Audi ställde förra veckan ut sin kommande elbil e-Tron Quattro till allmän beskådan i deras showroom vid Kungsträdgården. Flera av Tesla Club Swedens medlemmar passade på att åka dit och testsitta bilen (man kunde inte testköra). Så här skrev de om sina intryck av bilen på vårt forum:
Teslaägare helix: Jag hade höga förväntningar och har faktiskt också lagt in en förbokning sedan en tid tillbaka. Kan bara säga redan på förhand att jag lämnade showroomet ganska besviken även om det på många sätt är en fin bil. Bilen gav absolut mig inte någon “vill ha känsla”. Det är precis som vilken Audi som helst och det kanske är något bra för många, men för mig blev känslan mest trist och ett ryck på axlarna. Den stora silvriga grillen i fronten tycker jag förstör ett annars helt okay utseende på bilen. Den ska väl helt enkelt se ut som en Audi och då måste den ha en sådan grill.
Designen i övrigt är det inget fel på och jag gillar Audis LED-lampor. Bilen känns välbyggd osv, men upplever inte materialfinish som något speciellt. Hela kupén gav mig dessutom en “rörig” känsla med alla kombinationer av materialval och knappar samt linjer kors och tvärs. Jag gillade det helt enkelt inte alls och det kändes lite gammalmodigt trots att Audi officiellt sett är bäst på det här med interiörer… (men antar det är för man vant sig vid minimalismen i Teslan). Stolarna kändes också ganska hårda och jag hittade inte någon jättebra position trots att jag satt i bilen ganska länge och justerade alla inställningar. Premiumstolarna i Teslan (senaste varianten) är sjukt mycket skönare för min kropp.
Skärmarna för navigation och hela systemet känns också ganska trögt och inte speciellt intuitivt samt en lågupplöst och pixlig skärm. Det är samma system (med vissa modifieringar såklart) som VW-gruppen använder i andra bilar. Har kört en del Porsche Panamera och systemet är ungefär samma upplevelse. Tycker också hela lösningen med en separat nedre skärm för AC, m.m. känns märklig och växelväljaren var nog bland det knepigaste jag sett. Bredvid växelspaken satt också en gullig start/stop-knapp
Kikade en del i bagaget också och det var förvånansvärt litet för en så pass stor bil även om det på pappret ska vara 600l där bak och 60l fram (återigen kanske är bortskämd med enorma bagaget i Teslan). Där fram kan man för övrigt knappt få in laddkablarna så det utrymmet skulle jag säga är väldigt begränsat. Ganska knepigt att öppna fram också med att först behöva dra i en spak nedanför ratten, flippa upp en spärr och sen dessutom ett lock över själva förvaringsutrymmet. Samma sak i bagageutrymmet, när man lyfte på locket där bak så var utrymmet konstigt disponerat då det var massor med upphöjningar som gör det svårare att få plats med något vettigt i detta utrymmet. Upplevde också att bagageutrymmet var ganska smalt. Baksätet var däremot kanonbra och jag kunde sitta bekvämt med gott om benutrymme. Det var helt enkelt som att sitta i baksätet på vilken mellanstor SUV som helst.
Bilen hade också de digitala backspeglarna med skärmar. Det kändes mest konstigt att titta på en skärm ner mot dörrhandtaget, men säkert något man vänjer sig vid så omöjligt att säga hur detta funkar ute i trafiken. Det är dessutom inte standard så man kan såklart välja de vanliga backspeglarna och spara cirka 15k. Apropå priset så hade säljaren fått uppgift att bilen i Showroomet (som jag tror hade det mesta i utrusning) skulle kosta cirka 1,2 miljoner i Sverige. Trots att den var fullmatad fanns det exempelvis inte Alcantara i taket, det var något plastliknande på ovankanten av dörrarna, osv. Skinnet kändes också ganska hårt och ska jag sticka ut hakan vill jag påstå att fuskskinnet i Teslan känns som mycket finare kvalitet trots att det är fusk
För mig personligen blev detta lite av ett wake-up call. Känner att Teslan är mycket mer spännande produkt på sin helhet. Audin kommer hitta många kunder där ute, men som gammal Audi-fantast (har kört flera Audi tidigare) så kommer jag inte gå tillbaka till märket då jag tycker det känns rätt tråkig, konservativt och ger mig personligen inte någon wow-faktor alls. Detta är dock MIN subjektiva känsla och någon annan kommer säkert uppleva det helt annorlunda såklart. Givetvis påverkar det också att Audi främst kränger bensin- och dieselbilar och detta känns i väggarna på något sätt. De förstår helt enkelt inte det här med elbilar ännu och det kommer ta lång tid innan personalen är med på el-tåget.
