Har du köat utanför Teslas butiker den 31 mars 2016, eller förbokat din Tesla Model 3 på Internet samma dag kommer du idag eller de närmsta dagarna få vidstående mejl i ditt mejlbox.
Enligt våra källor kommer alla som har förbokat Tesla Model 3 få mejlet under denna månad.
För säkerhets skull logga in på din konto-sida på Teslas hemsida och dubbelkolla att det mejlkonto du angav vid registreringen för över två år sedan fortfarande gäller.
Kolla även i spamfiltret på ditt mejlkonto att Teslas brev inte fastnat där.
Det räcker om du kollar där endast varannan minut 😉
Tesla skickar ut mejlen gruppvis, Tesla Club Swedens medlemmar har rapporterat samma klockslag på de mottagna mejlen, flera omgångar per dag.
Tesla påstod att Teslaägare skulle ha förtur i kön men även många av våra medlemmar som inte äger en Tesla har rapporterat att de redan har fått inbjudningsmejlet.
Klickar du på DESIGNA NU länken i mejlet kommer du till en speciell design studio sida enbart tillgänglig för dem inbjudna: (klicka på bilderna för större bild)
På första sidan kan du välja mellan Long Range och Performance versionerna av Tesla Model 3. Båda är fyrhjulsdrivna och utrustade med premium interiörpaketet.
- Long Range modellen har 544 km WLTP räckvidd, 233 km/h topphastighet och 4.8 sekunders acceleration 0-100 km/h. Utgångspriset är 650,200 kronor.
- Performance modellen har 530 km WLTP räckvidd, 250 km/h topphastighet och 3.7 sekunders acceleration 0-100 km/h. Utgångspriset är 767,200 kronor.
Till båda dessa priser tillkommer det 9180 kronor i leverans och dokumentavgift.
Företagsleasing börjar från 4196 kr/mån. (Model 3 Long Range, 131,876 kr i handpenning, 1.95% ränta, 263,752 kr exklusive moms i restvärde, 36 månader, 10,000 kilometer) Performancemodellen från 4941 kr/mån. Skatteverket har inte meddelat förmånsvärde för Tesla Model 3 än.
Sedan är det dags att välja färg och fälgar. Svarta färgen är inkluderad i grundpriset, väljer du någon annan färg får du betala extra:
Midnight Silver Metallic 16,600 kronor
Deep Blue Metallic 16,600 kronor
Pearl White Multicoat 22,100 kronor
På Long Range modellen kan du även välja om du vill ha de 18 tums aero fälgar som ingår i priset eller om du vill uppgradera till 19 tums sportfälgarna? Innan du bestämmer dig bör du veta att Aero fälgen egentligen är en navkapsel som döljer ett par helt OK lättmetallfälgar.
19 tums Sportfälgar 16,600 kronor
Performance modellen kommer alltid med 20 tums performancefälgar.
Nu är det dags att välja mellan svart eller vitt premiuminteriör. Det svarta interiören ingår i priset Vita interiöret kostar extra:
Vitt interiör 11,100 kronor
Man kan bara beställa bilar med premiuminteriör än så länge, med motorstyrda stolar i syntetmaterial, premium ljudsystem, förvaringsfack mellan framstolarna och USB uttag bak. Det är först när Standard Range modellen släpps framåt sommaren nästa år som man ska kunna beställa standard interiören med tygstolar. Vi som bor i kalla Sverige ska dock vara medvetna om att uppvärmda stolar och backspeglar ingår endast i premiuminteriören.
Sist ska du välja mellan om du vill beställa autopiloten redan nu, för 55,000 kronor, eller först efter leverans för 77,000 kronor. Det är bara att inse att förr eller senare kommer du ändå vilja ha autopilot 😉
Autopiloten heter “uppgraderad” för den kommer klara filbyten på motorvägar och välja rätt fil som krävs enligt navigatorn. Det handlar dock inte om full självkörningsförmåga, vilket enligt Tesla kommer behöva byte av datorn i bilarna och köp av funktionaliteten i framtiden.
Beställer du bilen utan autopilot får du ändå dess säkerhetsfunktioner automatisk nödbromsning och frontal- och sidokollisionsvarning utan extra kostnad. Plus en traditionell, icke-adaptiv farthållare.
