Tesla gjorde 312 miljoner dollar, motsvarande nära 3 miljarder kronor vinst det senaste kvartalet visar företagets kvartalsrapport som släpptes i går natt svensk tid. Vinsten blev mycket högre än vad marknaden förväntat – många undrade om de skulle lyckas visa någon vinst alls? Aktiekursen sköt i höjden som en SpaceX raket i efterhandeln.
Företaget har lyckats vända åratal av förluster till en vinstgivande verksamhet. Från förra kvartalets rekordstora förlust på 700 miljoner dollar togs en miljardskutt upp till över 300 miljoner i vinst istället. Företagets kassakista har fyllts på till 3 miljarder dollar.
Alla dessa inkomster kommer naturligtvis från Tesla Model 3 produktionen som har kommit igång på allvar nu. I genomsnitt tillverkade företaget 4300 Model 3 i veckan förra kvartalet, och volymen har ökat till över 5000 i veckan sedan dess. Var och en av dessa tillverkade bilar hade Tesla över 20% marginal på. Förutom billigaste modellen på 49,000 dollar hade Tesla även lanserat dyrare modeller med fyrhjulsdrift och högre prestanda. Tesla lyckades även minska antalet arbetstimmar det tog att bygga varje bil med 30% under kvartalet.
Under kvartalet levererade Tesla 56,065 Model 3 till kunder. En intressant reflektion de gör i kvartalsrapporten är att baserat på vilka bilar kunderna lämnar som inbyte bytte två av tre kunder upp sig – de ägde bilar med lägre nypriser innan. Drygt 50% av kunderna ägde bilar värda under $35,000 i nypris.
Tesla fortsatte även att expandera under kvartalet, med 4 nya service center, 373 nya servicebilar, och 44 nya Supercharger-stationer öppnade runt om i världen. Företaget har nu över 11,000 Supercharger snabbladdare och 20,000 destinationsladdare på tre kontinenter.
Under kvartalet levererade Tesla även 239 MWh stationär batterilagring i form av PowerWalls och PowerPacks – en fördubbling mot samma kvartal i fjol. Företaget har även tillverkat 93 MW solceller, dock fortfarande av traditionella sorten, takpannorna med inbyggda solceller sägs komma i volymproduktion först första halvan nästa år.
Nästa kvartal räknar Tesla bibehålla vinstnivån. Nya Model 3 versioner med lägre priser kommer kompenseras med högre tillverkningsvolymer och förbättrade marginaler. Som en känga till Trump-administrationen nämner kvartalsrapporten att de nya import-tullarna kommer nästa kvartal kosta företaget 50 miljoner dollar. Dessutom kommer företaget flytta viss slutproduktion av Model 3 till Kina redan nästa år, för att komma runt den importtull på 40% Kina införde som svar på Trumps handelskrig. Kinesiska fabriken kommer dock endast slutmontera bilar till lokala marknaden. Verkar bli något liknande Teslas slutmontering i Nederländska Tilburg.
På telefonkonferensen med aktieägarna efteråt sa Elon Musk han förväntar Tesla visa vinst varje kvartal nästa år. Model Y prototypen är färdigutvecklad och bilen kommer komma i produktion år 2020. Billigaste $35,000 versionen av Model 3 hoppas de kunna börja leverera februari-mars nästa år. Elon räknar med att kunna ha 15% marginal även på den billigaste modellen. Hälften av världens alla elbilsbatterier tillverkas nu av Teslas Gigafabrik. (Hur förväntas någon annan biltillverkare kunna hinna ikapp när de får slåss om andra halvan med alla andra?)
Till sist en glädjande nyhet för oss i Europa:
Tesla uppger att de kommer att börja ta beställningar av Model 3 i Europa innan årsskiftet. De kunder som har förbeställt sin Model 3 dagen innan den visades upp 2016 kan förvänta sig få ett mejl med inbjudan till designstudion!
93 MWh solceller? Vad innebär det?
Det ska vara 93 MW
Tack! Ändrat!
Skrev sk*ten klockan två inatt.
YES! bra nyheter…
Detta är brytpunkten.
Tack Tibor för att du tog dig tid att vara uppe inatt och skriva denna mycket fina artikel !
2019 ser ut att bli året då Tesla spänner Musk – lerna, aktien upp mot $500.00 !