Kommer såklart att provköra E-tron när den finns i bilhallarna nästa år, men oavsett hur den beter sig på vägen så tror jag inte det kommer ändra min inställning till bilen som helhet. Jag har även varit ute och provkört i-Pace och även om det inte var någon besvikelse så kändes den inte heller som något speciellt övertygande. Är helt enkelt bortskämd med det som Teslan erbjuder.
Konstaterade ganska snabbt att det blir att maila Audi och be om att få tillbaka den där förbokningsavgiften, för det här kommer definitivt inte bli en bil jag köper. Då ska man lägga till att jag inte ens vägt in laddning/infrastruktur i denna bedömningen utan har endast gått på känsla för själva produkten som helhet. Min slutsats blir att konservativa bilägare som älskar tyska bilar kommer köpa den här rakt av och mena på att detta är den bästa elbilen. i-Pad generationen som växer upp nu kommer tycka att Teslas produkter är mycket ballare. Jag är inte så ung så jag föddes med en i-Pad i handen, men jag tycker det är kul med ny teknik och då känns Teslan mycket roligare då det händer så mycket kring varumärket.
Även vår medlem Gadget var där och testade bilen: Jag har också provsuttit idag. Kör idag Passat GTE, har provat Model S/X flera ggr och även provkört i-Pace. Trevligt bemötande men jag tycker inte personalen riktigt var så pålästa som man kan önska.
Även om formspråket följer det Auditypiska så tycker jag det är en ganska snygg bil även om inte heller jag är ett superfan av grillen. Bilen känns invändigt väldigt Auditypisk och kvalitetskänslan är bra, men kanske kanske borde bilen sticka ut lite mer. Lite tyskt “klinisk” kanske? I mitt tycke sticker i-Pace ut lite mer (förutsatt att hjulen inte är mindre än 20 tum) utvändigt och har även en lite “trevligare” inredning. Sen är ju infotainmentsystemet samma som nyare Audi, och även om jag inte tycker det är dåligt på något sätt känns en stående jätteskärm a la Model S/X defiinitivt läckrare. Fram satt iallafall jag (179 cm) bra. Säljaren sa att det var sportstolar men i mina ögon ser det ut som std-stolar. Bra med förvaringsfack fram. De virtuella speglarna lär ta lite tid att vänja sig med. Och om man nu bemödar sig att göra dom virtuella, varför måste dom ändå “sticka ut” så mycket? Säljaren påstod att dom kunde ge upp till ett par mils längre räckvidd, kan det verkligen stämma..? I baksätet satt iallafall jag som en kung, massor med utrymme och skönt att sitta. Däremot är mittplatsen ingen höjdare även om kardantunneln är markant mindre än fossil. Lite synd att mittkonsolen sticker ut lite onödigt långt kan tyckas. Men även hårdare dyna jämfört med de bekväma ytterplatserna.
Bagaget tycker jag är OK, sen kanske Model S är större. Håller med om kommentaren med frunken. Blir dubbla luckor att öppna, dessutom är det uppdelat i två våningar. Hade kanske varit bättre att lägga däcklagningssats o verktyg undre det bakre bagagerumsfacket istället. Kanske går att flytta, vad vet jag. Väljer man en bättre ljudanläggning så kommer en sub ta en liten del av utrymmet under det bakre golvet enligt säljaren. Jag frågade också om dragkroken och fick också info att det är en vanlig löstagbar istället för en elektrisk som t.ex min GTE.
Off Grid Byggaren tyckte så här: Sverigechefen hade inte koll på effekt och energi under sin presentation, det får väl anses var ok för en fosilbilschef. I övrigt gillade jag bilen och ligger kvar med reservationen tills vidare. Lite onödigt stor då jag kör Volvo XC60 idag, och barnen har nyligen flyttat hemifrån. Tycker jag sitter bra med mina 190 cm, det är komfortstolar i bilen enligt Audis representant. I övrigt känns det mesta ok. Baksätets mittplats är endast för barn eller kortväxta smala vuxna, då en konsol bakom takluckan sticker ned rejält.
