstrafiken kan försvinna eller förändras.

      Såg nu att det gick senare nattåg Stockholm till Skellefteå som verkar bra.

    8. Surfaren says:

      Spontant känner jag att det är bättre att fabriken har tillgång till ren el och hyfsat med råvaror, än att avståndet till kunderna är minimalt.

    9. JH says:

      Jag satsade på Skellefteå eller Luleå. Båda är bra orter kommunikationsmässigt. Tåg duger fint för gods så det utgör knappast ett problem. Då är det värre med persontransporterna. Båda orterna ligger dessutom bra till gentemot råvaror, och de har kompetent folk med stor vana av metallbearbetning.

    10. Pingback: Northvolt börjar komma upp i volymproduktion – Tesla Club Sweden

    Lämna ett svar