Nu när Elon Musk har sagt att Tesla ska börja ta emot de första Europeiska ordrarna för Tesla Model 3 redan i år är det dags att på allvar börja bestämma sig för vilken version av Model 3 du vill ha. Så du är förberedd när mejlet dimper ner i datorns brevlåda med inbjudan till designstudion. För att underlätta för dig ska vi i denna artikel försöka gissa de svenska priserna Tesla kommer vilja ta för sina bilar och tillbehör.
OBS OBS OBS!!! Priserna i denna artikel är helt inofficiella gissningar framtagna efter noggrann analys av Teslas amerikanska priser, dollarkursen och två dagar gammal kaffesump. Det är inte riktiga priser från Tesla, endast våra gissningar! Ta dem med en rejäl nypa salt.
Det första du ska bestämma dig för är om du ska ha Long Range battery modellen, eller Performance – eller om du nöjer dig med Medium Range modellen (som inte ens är säker ska komma till Europa över huvud taget). Standard batteriet sägs släppas februari-mars nästa år så de första som beställer kommer inte kunna välja den modellen.
Priserna du ser i ovan bild är våra gissningar i svenska kronor, inklusive moms, efter avdragen elbilsbonus på 60,000 kronor. Du kommer alltså behöva betala 60,000 kronor mer för bilen – men efter ett drygt halvt år kommer du få tillbaka 60,000 kronor från staten. Räkna med att behöva stå ute med 60,000 kronor i sex-nio månader.
Prestandan skiljer sig något mellan bilarna:
- Mid Range Battery har enbart bakhjulsdrift, 42 mils räckvidd (enligt amerikanska EPA körcykeln, räkna med lite högre WLTP siffror), 200 km/h maxfart och 5.7 sekunders 0-100 km/h acceleration. Vi gissar de svenska priserna kommer börja från 480,000 kronor inkl moms efter avdragen elbilsbonus.
- Long Range Battery har fyrhjulsdrift, 50 mils räckvidd (åter igen blir lite mer i WLTP), 230 km/h maxfart och 4.6 s 0-100. Vi gissar svenska priset kommer hamna runt 550,000 kronor.
- Performance modellen har också 50 mils räckvidd (mer i WLTP), 250 km/h toppfart och 3.4 s 0-100. Vi gissar svenska priset kommer hamna runt 690,000 kronor.
- (Standard batteriet sägs komma ge 35 mils EPA räckvidd (lite mer i WLTP), 200 km/h maxfart och 5.7 sekunder 0-100. Absolut billigaste versionen utan premium interiörpaket sägs komma kosta från $35,000 i USA, vilket vi gissar blir runt 380,000 kronor i Sverige inkl moms efter avdragen elbilsbonus)
Efter att du har valt vilken version av Tesla Model 3 du vill ha är resten genast enklare – eller är det nu det blir riktigt svårt att välja?
Nu ska du välja färg på bilen, och fälgar. Det finns fem färger att välja mellan, men fyra av dem kostar extra. Är det verkligen värt extra pengarna att köra runt i en röd bil – eller kommer du ångra resten av ditt liv att du inte valde den? (Inom parentes kan vi nämna att foliera en bil kostar runt 15-20,000 kronor och du kan då välja mellan en uppsjö färger och mönster.)
Solid Black
Midnight Silver Metallic
Deep Blue Metallic
Pearl White Multicoat
Red Multicoat
Ska du ha 18 tums Aero fälgarna som ingår i priset, eller betala extra för 19 tums fälgen? Innan du bestämmer dig ska du veta att Aero fälgen egentligen är en navkapsel som döljer ett par helt OK lättmetallfälgar.
Beställer du Performance modellen är det lite enklare, du kan bara välja färg. Du får alltid bilen med 20 tums performancefälgar. (Tesla har precis ändrat i designstudion, förut behövde de som valde performance modellen att dessutom bocka för en $5,000 Performance Upgrade paket, men nu är den inkluderad i baspriset för performanceversionen.)
Interiört är det genast enklare: vill du ha svart eller vitt? De vita sätena kostar lite extra men är väldigt slitstarka och fläckbeständiga. Alla bilar skeppas än så länge med Premium interiörpaketet, man kan inte välja bort det. Paketet sägs komma kosta runt 55,000 kronor i framtiden när det blir ett valbart tillbehör.
Till sist autopiloten, som blir mer och mer kapabel för varje ny programuppgradering. Du kan välja mellan om du vill köpa den nu på en gång – eller nån gång i framtiden. För förr eller senare kommer du inse hur bra den är och hur mycket den hjälper både på långfärder men även i infartsköer och krypa till korset och skaffa den.
Just nu kan man däremot inte köpa Total Självkörningsförmåga längre då Tesla har insett att datorerna bilarna skeppas med är för klena för uppgiften och kommer behövas bytas. I mitten av nästa år när nya datorn släpps kommer tillvalet säkert återkomma – och gamla bilar kommer erbjudas uppgradera till nya datorn mot en kostnad. Läs mer här.
Läs mer om de olika tillvalen på vår informationssida om Tesla Model 3.
Inte nog med att ovan priser är bara våra egna uppskattningar utan någon som helst verklighetsanknytning – Tesla ändrar dessutom priserna i dollar och innehållet i de olika utrustningsnivåerna hela tiden, så det är inte alls säkert designsidan ens kommer ha dessa modeller och utrustningsnivåer den dagen den släpps för Europa. Men visst är det kul att redan nu börja planera hur ens framtida Model 3 kommer se ut?
Hur kommer du konfigurera din Tesla Model 3? Berätta och motivera dina val i kommentarerna nedan!
