Kaliforniska trafikverket DMV har i onsdags godkänt att från och med Juni nästa år tillåts helt förarlösa fordon köra runt på delstatens vägar. Egentligen är det bara en ändring av de redan befintliga reglerna som tillåter test av förarlösa bilar, regler som antogs redan 2012. Men DMV vill från och med nästa år stryka kravet att en människa måste sitta i bilen alltid beredd att ta över styrningen.
Tillståndet är alltså fortfarande endast till för testflottor, inte gemene man bil. Man får heller inte ta betalt för resorna (sorry Über) och anmälningsavgiften shockhöjs från $150 till $3600. Företagen ska anmäla i förväg vilka områden testerna ska utföras och ska sätta upp en fond på 5 miljoner dollar som ska användas vid eventuella skadeståndskrav.
Redan idag kör det runt 285 självkörande bilar i Kalifornien, de flesta från GM-bolaget Cruise vi rapporterat om tidigare. Anställda hos det företaget kan redan idag beställa en självkörande bil från sin mobilapp och åka med den till jobbet på morgonen. Men i alla dessa bilar sitter det alltså människor vid ratten, beredda att ta över vid behov (världens tråkigaste jobb?).
Att DMV nu vågar ge sig på att tillåta bilar utan människor beror nog på listan över rapporterade olyckor. Varje gång en självkörande bil krockar måste olyckan anmälas till DMV. I år har hittills 18 olyckor inträffat – varenda en på grund av mänskligt fel.
Oftast blir de självkörande bilarna påkörda bakifrån. De stannar ju pliktskyldigt vid varenda stoppskylt, lämnar företräde varenda gång – något vi människor är lite si och så med att följa. Bilarna bakom är inte beredda på att den självkörande bilen verkligen stannar där den enligt lagen ska. Några gånger har den vållande bilen kört om (oftast på fel sida dessutom) och kastat sig in framför den självkörande bilen – och fått med sig främre kofångaren. Cruises bilar har lite sensorer och kameror som sticker ut där (se bild nedan). En gång har en full cyklist cyklat rätt in i en stillastående bil. Alla olyckorna skedde i låg fart, oftast lägre än 10 km/h.
Med så pass bra track record har bilarna bevisat sig vara dugliga för myndigheten. Och gett framför allt GM en stor dos självkänsla. Deras chef för självkörande bilar Scott Miller har sagt Elon Musk är “full med skit” när han påstår att Teslas bilar ska kunna bli självkörande. Han anser att de kameror och radar Teslas bilar är utrustade med inte kommer räcka till. Han anser att förutom kameror och radar behövs det även LIDAR för att ge både redundans och bättre beslutsunderlag för bilarnas datorer. Dessutom klankade han ner på att den kust-till-kust åkturen med en självkörande Tesla Elon Musk utlovade skulle bli av i år inte kräver särskilt avancerad teknologi – det mesta av åkturen skulle ju ske på motorväg där till och med dagens autopilot duger långt.
GM själva kommer dock ha självkörande teknologin klar redan nästa år anser Scott Miller, dock kommer vi se den först på självkörande taxibilar innan vanliga fordon. (Troligtvis kostar deras system lite för saftigt fortfarande.) Officiella ståndpunkten från GM är därför mycket mer försiktig, självkörande bilar inom 15 år.
När vi tidigare jämförde GM ägda Cruises teknologi med Teslas är den utan tvekan mer avancerad och klarar mycket mer komplexa trafiksituationer, dag som natt. Dessutom har ju Cruise redan nu hundratals självkörande bilar ute på vägarna, där föraren mest sitter där som en ganska dyr rattprydnad.
Även i Sverige är det sedan i somras tillåtet med testflottor av självkörande bilar. Även här måste dock en fysisk person vara beredd att ta över styrningen av bilen vid behov. Svenska lagen stipulerar dock inte att föraren måste sitta i bilen – det räcker om hen kan ta över och fjärrstyra fordonet vid behov.
För några dagar sedan lämnade så riksdagsmannen Lars Hjälmered (M) in motion 2017/18:1251 “Gör det lagligt att använda självkörande fordon i Sverige”. Det blir intressant att se hur det kommer att gå för den.
TCS ett år sedan: Nvidias självkörande bil
För ett år sedan tittade vi på hur ett utav bolagen som satsar stort på självkörande bilar gör när de utvecklar sin självkörande bil. Eller ska vi snarare säga “lär den” för det är så de gör: lär bilen undan för undan hur den ska klara sig. Från de första stapplande försöken där den fick lära sig att inte köra över konerna på testbanan till dagens komplexa trafiksituationer. Nvidias demovideos från i fjol är väl värda att tittas på än idag.