Vi passade på och ta oss en ordentlig titt på Tesla Model 3 som står utställd i Teslas visningslokal i Mall of Scandinavia. Jag fick smyga in och ta bilder på bilen innan portarna öppnades i tisdags klockan 9 – efter det var det så många som stod i kö runt om bilen i väntan på att få provsitta så det var tidvis svårt att se den…
Det första man märker när man kommer fram till bilen är dess annorlunda dörrhandtag (vad är det med Tesla och dörrhandtag egentligen?). Man ska trycka på ena ändan av handtaget för att få den att vrida sig ut från karossen. Samtidigt öppnas dörrlåset av en elmotor och dörren ploppar ut en centimeter.
Nu kan man ta tag i dörrhandtaget och dra dörren mot sig. Vid det här laget är dörrlåset redan öppnad, handtaget används endast till att dra dörren med. Efter första försöket har man på en gång lärt sig hur dörrhandtagen fungerar, men vi såg folk som fumlade och hade problem med att öppna dörren första gången. Var beredd på att passagerare du ska plocka upp inte får upp dörren på en gång.
Samma sak när du ska släppa av någon – många kommer fumla och leta efter dörrhandtaget där den brukar vara på alla bilar, men på Tesla Model 3 är det bara tyg där. “Du ska trycka på knappen med streck på” säger du då kanske – fast det finns två knappar med streck på… Vissa kommer nog öppna bakrutan på glänt med fönsterhissen innan de hittar rätt knapp för att komma ut från bilen.
Turligt nog har du egna knappar för fönsterhissarna på förardörren. Och därmed har vi i stort sett gått igenom alla fysiska knappar i bilen. Det finns nån mer för varningsblinkers och stolsinställningar men annars är bilen kemiskt ren från knappar. Det fanns en tid då bilar ansågs vara mer moderna ju fler knappar de hade – den tiden är definitivt passé med Tesla Model 3.
Bilen på Mall of Scandinavia har svart inredning. Som alternativ kan man välja vit dito i designstudion. (Vi har gjort en med uppskattade svenska priser här.)
Inredningen är minimalistisk och rogivande som en Zen-trädgård. Man känner sig avslappnad så snart man satt sig bakom ratten. I gamla bilar förr i tiden fanns det något som hette instrumentbräda. Tesla har tagit bort instrumenten så allt som kvarstår är bokstavligen bara en bräda som sträcker sig hela vägen tvärs över framför dig.
Det är från mittskärmen man gör alla inställningar. Det är även här man ser navigeringskartan var du är och bilens hastighet i övre vänstra hörnet (där det står P i bilden ovan). Amerikanare ojade sig lite gran över hastighetsmätarens placering, men de har å andra sidan inga Renault bilar över där – Renault Scenic har haft hastighetsmätaren placerad så där mittemellan framstolarna ända sedan den introducerades 1996.
Öppnar man bakluckan ser man hur enormt bagageutrymmet är – och då har man inte ens sett extrautrymmet under lastgolvet än som verkar kunna svälja typ en kabinväska till flyget. Dåligt med belysning i bagageluckan dock – behövde slå på kamerans blixt för att något mer än bara ett stort mörkt hål skulle synas på bilden. Som synes kan baksätet fällas 2/3, men det saknas genomlastningslucka.
Baksätet är rejält rymligt. Bilen är smalare än Tesla Model S och X – men man har både mer ben- och huvudutrymme. Insteget till baksätet är också bättre utformat, lättare att stiga i och ur. Det är chockerande att provsitta baksätet på Model 3 och sedan gå över till Model S som står precis bredvid och provsitta dess baksäte. Trots att Model 3 har mindre yttermått sitter man bekvämare i den! Bredden på bilen gör dock att det blir lite trångt för tre vuxna i bredd därbak.
Mittensätets ryggstöd döljer ett nedfällbart mittarmstöd med läskhållare. Mellan framsätena skymtar luftutblåset till klimatanläggningen och två USB uttag. Baksätena blir därmed favoritplatsen för alla barn och tonåringar.
Framme under “motorhuven” hittar man ännu ett bagageutrymme som på Tesla-språk kallas för “frunk” (front trunk). Den kan svälja ännu en kabinväska till flyget. Tesla har verkligen lyckats trolla fram massor med bagage- och kabinutrymme! Du måste gå upp flera storlekar om du ska hitta en bil med förbränningsmotor som kan ståta med liknande utrymmen.
