Jaguar I-Pace i Stockholm

Sthlm_I-Pace1

I fredags visade Jaguar upp sin kommande elbil I-Pace i Stockholm. Eller snarare konceptbilen Jaguar I-Pace, samma bil som förut hade visats på olika bilmässor. Slutliga bilen kommer vara lite annorlunda. Än så länge finns denna enda konceptbil, byggd i kolfiber som turnerar. Slutliga versionen av bilen hoppas de kunna visa upp innan februari nästa år, och sedan lansering nästa sommar.

Det första som slår en när man tittar på Jaguar I-Pace är den enorma fejkade grillen i bilens nos. Den fyller egentligen ingen funktion i en elbil, finns där enbart för att ge bilen ett traditionellt utseende. Konceptets tak har fått fejkade solceller, de ser ut att vara solceller men är inte det och några sådana är inte planerade till produktion heller.

Sthlm_I-Pace2

Konceptbilen hade 23 tums fälgar, produktionsbilen kommer få 22 tums fälgar som max och troligtvis 19 tums som standard. Fälgarna påminner vagt om Tesla Model 3 Aero-fälgar, fast Jaguar verkar ha lyckats bättre med kombinationen aerodynamik och utseende.

Sthlm_I-Pace3

Baksätet är mer rymligt och inbjudande än vad ovan bild kan ge sken av. Tre vuxna får bra plats, speciellt i produktionsversionen som enligt uppgift kommer ha tre ordentliga sätesplatser bak istället för bulan i mitten på baksätet i konceptbilen.

Bilen kommer inte få drag (Jaguar uppgav att de 30 miljoner typgodkännandet för drag skulle kostat är inte värt besväret) och det är även osäkert om bilen kommer få fästen för takbox.

Jaguar planerar inte samarbeta med någon om något laddnätverk. Vissa hade hoppats de skulle samarbetat med Tesla och fått tillgång till deras Supercharger nätverk men så blir alltså inte fallet. I-Pace-ägare kommer få jaga snabbladdare som andra elbilister.

Bilen kommer ej heller få trefasladdning, utan 32A enfas. Det fungerar bra i England och Norge, men det var tydligt att Jaguar hade ingen aning om hur elnätet fungerar i andra länder.

Över huvud taget var det nästan komiskt hur dåligt pålästa Jaguars personal på plats var om elbilar och I-Pace. På frågan om trefas svarade de det går jättebra att ladda 32A från laddbox. På frågan om att då måste man ju säkra upp huset tyckte de att det är väl inget att bråka om. I England och Norge är det mycket mer vanligt med väldigt höga säkringar till hus än i Sverige. En annan representant verkade inte ens förstå det där med hemmaladdning utan svamlade om att laddinfrastrukturen nog snart kommer expandera. Tredje representanten däremot påstod att ingenting kring laddningen är bestämd än, varken om hemmaladdning blir en- eller trefas, eller om snabbladdningen blir begränsad till 50 kW som gällande uppgifter säger om bilen eller om slutliga laddeffekten kan bli högre.

Jaguars representanter var även väldigt vaga kring försäljningsvolymerna. Siffran 400 bilar nästa år nämndes om och om igen – fast lite oklart om de menade världsproduktion, det de hoppas leverera i Norden (de flesta då till Norge), eller om de menade enbart Sverige? De uppgav dock att de ser Skandinavien som huvudmarknad för bilen.

Räckvidden var ännu ett område säljarna inte snackade ihop sig om. Lokala Stockholmssäljaren sa “400 km och i praktiken kanske 300 km”, medan de engelska påstod 500 km enligt nya WLTP körcykeln, som ju ska ge ganska så rättvisa siffror. Med 90 kWh batterier och en så pass oaerodynamisk nos på bilen tror vi nog mer på svenska representantens siffror.

Priset gav de ännu krokigare svar om. “15% över motsvarande F-pace” har ju den intressanta ordet “motsvarande” i sig – frågan är då vilken utrustningsnivå engelsmännen tänker sig vara “motsvarande”. Oberoende av baspris ska man dock komma ihåg att tillbehörslistan kommer vara lång och dyr. Jaguar har mejlat ut en undersökning till dem som redan hade reserverat bilen och frågade då om intresse för en lång rad utrustning, varav väldigt mycket är standard på Tesla.

