Toyota verkar följa vägen Tesla Motors har slagit in sig på och släpper alla deras patent kring vätgasdrivna bilar fria. Enligt Green Car Reports släpper Toyota sina 5680 patent kring bränsleceller, vätgasdrivna bilar, och sätt att framställa, frakta och tanka vätgas fria för alla att använda.
De verkar alltså följa Elon Musks inslagna väg “All our patent are belong to you“: att släppa alla patent fria för att på så sätt hjälpa införandet av ny teknologi. Genom att erbjuda konkurrenterna att använda patenten kan alla snabbare ta fram nya fordon och på så sätt få igång en helt ny marknad som annars skulle hindras av att viktiga teknologier hålls låsta av dem som var tidigt ute. Istället för att en enda spelare dominerar och på så sätt blockerar övriga låter man andra spelare få vara med och på så sätt snabbare få igång en större marknad som sedan alla tjänar på. Hellre vara en stor spelare på en jättemarknad än störst på en liten.
Att Elon Musks idéer nu verkar sprida sig är bra nyheter. Att Toyota försöker göra samma sak för vätgasbilar som Tesla Motors har gjort för batteribilar är berömvärt.
Fast… Toyotas erbjudande har tyvärr en bitter eftersmak: Patenten kring bränslecellsdrivna fordon kommer att vara licensfria till år 2020! De släpper alltså sina patent kring bränslecellsbilar fria – men bara lagom länge tills konkurrenterna precis hinner börja sälja sina vätgasbilar… sedan får de börja betala licens Toyota!
Erbjudandet är plötsligt inte lika lockande längre om man inte vet hur mycket man ska behöva betala för patenten när man väl byggt in dem i sina bilar och börjat sälja dem? Lite som heroinlangaren där första sprutan är gratis?
Patenten kring framställning och distribution av vätgas släpps däremot licensfria för all framtid – där tjänar ju Toyota på att få andra aktörer bygga upp infrastrukturen till deras bilar.
Bilden på bakluckan på vätgasbilen Hyundai Tucson som illustrerar den här artikeln högst uppe får en att börja förstå varför den bilen inte erbjuds med liknande barnsäten i bakluckan som Model S: vem skulle vilja sätta sina ungar på en gigantisk behållare med explosivt gas?
Tekniskt sett är inte vätgas explosivt. Det brinner. Ja. Men det explodera bara under rätt blandning av syre och väte (precis som bensin och luft).
Hindenburg (som folk verkar ha på näthinnan), brann. Och har det visat sig, det som brann bäst var höljet som som var målat i en aluminium färg. Som också kan användas som raketbränsle…
Vätgas brinner synnerligen bra och är explosiv mellan 4% till och med 75% koncentration. Bara några få gaser har större explosionsområde.
Därför ser jag med nyfikenhet på hur infrastrukturen skall säkras för att transportera vätgas om detta blir en betydlig spelare i kampen om utsläppsfria fordon.