Inget sticker ut speciellt mycket förutom de digitala backspeglarna, tror jag väljer vanliga istället. Verkar lite riskabelt med skadegörelse på kamerorna, här i Stockholm går det inte att parkera en bil med kylarprydnad utan att någon försöker bända loss den. E-tron verkar bli dyr, och enligt säljaren kommer inte sedvanliga rabatter på denna bil då den lilla tilldelningen på 1000 bilar verkar kunna säljas utan problem. Förseningen på en månad hävdar Audi beror på ny mjukvara och att bilen måste typas om? Låter underligt.
Bilen i showrummet hade dragkrok, men den var bortslarvad då det är en manuell löstagbar. Anledningen till att det inte är den elektriska infällbara kroken skulle vara att vikten då blir för hög, enligt Sverigechefen. Den hade också optionen med laddlucka på både höger och vänster sida. När laddkontakten sitter i på ena sidan, är den andra luckan spärrad från att kunna öppnas.
Teslaägare David D: Jag var och kollade på e-tron idag. Tidigare har jag leasat fem stycken Audi A6, senast en A6 Allroad 2015 och jag gillar märket. Mycket med den kändes bra, fin känsla på ratt, reglage (inte så många såna längre) och stolar med mera.
Men:
Den kändes stor på utsidan. Inte så stor inuti, vare sig i kupén, i bagageutrymmet eller i frunken. Det kändes kort och gott som en fossilbil som man har elektrifierat. Mittkonsolen gick alldeles för långt bak vilket gjorde mittplatsen obekväm. Vågade ingen på Audi säga ifrån om detta? Två touchskärmar fram kändes mindre modernt än Teslas sju år gamla skärm.
Jag blev lite besviken. Tidigare har jag trott att när tyskarna väl börjar bygga elbilar kommer de att visa Tesla var skåpet ska stå. e-tron är säkert en jättebra bil och skön att köra, men det känns inte som att den sätter Teslas bilar på plats. Bra att det blir lite konkurrens i alla fall. Nu väntar jag nyfiket på vad BMW kommer att komma med efter att inte ha imponerats så mycket av Jaguar, Mercedes eller Audi (än).
Teslaägare fth hade också lite spridda iakttagelser: Bilen kändes väldigt liten jämfört med min X, det gäller främst baksäte, baklucka och frunk, men även framsätet kändes lite “hopklämt”. Mittplatsen i bak skulle jag inte vilja sitta på någon längre sträcka, mitt huvud tog i taket (187cm), och mittkonsolens obegripliga “uthäng” tar ju i princip allt benutrymme där.
Bakluckan hade väl hyfsad storlek, men “källaren” är ju oanvändbar med alla vinklar, vrår och utstick, det kanske går att tråckla in några sladdar och adapters, men någon ICA-kasse får man inte in. Frunken var mikroskopisk, när man väl tagit sig in, via två olika spakar och ett plastlock, så får man typ in sin laptop, sen är det fullt.
Inredningen kändes väldigt plastig, både paneler och säten, det påminde faktiskt väldigt mycket om den Mitsubishi som jag sålde när jag skaffade Teslan. Jag har aldrig varken ägt eller kört någon modern Audi, men jag levde i tron att dom var rätt “lyxiga” invändigt, det här kändes billigt.
Förarplatsen var bekväm, men intrycket av instrument etc är väldigt plottrigt, det är skärmar och knappar överallt, speciellt när man är van med Teslas rätt avskalade design. Mittkonsolen var också rätt märkligt utformad, med fack och prång, skjutbara armstöd som bara flyttade sig några få cm, fjäderbelastade “mojänger” som säkert har någon bra förklaring, men som för mig bara var mystiska, etc. Konsolen tar som sagt också av någon anledning en massa utrymme från passagerarna i baksätet.
