Bygg din Tesla Model 3

Car

Bilden är ett fotomontage – priserna är endast uppskattningar.

Nu när Elon Musk har sagt att Tesla ska börja ta emot de första Europeiska ordrarna för Tesla Model 3 redan i år är det dags att på allvar börja bestämma sig för vilken version av Model 3 du vill ha. Så du är förberedd när mejlet dimper ner i datorns brevlåda med inbjudan till designstudion. För att underlätta för dig ska vi i denna artikel försöka gissa de svenska priserna Tesla kommer vilja ta för sina bilar och tillbehör.

OBS OBS OBS!!! Priserna i denna artikel är helt inofficiella gissningar framtagna efter noggrann analys av Teslas amerikanska priser, dollarkursen och två dagar gammal kaffesump. Det är inte riktiga priser från Tesla, endast våra gissningar! Ta dem med en rejäl nypa salt.

Det första du ska bestämma dig för är om du ska ha Long Range battery modellen, eller Performance – eller om du nöjer dig med Medium Range modellen (som inte ens är säker ska komma till Europa över huvud taget). Standard batteriet sägs släppas februari-mars nästa år så de första som beställer kommer inte kunna välja den modellen.

Priserna du ser i ovan bild är våra gissningar i svenska kronor, inklusive moms, efter avdragen elbilsbonus på 60,000 kronor. Du kommer alltså behöva betala 60,000 kronor mer för bilen – men efter ett drygt halvt år kommer du få tillbaka 60,000 kronor från staten. Räkna med att behöva stå ute med 60,000 kronor i sex-nio månader.

Prestandan skiljer sig något mellan bilarna:

  • Mid Range Battery har enbart bakhjulsdrift, 42 mils räckvidd (enligt amerikanska EPA körcykeln, räkna med lite högre WLTP siffror), 200 km/h maxfart och 5.7 sekunders 0-100 km/h acceleration. Vi gissar de svenska priserna kommer börja från 480,000 kronor inkl moms efter avdragen elbilsbonus.
  • Long Range Battery har fyrhjulsdrift, 50 mils räckvidd (åter igen blir lite mer i WLTP), 230 km/h maxfart och 4.6 s 0-100. Vi gissar svenska priset kommer hamna runt 550,000 kronor.
  • Performance modellen har också 50 mils räckvidd (mer i WLTP), 250 km/h toppfart och 3.4 s 0-100. Vi gissar svenska priset kommer hamna runt 690,000 kronor.
  • (Standard batteriet sägs komma ge 35 mils EPA räckvidd (lite mer i WLTP), 200 km/h maxfart och 5.7 sekunder 0-100. Absolut billigaste versionen utan premium interiörpaket sägs komma kosta från $35,000 i USA, vilket vi gissar blir runt 380,000 kronor i Sverige inkl moms efter avdragen elbilsbonus)

Efter att du har valt vilken version av Tesla Model 3 du vill ha är resten genast enklare – eller är det nu det blir riktigt svårt att välja?

Ext

Bilden är ett fotomontage – priserna är endast uppskattningar.

Nu ska du välja färg på bilen, och fälgar. Det finns fem färger att välja mellan, men fyra av dem kostar extra. Är det verkligen värt extra pengarna att köra runt i en röd bil – eller kommer du ångra resten av ditt liv att du inte valde den? (Inom parentes kan vi nämna att foliera en bil kostar runt 15-20,000 kronor och du kan då välja mellan en uppsjö färger och mönster.)

M3solidblackSolid Black

M3midnightsilvermetallicMidnight Silver Metallic

M3deepbluemetallicDeep Blue Metallic

M3pearlwhitemulticoatPearl White Multicoat

M3redmulticoatRed Multicoat

Ska du ha 18 tums Aero fälgarna som ingår i priset, eller betala extra för 19 tums fälgen? Innan du bestämmer dig ska du veta att Aero fälgen egentligen är en navkapsel som döljer ett par helt OK lättmetallfälgar.

Beställer du Performance modellen är det lite enklare, du kan bara välja färg. Du får alltid bilen med 20 tums performancefälgar. (Tesla har precis ändrat i designstudion, förut behövde de som valde performance modellen att dessutom bocka för en $5,000 Performance Upgrade paket, men nu är den inkluderad i baspriset för performanceversionen.)

Int

Bilden är ett fotomontage – priserna är endast uppskattningar.

Interiört är det genast enklare: vill du ha svart eller vitt? De vita sätena kostar lite extra men är väldigt slitstarka och fläckbeständiga. Alla bilar skeppas än så länge med Premium interiörpaketet, man kan inte välja bort det. Paketet sägs komma kosta runt 55,000 kronor i framtiden när det blir ett valbart tillbehör.

Autop

Bilden är ett fotomontage – priserna är endast uppskattningar.

Till sist autopiloten, som blir mer och mer kapabel för varje ny programuppgradering. Du kan välja mellan om du vill köpa den nu på en gång – eller nån gång i framtiden. För förr eller senare kommer du inse hur bra den är och hur mycket den hjälper både på långfärder men även i infartsköer och krypa till korset och skaffa den.

Just nu kan man däremot inte köpa Total Självkörningsförmåga längre då Tesla har insett att datorerna bilarna skeppas med är för klena för uppgiften och kommer behövas bytas. I mitten av nästa år när nya datorn släpps kommer tillvalet säkert återkomma – och gamla bilar kommer erbjudas uppgradera till nya datorn mot en kostnad. Läs mer här.

Läs mer om de olika tillvalen på vår informationssida om Tesla Model 3.

Inte nog med att ovan priser är bara våra egna uppskattningar utan någon som helst verklighetsanknytning – Tesla ändrar dessutom priserna i dollar och innehållet i de olika utrustningsnivåerna hela tiden, så det är inte alls säkert designsidan ens kommer ha dessa modeller och utrustningsnivåer den dagen den släpps för Europa. Men visst är det kul att redan nu börja planera hur ens framtida Model 3 kommer se ut?

Hur kommer du konfigurera din Tesla Model 3? Berätta och motivera dina val i kommentarerna nedan!

 


Vintervag

Vintern är på intåg, därmed är det dags att börja planera Tesla Club Swedens julbord. Vilket datum passar dig bäst?
Gå in på vårt forum och rösta!

Tagged , . Bookmark the permalink.