När Kinesiska biltillverkaren Aoxin New Energy presenterade sin nya elbil Ibis höjde många på ögonbrynen. Man kan fnysa åt den som en ganska så oblyg (och klumpigt genomförd) Tesla-kopia – eller så kan man tycka att de åtminstone försöker skapa en fungerande elbil, till skillnad från de flesta andra biltillverkare. Vad man än tycker om bilen är den i alla fall mer konkret än många etablerade biltillverkares påstådda “Tesla-dödare”.
Bilen har tre elmotorer på sammanlagt 181 hästkrafter som ger bilen en maxfart på 152 km/h. Varken 0-100 km/h acceleration eller batteristorlek är kända än så länge, men räckvidden uppges vara 460 km.
Batteripacket är under bottenplattan, precis som i Tesla Model S, men det syns att kineserna lyckades inte få den lika tunn som Tesla, så bilen har därför vuxit i höjden (och blivit en grotesk nidbild av Teslans fina kurvor). Grillen är… tja, kineser verkar gilla sådana grillar.
Det går inte att ta miste på vilken bil de kinesiska ingenjörerna mer än sneglat på. Instrumentbrädan har en touchskärm liknande Model S fast mycket mindre. Till och med emblemet på ratten påminner om… just det 🙂
Man skulle kunna skratta åt bilen… men tänk om Aoxin Ibis kostar bara hälften av en Tesla Model S? Bilen skulle ändå inte bli en “Tesla-dödare” pga avsaknad av prestanda, premiumkänsla, estetik och väghållning, men nog skulle den bli en “Leaf-dödare”, “Zoe-dödare”, “e-Golf-dödare”, etc. Och i framtiden de kanske lyckas få till utseendet också. Vi väntar med spänning på att de ska tillkännage mer detaljer kring bilen.
För betänk hur det gick i mobilbranschen. Det var inte de etablerade mobiltillverkarna som till sist gav Apple iPhone svar på tal utan de dittills okända mobiltillverkarna i Asien. På samma sätt kan det kanske bli med elbilar också!
Frågan är kvalité bara… Man kan köpa en “Scania”lastbil i Kina för en tredjedel av det svenska priset men den är också en tredjedel så bra. När Toyota skulle göra billiga premiumbilar och introducerade Lexus så trodde många att bmw m.fl. Skulle konkureras ut men Lexusen blev i slutändan lika dyr. Detta beror på att lönekostnaderna är en relativt liten del av den totala omsättningen. Kineserna kan säkert göra en bra elbil men priset blir nog inget man kommer höja på ögonbrynen för isf. Den blir nog som en leaf i kostnad + 85000kr för det större batteriet. Men visst, det kan nog vara konkurrenskraftigt om de lyckas göra en kvalitativ bil och även övertyga om att det är en kvalitativ bil.
Vad har de för laddningsoption? Har de nyttjat teslas patentportfölj och anpassat sig till laddningsstandarden?
Till rätt pris går det mesta att sälja. Kan man köra verkliga 300 km på en laddning och ladda hemma plus DC laddning även om det är ChadeMo till låt oss säga 300.000kr batteriet håller 5 år eller mer så är det en vinnare.
Inte om den håller samma usla kvalitet som kinabilar brukar göra.
De är oftast rent ut sagt livsfarliga vid en krock, och de rostar inte sällan sönder på ett par år.