En sedelärande saga

 

saga

En gång i tiden, för länge länge sedan, ja så där 10 år faktiskt, fanns det två stora mobiltillverkare. De levde lyckliga och hade marknadsandelar stora som ostbitar i cirkeldiagram. De tillverkade mobiltelefoner med bra täckning och samtalskvalitet och för dem som ville komma åt Internet från sina mobilen -vilken dum tanke egentligen- har de hittat på WAP.

Så en dag kom det en farbror i svart polotröja och visade upp en telefon som han menade skulle revolutionera mobilmarknaden. Oj vad de stora mobiltillverkarna skrattade! Inte kunde väl han något om hur man tillverkar mobiler? Han kom ju från Kiseldalen så visst, nån slags konstiga datorer kunde han fixa, men inte mobiler! Mojängen han visade upp hade ju inga knappar! Hur skulle man kunna ringa någon med den? Inte hade den bra mobiltäckning heller, eller talkvalitet. Och batterierna tog slut så snabbt, inte alls som deras mobiler som kunde gå och gå flera dagar! Vem skulle vilja köpa en sån där “smartmobil” som man inte kunde prata bra i eller ens skicka MMS med? Och istället för deras fina WAP så försökte telefonen visa riktiga webbsidor på sin pyttelilla skärm! Haha!

Fast efter ett tag så märkte de att den där uppkomlingen från Kiseldalen sålde visst fler och fler av sina telefoner. Då försökte de förklara för folk att inget var nytt med de där telefonerna, att de stora visst hade minst lika fina de själva, att farbrorn inte hade uppfunnit något nytt bara kopierat andra, och att de som trodde på honom var med i nån slags konstig sekt.

Men folk ville inte lyssna på dem så de stora tillverkarna slog sina kloka huvuden ihop och försökte göra liknande “smartmobiler” som den där farbrorn från Kiseldalen. Inte exakt som den, för de visste ju bättre, de hade ju gjort mobiltelefoner i många år förut. Men hur de än försökte så blev de alltid frånåkta. När de tog fram en “Model-1-dödare” så har farbrorn redan släppt Model-2 som var ännu bättre, och tills de kunde matcha den var redan Model-3 ute…

Ändå pratades det en hel del i tidningarna om hur de gamla stora tillverkarna skulle åter komma i topp. Inte kunde väl den lilla nykomlingen utmana dem? Antingen skulle de stora köpa upp nykomlingen, eller erbjuda samarbete så farbrorn kunde göra “ordentliga” mobiler, som de stora. För tidningarna var det självklart att farbrorn behövde ju hjälp från de gamla, inte skulle han väl klara sig på egen hand?

Fast samtidigt kom det också artiklar i tidningarna om att folk som förut hade värstingmobilerna från de gamla stora tillverkarna har börjat skryta med att ha farbrorns nya, som statussymboler. För mobilerna från farbrorn i Kiseldalen var så dyra så bara några få hade råd med dem. De stora tillverkarna kunde fortfarande sälja sina billigare men sämre mobiler till massorna. Men de såg sina ostbitar i cirkeldiagrammen minska och minska. Nåja, ingen fara, alla har inte råd med de där dyra mobilerna tyckte de.

Men sedan så kom det två andra farbröder från Kiseldalen, som inte ens hade tillverkat mobiler eller ens datorer tidigare, och inte heller ville göra det nu. Men de gav bort en liten robot som andra tillverkare kunde bygga in i sina mobiler och göra dem också smarta. Den lilla roboten var i alla fall i början inte riktigt så bra som farbrorn i svarta polotröjans mobil – men den var billig och ändå bättre än de stora tillverkarnas mobiler.

Så plötsligt kom det en massa små tillverkare från fjärran länder som ingen hade hört talas om tidigare och började bygga egna mobiler och stoppade lilla roboten i dem och började sälja dem till mycket lägre pris än farbrorns, ja än tom de gamla tillverkarnas! Det visade sig att det blev inte alls de gamla stora mobiltillverkarna som skulle ge farbrorn i polotröjan en match – utan de nya som ingen hade kunnat gissa tidigare.

Nu gick det snabbt utför för de gamla stora – deras ostbitar krympte snabbare än raketost! En av dem började själv bygga in lilla roboten i sina egna mobiler (med ärligt talat ganska så mediokra resultat). Den andra var alldeles för stolt för det – de försökte istället göra nåt eget själva, de var ju vana vid att vara stora och kunna bestämma.