De elektroniska backspeglarna var väl lite roliga, men känns mest som en gimmick, kamerorna sticker ju ut ganska mycket, så någon större skillnad i luftmotstånd borde de inte ge. Varför kan man inte helt enkelt sätta kamerorna i bak på bilen, det finns väl ingen anledning att ha något utstick överhuvudtaget? För att hantera “döda vinkeln” skulle man väl kunna kombinera bilden digitalt med dom från sidoriktade kameror, det känns inte som raketforskning. Det här blir lite av det sämsta av två världar…
gellerstam fick följande information från sin säljare om svenska introduktionen av Audi e-Tron Quattro:
v.47 Möjligt för säljarna att ge offerter
v.51 Möjligt att lägga order
v. 9 Min säljare får sin demobil
Q1 De som pyntat 20k i reservationsavgift får sin bil.
Det är ca 450 som reserverat bilen i Sverige. Sverige har 1000 bilar tilldelade för 2019.
helix fick info om priser och utrustningsnivåer:
Utrustningsnivå BASE: Cirka pris 885.000kr
Innehåller en rad funktioner som är väsentliga för en komfortabel & effektiv körupplevelse.
Utrustning i urval:
– MMI Navigation plus, fullt uppkopplad
– Två digitala touch-skärmar samt Audi virtual cockpit
– Audi sound system
– Stöldlarm
– Parkeringssensorer fram & bak
– Adaptiv luftfjädring, höj & sänkbar
– Elektrisk baklucka
– Farthållare, autobroms samt filhållningsvarnare
– Automatisk klimatanläggning 2-zons
– Ramlös automatiskt avbländande innerbackspegel
– Laddenhet Comfort: inkluderar två utbytbara kablar för
hushållsuttag & industriuttag. Kabel mellan laddenhet & bil
4,5m. Laddningskapacitet upp till 11kW. (Vikt: 2.2kg)
– Elektrisk öppning/stängning av laddlucka placerad på förarsidan med ladduttag för AC&DC laddning. Som tillval finns ladduttag även på passagerarsidan.
Utrustningsnivå PROLINE. Cirka pris 954.000kr
Sverigeanpassande utrustningsnivån med utökad komfort och kraftfull design genom exteriörpaketet Advanced och större fälgar.
Utrustning i urval utöver Base:
– Helelektriska förarsäten med svankstöd i delläderklädsel
– Adaptiv förarassistent med adaptiv farthållare, filhållnings-assistent, köassistent och nödfallsassistent
– Utökat innerbelysningspaket, mittarmstöd samt justerbara nackstöd
– Advanced exteriör inkl. Manhattangrå konstrastlackering
– 20” aluminiumfälgar
– Takbågar i aluminiumoptik eller i svart
– Utökad fjärrstyrning av värmeelement i bilen via myAudi-appen. Utöver möjlighet att styra klimatanläggning tillkommer möjlighet att aktivera alla värmeelement sätesvärme, defroster eller rattvärme (tillval)
Utrustningsnivå VORSPRUNG. Cirka pris 1.100.000kr
Högsta utrustningsnivån som innehåller det där lilla extra. Utöver den högsta utrustningsmöjligheterna inom infotainment, assistans & design inkluderas även de virtuella backspeglarna och Matrix LED-strålkastare.
Utrustning i urval utöver Proline:
– Metallic, hellackering & tonade rutor
– 20”-fälgar Audi Sport
– Matrix-LED-strålkastare
– Virtuella backspeglar
– Panoramaglastak
– Helläderklädsel Milano (Svart/Beige/Brunt)
– Omgivningskameror med 3D-vy
– Side assist & pre sense rear
– 4-zons klimatanläggning
– Interiört ljuspaket med flerfärgval
– Audi virtual cockpit plus (utökat innehåll & anpassning)
– Bang & Olufsen premium sound system, 16 högtalare med 3D-ljud fram och 705 watt effekt
Man kan alltså sammanfatta våra medlemmars första live intryck av bilen med ett försiktigt “nää…” Bilen i sig är bra, verkar få sedvanlig Audi-känsla – men den känslan börjar kanske kännas lite föråldrad nu efter att ha testat andra elbilar? Flera av dem som tittat på e-Tron hade förhandsreserverat en förut – men bestämt sig nu för att hoppa av. Är våra medlemmars intryck representativa för allmänheten? Nej förstås. Men den är kanske representativ för erfarna elbilister. Vilket verkar stödja vår tes att Audi e-Tron Quattro inte kommer bli någon “Tesla-dödare” – men kan istället mycket väl bli en “avgasbilsdödare” då bilen har många goda kvaliteter som tilltalar dem som idag kör runt Audis eller andra biltillverkares avgasbilar.