Jaguar I-Pace verkar bli en intressant konkurrent till Tesla Model S. På frågorna kring bilens prestanda, utrustning, laddning och pris gavs det dock inga klara svar i Stockholm – vi får nog vänta till februari nästa år, minst. Jaguar bör dock tänka igenom om bästa sättet att vinna över Tesla-spekulanter verkligen är enfasladdning, 50 kW snabbladdning och avsaknad av dragkrok?

 


TCS ett år sedan: De nya sensorerna

För ett år sedan tittade vi på de nya kamerorna som Model S och X då hade fått, kameror som tittar 360 grader runt hela bilen och ska användas till när bilarna ska bli självkörande. Vad kan de se, och hur fungerar nya datorn som ska tolka vad de ser?

Tagged , . Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • 8 Responses to Jaguar I-Pace i Stockholm

    1. Jerker says:

      Seriöst, 30 miljoner för typgodkännande av dragkrok?

    2. Mazdak Haghanipour says:

      Är den bil som ställdes ut i Stockholm verkligen den enda? Vi har ju sett bilder på i-Pace både som röd och som grå. Och enligt denna artikel så sågs en kamouflerad i-Pace stå och ladda för bara några dagar sen i England samt en annan kamouflerad i-Pace på banan i Coventry: https://www.autocar.co.uk/car-news/motor-shows-la-motor-show/2018-jaguar-i-pace-electric-suv-revealed-plus-exclusive-autocar

      Bilen som ställdes ut i Stockholm hade inte heller någon laddlucka. Personalen trodde att laddluckan skulle sitta på samma plats som bensinluckan brukar vara, alltså bak på bilen. Men bilderna på länken visar att laddluckan hamnar fram på vänster sida. I artikeln står det att priset på i-Pace förväntas ligga cirka 10-15% över priset för F-pace. Men säljarna på plats sa att priset skulle vara samma. De trodde också att i-Pace skulle komma i tre olika batteristorlekar med priser från 600 000 kronor upp emot 1 miljon. Säljaren menade också att det är “jättemånga” som lämnat tillbaka sina Model S och köpt en jagga istället för att de inte hade tid att ladda på sina resor till Tyskland samt att missnöjet är stort bland Tesla-ägare på grund av dålig service. “Vem som helst kan ju få anställning på Tesla, du behöver inte kunna något eller vara utbildad” menade säljaren. Man märker väldigt tydligt att Jaguar och deras säljare ser Tesla som sin största rival…

    3. Per Bengtson says:

      Vad menar du med att kylaren är fake och inte fyller någon funktion på en elbil? Jaguar har ju varit tydliga redan
      från början att elbilar visst behöver kylning, vilket bekräftats otaliga gånger då Telsor körts på bana. De överhettar i princip direkt.

      Sen undrar jag om nosen har så dålig aerodynamik som du påstår? Det ser ut som den är ganska rejält neddragen och att en släpper ut luften genom ”huven” en bit framför vidrutan. Det kan ju tvärt om kan bidra till att styra luften effektivt, vilket potentiellt kan resultera i reducerad “drag”.

      Men eftersom du var på plats och skriver det så antar jag att du har på fötterna. För det är väl inte så att du inte ens var där utan bara klipper och klistar ihop kommentarer från forumet, och kryddar dem med en negativ underton? I vilket fall så känns det ganska orimligt att snittförbrukningen skulle ligga på över 3 kWh / 10 km, vilket skulle ge den räckvidd på 30 mil som du förutspår. Vad får dig att tro det?

      • Mazdak Haghanipour says:

        Du har rätt i det du säger. Jaguar har fått ner Cw-värdet till 0,29 för i-Pace vilket får anses bra för en SUV. Detta har gjorts bland annat genom att man låter luft gå in i luftspalter i fronten för att sedan ta sig ut genom mitten på motorhuven samt baktill på bilen. Enligt personal på plats skulle denna teknik finnas i produktionsfärdiga bilen också.
        För att jämföra så har ni här Cw-värde för några olika bilar:
        Tesla Model S och X – 0,24
        Jaguar F-pace – 0,34
        Mercedes-Benz G-klass – 0,54

    Lämna ett svar