Vill du läsa användarmanualen till Tesla Model 3 har vi naturligtvis den här.
Så långt kom vi i vår undersökning av bilen innan klockan slog 9:00 och Teslas personal öppnade portarna till butiken. Utanför hade en tapper skara intresserade samlats i två köer – en för reservationshållare och en annan för övriga.
Tesla verifierar om ditt namn är med på listan över de som har reserverat en Tesla Model 3. Du får en klisterlapp som visar ditt status som Tesla-nörd och du får förtur i kön till att få titta och känna på bilen.
Alla var väldigt glada att äntligen få se bilen de i många fall hade beställt redan för två år sedan i verkligheten. Vissa var nästan för glada. Ligger inte Mecka åt andra hållet? 🙂
Som minne för dagen fick man även en liten flaska bubbelvatten. (Sorry, fanns bara första dagen.) Är det lång kö får man två minuter på sig att sitta i bilen så att alla ska få känna på. Man behöver inte boka tid, alla är välkomna att komma förbi och titta hälsar Teslas personal!
Nu när du har tittat på massa bilder på bilen ska du kanske läsa vår artikel där vi går igenom Teslas designstudio för Tesla Model 3 där man kan välja färg, fälgar och tillbehör till bilen – och där vi har försökt uppskatta vad Tesla Model 3 kan komma kosta i Sverige.
Instrumentbrädan finns kvar. Instrumentklustret är väl borta däremot.
Hmm. Har Model 3 inte stöd för takräcke? Jag är ganska säker på att jag har läst i manualen att det finns stöd men att tillbehören för att montera takräcke inte har släppts än.
Det hoppas jag verkligen. Det är en större showstopper för mig än den så omhuldade dragkroken…
Jo det har du rätt i. Manualen säger att roof racks kommer komma. Men jag såg inga fästhål liknande Model S så det blir nåt annat system.
Kommit mkt nyheter senaste dagarna ang att dörrhandtagen på M3 fastnar (samt rutan inte åker ner) i kyla. Det är ett stort problem!! Det oroar mig!
Någon hört något om det??
Det där med att rutan inte åker ner är ju ett känt faktum med karmlösa dörrar, bara att gilla läget antar jag. 🙁
Försökt svara flera gånger, men mitt svar blir rapporterat somspam?
Nja. Det stämmer inte riktigt. Det rullar rätt många Model S i Norge och Canada utan större problem. Dessutom svårt att få ut handtaget på 3an. Något som inte är känt problem med S. Tom Tesla har svarat på det ang 3ans handtag och sagt de ska kolla på en lösning. Har mkt svårt att se en enkel lösning.
Säger inte att det alltid blir problem med karmlösa dörrar. Menar bara att konceptet som sådant är mer känsligt då man är beroende av att rutan måste åka ner för att kunna öppna dörren. Med “vanliga” dörrar spelar det ingen roll om rutan har fryst fast.
Hello
https://google.com/#btnI=rutigunu&q=ichatster.com&ab=dbidbyjpep
My id #267141
Jäklar! Jag blev plåtad i min underkastelse. Men jag var verkligen intresserad se fram och bakvagn. Särskilt mycket bilder har jag inte sett tidigare heller och för mig var framvagnen intressantast med tanke på de goda krock-egenskaperna. Nu fanns inte så mycket tid men det var roligt kunna se de detaljerna i verkligheten.
Bara för att det finns i andra bilar (instrumentkluster i mitten) betyder det inte att det är bra för det. 😛 Jag upplevde det som något irriterande att behöva snegla åt sidan för att läsa hastigheten under körning, ingen dealbreaker men väl irriterande. Tycker att en premiumbil åtminstone bör kunna erbjuda HUD som alternativ. Sen tycker jag det är lite märkligt att inte nämna den väldigt låga sitthöjden och därmed konstiga benvinkeln i baksätet… Utöver dessa grejer och några andra smågrejer är det en kanonbil. Funderar på att ställa mig i kö (något sent ute :D).
Baksätet i 3 ser ut att ha bättre sitthöjd än S, men det är fortfarande inte bra alltså? Hur lång bedömer du att man kan va och ändå sitta bekvämt där bak? Har själv inte ens sett 3 an i verkligheten men S har jag provat och det baksätet är katastrof.