Men ingen ville längre köpa de gamlas dyra och konstiga mobiler. Alla köpte istället antingen farbrorns eller dem från fjärran länder med lilla roboten i. Så de stora stora gamla gamla mobiltillverkarna fick till slut ge upp och antingen sluta sälja mobiler, eller låta sig köpas upp av fönstertillverkare.

Vad jag ville berätta med den här lilla sagan? Tja, vad vet jag? 😉

 

Tagged . Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • 14 Responses to En sedelärande saga

    1. Olle Öberg says:

      Bra skrivet, men är du säker på att första iPhone inte hade SMS? Var det inte bara MMS som inte fungerade?

      Sedan tycker jag inte att man ska jämföra Tesla med Apple allt för mycket. Visst, båda tillverkar innovativa och användarvänliga produkter med högt pris, men likheterna slutar där.
      Steve Jobs var, och Apple är ganska otrevliga, och drivs enbart av kapitalism. De stämmer alla andra mobiltillverkare för att hämma konkurrensen och Jobs sa även medan han levde att han ville krossa Android.
      Elon Musk och Tesla är motsatsen! Tesla släpper sina patent fria, och Elons främsta mål med Tesla är att öka elbilstillverkningen i allmänhet, även för sina konkurrenter!

      • Jens Christian Haslund Nielsen says:

        +1 Mycket bra poäng!

      • Du har rätt, det var MMS (och copy-paste) den saknade. Sagans sensmoral var dock inte att Tesla är som Apple utan att det kanske inte blir de etablerade biltillverkarna som kommer utmana Tesla utan någon hittills okänd från fjärran land.

        • David Stålström says:

          Apple finns ju fortfarande kvar, är fortfarande enormt stora på mobilmarknaden och växer fortfarande sett till antal sålda enheter. Dock krymper deras totala marknadsandel av smartmobilmarknaden, men detta är på grund av att denna nu primärt växer i tredje världen där Apples telefoner är för dyra. Analogin är alltså att det kommer gå jättebra för Tesla, men den stora billiga massmarknadsbilen som elektrifierar fordonen på den indiska landsbygden kommer inte produceras av Tesla, utan av YoungPung Motors i Sydkorea.

          • Exaktemente!
            Och inte av dagens biltillverkare heller.

            • David Stålström says:

              Nja, jag tror att både Samsung och LG producerade mobiler innan Apple kom på banan, men då bara för den inhemska marknaden (osäker på hur stora de var). Så om man applicerar mobiltelefon-utveckligen på bilmarknaden så är det Indiska Tata och kinesiska BYD som kommer förse resten av världen med fordon, medan Volvo, Ford, BMW och de andra snabbt upphör att existera.

              Det känns dock inte som ett rimligt utfall – åtminstone Audi har ju nu sagt att de kommer satsa stenhårt på elektriska bilar med jättelång räckvidd för att börja ge Tesla en match. Om de fortsätter att spela sina kort väl så har de en fin plats bland framtidens biltillverkare.

              Förresten Tibor – jag har glömt att säga det flera gånger, men du skriver jättebra! Går in många gånger per dag för att se om du uppdaterat med något nytt! Går och väntar på min P85D och kan inte sluta läsa om allt Teslarelaterat – har helt aspbergat in mig på temat och hoppas verkligen att detta går över när bilen kommer. Är det ingen annan som känner igen sig i detta?

            • Visst, man kan inte applicera utvecklingen exakt. Men i stora drag finns vissa likheter.
              Tack för de värmande orden!

    2. Ola Carlander says:

      🙂
      Som Gandhi kan ha sagt: Först ignorerar dom dig, sedan skrattar dom åt dig, sen slåss dom med dig, sedan vinner du.

    3. David Stålström says:

      Har du slutat att skriva vad du skrev om för ett år sedan? Jag hade sett fram emot att du skulle komma till ett läge där du skrev om vad du skrev om vad du skrev om för ett år sedan.

    4. Kingsthrone says:

      Äpple är gott, men usch för Apple.

    5. Fd_offentlig says:

      Mycket bra skrivet Tibor! Denna revolution blir dessutom större än Apple. Folk lägger mer pengar på bilar än på telefoner.

    6. Pingback: Aoxin Ibis - Tesla Club Sweden

    7. Pingback: Tesla största bilmärket i Sverige – Tesla Club Sweden

    Lämna ett svar