Förra veckan dök det upp tre videos om Tesla Model 3:
Första videon demonstrerar Tesla Model 3 autopilot, som verkar vara lika kapabel som den i Model S och X. Mot slutet av videon visas också hur bilen ber föraren lägga händerna på ratten.
Tesla har nu slagit på även automatisk parkering för Tesla Model 3.
Medan fabriken sakta ökar tillverkningstakten har utvecklingsavdelningen börjat testa fyrhjulsdrivna prestandaversionen av Tesla Model 3. Folk har räknat fram att accelerationen 0-85 km/h gick på runt 3.3 sekunder, bilen accelererade inte ända upp till 100 km/h. Det skulle i så fall tyda på runt 4 sekunder 0-100 km/h för kommande prestandaversionen av Tesla Model 3. Basmodellen av Model 3 gör 0-100 km/h på 5.6 sekunder och instegsmodellen 75D för Tesla Model S som gör det på 4.4 sekunder.
TCS två år sedan: Autopilot!
Det känns längre än så men det var faktiskt bara två år sedan autopiloten släpptes för de svenska Teslorna. Det hela började med Elons berömda tweet om att den ska släppas “på torsdag” – som efter flera veckors fördröjning blev ett internt skämt bland Teslaägare, att Tesla släpper alltid nya grejer på torsdag, frågan är bara vilken? Så efter all väntan började våra medlemmars mobiler plinga till att ny programvara finns att installera. Folk satt och tjuvtittade på mobilen under middagsbordet, hängde på forumet och sedan när de fått programvaran åkte iväg på spontana åkturer där de för första gången kunde släppa ratten och åka med. Framtiden hade anlänt.
Har svårt att tänka mig en Performance-version av en Tesla som bara klara 0-100 på 4s, möjligtvis Tesla Semi 🙂
Första P85 hade 0-100 acceleration på 4.4 sekunder
Nu vet jag inte hur accelerationen räknats ut men jag tror nog siffrorna får ses som ganska grova uppskattningar. Om jag nu inte har fel gör den snabbaste BMW M3:n 0-100 på 4,0s och den snabbaste Audi RS3 behöver 4,1 sekunder. Några lagom tiondelar under dessa tider tror jag Tesla vill ha bilen på. Samtidigt ganska mycket marginal till de antagligen mycket dyrare P-modellerna av Model S och X.
Kanske en dum fråga men hur kan man se på dessa bilder att det är fyrhjulsdrift?
Är det verkligen mer prestanda som potentiella och befintliga elbilsköpare är ute efter? Själv tycker jag en Leaf eller Zoe har mer än tillräckliga prestanda för normal bilkörning (ej bankörning då alltså). Hade hellre sett att man lägger krut på att göra bilarna mer praktiska, så man får in en barnvagn eller ett antal resväskor utan problem och att räckvidden balanseras mer mellan sommaren och vintern, dvs “vardagsproblem”. En klassiker är väl Zoe som i sin första version inte ens hade delbart baksäte, vet inte hur det är med Model 3 men det förutsätter man ju finns.
Det kanske är olika mellan länder, att vi i Europa är mer praktiskt lagda medan man i USA är mer fokuserade på utseende och prestanda än att en dubbelvagn går in utan problem eller att det går att koppla på husvagnen eller släpkärran.