Vintern är på intåg, därmed är det dags att börja planera Tesla Club Swedens julbord. Vilket datum passar dig bäst?
Gå in på vårt forum och rösta!
Viktig spørsmål: Kommer bilen med hengerfeste?
Dragkrok*
Min personliga gissning är att dragkrok, luftfjädring och andra finesser kommer efter att Tesla har släppt Standard Range modellen, och lanserat Model 3 på alla marknader och fått stabil produktion och leveransflöde. Dvs mot slutet av 2019.
Om standard range utan premiuminteriör kommer efter sommaren och de andra innan sommaren så blir det mid range med ap köpt efteråt för att hålla nere förmånsvärdet. Svart, 18 tum.
Själv lutar jag åt en Mid Range, silver, 18 tums hjul, svart interiör och autopilot för 551′:-
Egentligen skulle en Standard Range duga mer än väl, även den har tre gånger så lång räckvidd som min nuvarande elbil. Bor i stan, behöver ingen fyrhjulsdrift. Dragkrok hoppas jag man ska kunna eftermontera 😉
Lutar åt något liknande för min del, med skillnaden att jag väljer blå om det blir en annan färg än svart. Varför har du förresten räknat med priserna efter miljöbonusen? Det luktar ju nästan Teslas tidigare sätt att räkna in bränslebesparingar ;-). Man kommer ju oavsett bonusen att få betala ett pris till Tesla menar jag.
För min del – och kanske för många andras – är också frågan hur min arbetsgivare ställer sig till bilens pris om man tar ut den som personalbil vilket vi har rätt att göra. Det finns dock ett tak på 9.5 basbelopp vilket dessvärre inte är mer än omkring 420.000 i nuläget så jag hoppas den policyn kan ändras när det gäller elbilar eftersom TCO-kalkylen ser helt annorlunda ut.
Jag har räknat med miljöbonusen för att det är kutymt att göra så. De flesta elbilsannonser räknar bort den.
OK, har inte tänkt på det. Det är kanske svårt att undvika men jag tycker det är olyckligt. Inte fullt lika dumt som vanan att skriva “förmånsvärde xxx netto vid 50% marginalskatt” i bilannonser istället för att bara ange förmånsvärdet och låta folk räkna ut skatten själva, men likväl olyckligt.
Det är inte säkert att det går att eftermontera dragkrok på en bil som inte säljs med dragkrok som alternativ. Kan bli svårt med svensk byråkrati.
Dragvikt behöver vara specificerad i bilens typgodkännandepapper från början om det ska vara tillåtet med krok (för att dra släp med). Mig veterligen är detta gemensamma regler inom EU och inget specifikt för svensk byråkrati.
kostar på att ligga på topp.. alldeles för dyrt enligt mig, men alternativen är få… trots det är det mycket som talar för “vill ha” argumenten mot “behöver och villig att betala” argumenten.
Köpa en bil för mer än kåken e belånad o kostade 😀 Huga.
Du bor inte i Stockholm 🙂
haha nepp, men har tyvärr inte lönerna därifrån heller 🙂
Själv köpa Longrange ,Red ,AP, 19 wheels . Det är 70k kr skilnad så får man 80km mer och 4x hjuls drift
Mid Range hade suttit fint, även om det fortfarande är en lite väl dyr bil för min smak (och för storleken på bil man får).
Sen måste ju Tesla göra något åt priserna för färgalternativen, de är äckligt dyra. 🙁
Jag tolkar det som att de inte vill att du väljer annat än standard färgerna så de kan få en snabbare produktion . Vi får leva med det tyvärr
Nja det låter inte rimligt, det är svindyrt med annan färg än standard även på S/X. Moderna biltillverkare har så pass flexibla målerianläggningar att ett antal olika färgval inte stoppar upp processen, speciellt inte över ett år efter produktionsstart (M3). Det är helt enkelt ett drag för att öka bruttomarginalen på bilarna.
Lutar åt en svart LR med 18 tummare, vit klädsel och så mycket autopilot som möjligt. Nån som har en gissning om när Tesla Sverige eller Europa kan tänkas publicera de officiella priserna?
I slutet av december så är det tänkt att konfiguratorn ska öppna för Europa (produktionsstart i Januari och första leveranserna i slutet av Februari eller början av Mars), då får vi officiella priser.
Kronraset har spräckt min budget men planerar för LR (helst utan AWD), svart, 18-tum, utan premium-interör och (till en början) utan AP.
Är det någon som vet när Tesla tänkte göra premium-interiören valbar?
Det blir ingen alls till de priserna. Frågan är om det blir en uppgraderad Leaf, Kona eller eNiro istället om priserna hamnar på sådan snusknivåer. Dags för dollarn att rasa….
Det har väl talats om 380 000:- för den billigaste hela tiden? Och de andra enl ovan. Men var är dragkroken? Kommer vänta på den
Före bidrag ja. Om du kapar de priserna med 60 tusen så ligger de i bättre nivå. Men det är ju huvudsakligen den starka dollarn som spökar, får hoppas på ett ras snart.
+ att det snarare är den svaga SEK som spökar
Hade tänkt long range med AP och premium. Men nu verkar long range bara vara aktuell med AWD vilket kanske blir för dyrt. Får därför fundera på midrange…
White pearl med standard fälg som används till vinterdäck. Nya sommarfälgar 19-20 tum.
“— The Grinch (2018) H.D 0nline —”
Om du vill titta på filmer av bästa kvalitet, så kan du kopiera den här länken
➸➸➸verpelishd-4k.blogspot.com