Jag ska ärligt säga att jag aldrig har åkt i baksätet på S, har bara kört, så jag kan inte uttala mig om skillnaderna tyvärr. Jag är strax under 1,80 och upplevde det som att jag fick en väldigt knepig vinkel på benen vilket gör att lårstödet blir obefintligt. På vissa andra bilar med låg sittdyna i bak kan man kompensera det genom att köra in fötterna under sätet framför, men det är lite för tight för att kunna göra det på ett bekvämt sätt i M3 tyvärr.
Tack för infon. Jag får utvärdera själv när jag får tid att åka och kolla. Barnen växer som ogräs och dom behöver också kunna sitta hyggligt.
Japp det bästa är ju att utvärdera själv. 🙂 Läste också att Tesla har gjort en ändring på baksätet, men som jag fattade det gjorde man bara tjockare sidostöd.
Absolut bäst att utvärdera själv, men den här bilen gör mig så jäklar nyfiken så man får passa på att fiska lite info här och där när chans ges 🙂
Ja så är det ju! 🙂 Själv hade man turen att en kompis som numera bor i SF fick en av de tidiga M3, då var det ett givet val att provköra en hel del när man var där! 😀
Gött, lite tur skadar aldrig 😉 funderar du på köp själv?
Ibland så. 🙂 Japp jag överväger ett köp, står dock inte i kö än så det beror lite på vad som finns på marknaden när det skulle vara dags för leverans. Är även väldigt nyfiken på Volvos och Polestars BEV:ar som ska lanseras under nästa år, men misstänker att jag skulle kunna få en M3 lite tidigare än en sån.
Samma här, både Volvo och VW är av stort intresse. Byter inte bil sådär vansinnigt ofta nu för tiden, så avvaktar ett tag till.
Samma här, räknar med att bestämma mig efter sommaren nästa år. 🙂
Ja, de har gjort en ändring av sätena (gen 2) som innebar mer stoppning både fram och bak.
Men jag håller med om att lutningen bak kunde varit bättre.
Men duger gott åt barn/ungdomar även på långresa som jag ser det.
Ja åt barn och ungdomar duger det säkerligen.
Kanske modernt att inte ha så många knappar och bygga in många saker i en Display. Men tills att bilarna kör själv och faktiskt inte har någon ratt, föredrar jag att ha de saker man använder varje gång man kör, lätt tillgängliga, och inte gömda i en touch screen. Tycker det är lite för avskalat. Hellre då som @Geni87:disqus skrev, en HUD eller liknande. Men jag vill ändå ha åtkomst till hastighet, batterinivå, farthållare, mediakontroll, vindrutetorkare och liknande utan att ta ögonen från vägen någon längre stund.
Jag tycker åtkomsten till det du tar upp är jämförbar med traditionella bilar. Gränssnittet är såklart annorlunda men det intygar många köpare om att man vänjer sig snabbt med.
Personligen gillar jag inte HUD. Tycker det stör körupplevelsen.
Har haft bil med HUD men den stängdes av ganska snabbt.
Jag saknar dock rattvärme. Speciellt i en bil man inte kan köra med vanliga handskar pga skärmen…
Baksätet är rymligt men kunde haft bättre sittvinkel.
Överlag känns bilen dock riktigt bra.
Nu ska det bli intressant att se prissättningen…;)
Där sa du nåt jag inte har tänkt på, rattvärme… Ända sedan jag skaffade en bil med det har jag svårt att föreställa mig en utan, speciellt om den kostar en halv miljon. 🙁
Jag har exakt samma erfarenhet.
Förvärmning hjälper lite men rattvärme sätter guldkant på tillvaron 😉
Enligt mig är det en riktigt bom från Tesla, speciellt mtp skärmlösningen.
Du får hjälpa mig att skriva många inlägg om detta så att Elon justerar! 😉
Ja rattvärme sätter verkligen guldkant på tillvaron! 🙂 Verkligen en stor bom… Får Twittra Elon om det. 😉
Det här med instrumentbrädan. Funderat lite på det och jag har varit emot att den är borta Lite permobil känsla. Men ju mer jag funderar på det rent praktiskt så är det nog helt rätt att ta bort den. I de flesta fall är min arm ivägen för displayen, ratten också och det mesta som står där är helt onödig information förutom i sällsynta fall som lika gärna kan stå i plattan bredvid. Jag menar hur ofta när man blickar till vänster ser den gröna pilen.
Så jag har faktiskt börjat förlika mig över tanken
Dock som tekniknörd är det något Hightech som saknas där. Navigator hade varit najs där av enklare sort.