Vi passade på och ta oss en ordentlig titt på Tesla Model 3 som står utställd i Teslas visningslokal i Mall of Scandinavia. Jag fick smyga in och ta bilder på bilen innan portarna öppnades i tisdags klockan 9 – efter det var det så många som stod i kö runt om bilen i väntan på att få provsitta så det var tidvis svårt att se den…
Det första man märker när man kommer fram till bilen är dess annorlunda dörrhandtag (vad är det med Tesla och dörrhandtag egentligen?). Man ska trycka på ena ändan av handtaget för att få den att vrida sig ut från karossen. Samtidigt öppnas dörrlåset av en elmotor och dörren ploppar ut en centimeter.
Nu kan man ta tag i dörrhandtaget och dra dörren mot sig. Vid det här laget är dörrlåset redan öppnad, handtaget används endast till att dra dörren med. Efter första försöket har man på en gång lärt sig hur dörrhandtagen fungerar, men vi såg folk som fumlade och hade problem med att öppna dörren första gången. Var beredd på att passagerare du ska plocka upp inte får upp dörren på en gång.
Samma sak när du ska släppa av någon – många kommer fumla och leta efter dörrhandtaget där den brukar vara på alla bilar, men på Tesla Model 3 är det bara tyg där. “Du ska trycka på knappen med streck på” säger du då kanske – fast det finns två knappar med streck på… Vissa kommer nog öppna bakrutan på glänt med fönsterhissen innan de hittar rätt knapp för att komma ut från bilen.
Turligt nog har du egna knappar för fönsterhissarna på förardörren. Och därmed har vi i stort sett gått igenom alla fysiska knappar i bilen. Det finns nån mer för varningsblinkers och stolsinställningar men annars är bilen kemiskt ren från knappar. Det fanns en tid då bilar ansågs vara mer moderna ju fler knappar de hade – den tiden är definitivt passé med Tesla Model 3.
Bilen på Mall of Scandinavia har svart inredning. Som alternativ kan man välja vit dito i designstudion. (Vi har gjort en med uppskattade svenska priser här.)
Inredningen är minimalistisk och rogivande som en Zen-trädgård. Man känner sig avslappnad så snart man satt sig bakom ratten. I gamla bilar förr i tiden fanns det något som hette instrumentbräda. Tesla har tagit bort instrumenten så allt som kvarstår är bokstavligen bara en bräda som sträcker sig hela vägen tvärs över framför dig.
Det är från mittskärmen man gör alla inställningar. Det är även här man ser navigeringskartan var du är och bilens hastighet i övre vänstra hörnet (där det står P i bilden ovan). Amerikanare ojade sig lite gran över hastighetsmätarens placering, men de har å andra sidan inga Renault bilar över där – Renault Scenic har haft hastighetsmätaren placerad så där mittemellan framstolarna ända sedan den introducerades 1996.
Öppnar man bakluckan ser man hur enormt bagageutrymmet är – och då har man inte ens sett extrautrymmet under lastgolvet än som verkar kunna svälja typ en kabinväska till flyget. Dåligt med belysning i bagageluckan dock – behövde slå på kamerans blixt för att något mer än bara ett stort mörkt hål skulle synas på bilden. Som synes kan baksätet fällas 2/3, men det saknas genomlastningslucka.
Baksätet är rejält rymligt. Bilen är smalare än Tesla Model S och X – men man har både mer ben- och huvudutrymme. Insteget till baksätet är också bättre utformat, lättare att stiga i och ur. Det är chockerande att provsitta baksätet på Model 3 och sedan gå över till Model S som står precis bredvid och provsitta dess baksäte. Trots att Model 3 har mindre yttermått sitter man bekvämare i den! Bredden på bilen gör dock att det blir lite trångt för tre vuxna i bredd därbak.
Mittensätets ryggstöd döljer ett nedfällbart mittarmstöd med läskhållare. Mellan framsätena skymtar luftutblåset till klimatanläggningen och två USB uttag. Baksätena blir därmed favoritplatsen för alla barn och tonåringar.
Framme under “motorhuven” hittar man ännu ett bagageutrymme som på Tesla-språk kallas för “frunk” (front trunk). Den kan svälja ännu en kabinväska till flyget. Tesla har verkligen lyckats trolla fram massor med bagage- och kabinutrymme! Du måste gå upp flera storlekar om du ska hitta en bil med förbränningsmotor som kan ståta med liknande utrymmen.
Vill du läsa användarmanualen till Tesla Model 3 har vi naturligtvis den här.
Så långt kom vi i vår undersökning av bilen innan klockan slog 9:00 och Teslas personal öppnade portarna till butiken. Utanför hade en tapper skara intresserade samlats i två köer – en för reservationshållare och en annan för övriga.
Tesla verifierar om ditt namn är med på listan över de som har reserverat en Tesla Model 3. Du får en klisterlapp som visar ditt status som Tesla-nörd och du får förtur i kön till att få titta och känna på bilen.
Alla var väldigt glada att äntligen få se bilen de i många fall hade beställt redan för två år sedan i verkligheten. Vissa var nästan för glada. Ligger inte Mecka åt andra hållet?
Som minne för dagen fick man även en liten flaska bubbelvatten. (Sorry, fanns bara första dagen.) Är det lång kö får man två minuter på sig att sitta i bilen så att alla ska få känna på. Man behöver inte boka tid, alla är välkomna att komma förbi och titta hälsar Teslas personal!
Nu när du har tittat på massa bilder på bilen ska du kanske läsa vår artikel där vi går igenom Teslas designstudio för Tesla Model 3 där man kan välja färg, fälgar och tillbehör till bilen – och där vi har försökt uppskatta vad Tesla Model 3 kan komma kosta i Sverige.