Personligen kan jag ändå inte komma ifrån att Audi e-Tron Quattro, Mercedes EQC, Jaguar I-Pace och andra elbilar från etablerade tillverkare påminner väldigt mycket om de “iPhone-dödare” smarttelefoner Nokia, Sony Ericsson och andra etablerade mobiltillverkare släppte när iPhone kom. Visst fungerade de som smarttelefoner – bara inte lika bra som de från de nya spelarna. Sen gick det som det gick.
Hur ser det ut med OTA uppdateringar på E-tron?
Det verkar som att Audi får hitta ett nytt sätt att marknadsföra sig på.
”Vorsprung durch technik” verkar inte stämma längre.
De tekniskt intresserade kommer välja Tesla framöver.
Enligt Audi ska e-tron ha möjlighet att få OTA-uppdateringar.
Samtidigt fördröjs lanseringen av e-Tron pga mjukvaruproblem.
Tesla skulle ha släppt i alla fall och skickat ut förbättrade mjukvaran senare 😉
Såhär skriver Audi:
“Kanske har du hört rykten om förseningar? Det stämmer att försäljningsstarten fördröjs något. Anledningen till detta är att Audi har gjort en förbättring av delar av mjukvaran som är relevant för typgodkännandet. Det innebär att homologeringsprocessen måste göras på nytt vilket ger en fördröjning på ca 4 veckor. Vi räknar med att de första bilarna kommer till våra återförsäljare under första kvartalet 2019.”
De skyller på typgodkännandet. Om det stämmer så kan de kanske inte släppa bilarna innan mjukvaran är uppdaterad. Svårt att bedöma om det bara är en ursäkt eller om det är sant.
Kan inte låta bli att tänka på uttrycket ” som fan läser bibeln” när jag läser kommentarerna ovan. Men finns säkert relevanta synpunkter också. Men en bil är ju inte bara inredning och infotainmentsystem. Ser fram emot konstruktiva jämförande körtester mellan Model X och e-Tron och andra modeller på snö, is och sladdbanor. Körförhållanden viktiga för mig. Men de få videor som finns ute nu ser ju lovande ut.
https://www.youtube.com/watch?v=nSLAmWuY5vc
http://www.vibilagare.se/nyheter/video-vi-bilagare-provkor-audi-e-tron
https://www.youtube.com/watch?v=I8qks-bu6e0
Jag kan bara hålla med. Teslabjørns första intryck var ganska neutralt. E-tron har i hans tycke en del fördelar jämfört med Tesla, men naturligtvis även nackdelar. Så är det ju alltid.
Själv tycker jag att e-tron verkar vara en mycket kompetent elbil, åtminstone på papperet. Jag ser en hel del på tillvalslistan som man inte ens kan få i en Tesla, något så enkelt som handtag över dörrarna, eller lyxutrustning som massagestolar. Men samtidigt fattas andra saker som vissa inte kan tänka sig vara utan, till exempel den stora centrala skärmen eller alcantaratak. Smaken är som baken.
För mig är det viktigt hur bra en (el-)bil fungerar i vardagen, att den fungerar för alla mina bestyr utan att behöva kompromissa och utan att behöva be kompissar att få låna deras fossilbil om man vill dra släp till exempel. Det gör mig inget om en elbil inte ser ut som en elbil. Den får gärna vara en vanlig bil som inte sticker ut alltför mycket.
Man verkar iaf ha gjort E-tron rolig att köra enligt de artiklar och videos som finns från provkörningar.
Det ska gå att ställa in att mycket av kraften går till bakhjulen vilket verkar lovande, till skillnad från Mercedes EQC som av någon konstig anledning är framhjulsdriven majoriteten av tiden. När det gäller fossilbilar så är det ju vanligtvis tvärt om, Mercedes som gör trevliga bakhjulsdrivna bilar och Audi som gör understyrda framhjulsdrivna bilar…