På betalningssidan behöver du betala 15,000 kronor i beställningsavgift. Den avgiften tillsammans med de 10,000 du betalat vid förbokningen kommer dras av från bilens slutpris. Resterande pris ska du sedan betala innen bilen levereras till dig någon gång i februari eller mars nästa år. Tills dess ska du också bestämma dig om du vill köpa bilen kontant eller företagsleasa den. Tesla erbjuder ingen privatleasing.
Bilen levereras med 3 års vagnskadegaranti och 3 dagars ångerrätt. Tesla förstår att kunder tvingas nu beställa en bil som de kanske har provsuttit men inte kunnat provköra. Därför har de 3 dagars ångerrätt efter leverans. Är du inte nöjd med bilen kan du lämna tillbaka den och få pengarna tillbaka.
Vi har ställt frågan till våra medlemmar som hade fått inbjudningsmejlet om de sedan hade fullföljt sin beställning av bilen? 28% hade redan gjort det och beställt ungefär hälften-hälften Long Range modellen respektive Performance modellen av bilen. Lika många, 29% bestämde sig istället för att vänta på Standard Range modellen som sägs komma andra kvartalet nästa år.
27% av de tillfrågade hade inte beställt någon Model 3, de är nöjda med bilen de redan har. Denna till synes höga och förvirrande andel förklaras av att många av dem första som fick inbjudningsmejlen var befintliga Teslaägare som redan har en Tesla Model S eller X. De betalade förbokningsavgiften enbart för att säkra sin plats i kön ifall de skulle bestämma sig för att byta – eller av rent altruistiska skäl, att stödja företaget.
Siffran som dock borde oroa Tesla är de 16% av deras tilltänkta kunder som inte beställt bilen trots att de skulle kunnat – bara för att den saknar dragkrok. Vi på Tesla Club Sweden har tjatat på företaget via alla upptänkliga kanaler, till och med lyckats nå självaste Elon Musk med vårt budskap, men ändå släpper de bilen utan dragkrok i Europa?
Vi ställer vårt hopp till ovan rader i Tesla Model 3 användarmanual där de nämner en kommande Tesla-godkänd dragkrok. Takräcke var en annan mycket efterfrågad tillbehör till bilen – den släpptes äntligen förra veckan.
Gå och kolla nu i ditt mejlbox ifall du också har fått det efterlängtade mejlet nu. Om inte kan du istället ägna tiden åt att ögna igenom Tesla Model 3 användarmanual.
Detta ständiga snack om dragkrok, men om jag räknar i Stockholmstrafiken ser jag inte ett enda släp på 1 vecka. Folk anpassar sitt bilval efter nått man kanske gör 1 gång per år, istället för att välja en bil som man har mest nytta av till vardags.
Behöver man köra släp till tippen i gång per år det bara att vara lite kreativ. Bytlåna med granne eller familj. Eller hyra en bil. Eller använda Tip Tap.
Som så mycket annat när det handlar om bilköp är det ju så att många vill ha flexibiliteten. Ska man punga upp 700 000 för en bil kanske man vill att den iaf ska kunna göra de saker som den förra bilen kunde. Handlar det om en andrabil är det en annan femma, men en bil i den här prisklassen är ingen andrabil för en övervägande majoritet.
Det finns ingen motsättning i att den bilen som man har mest nytta av till vardags också erbjuds med dragkrok.
Personligen så flyttade jag precis till en ny lägenhet och med flytt inklusive renovering är jag uppe i 8 lass till tippen på ett par månader. Det hade varit rejält mycket bökigare att få till i min vardag om jag inte hade haft dragkrok på min bil.
Det finns ingen koppling mellan pris och flexibilitet, snarare tvärtom skulle jag säga. Dyrare bilar är nog ofta mindre flexibla. Jag hävdar fortfarande att dragkrok är nått som i snitt utnyttjas max 1-2 gånger per år, och som går att lösa genom att vara lite flexibel.
Hur som helst ger dragkroken en ökad flexibilitet, och det är många beredda att betala extra för trots att de flesta förmodligen inte tjänar ekonomiskt på det som du säger.
Jag vill kunna köra ett släp med min bil de gångerna jag behöver göra det, och jag vill kunna hänga min cykelhållare på dragkroken när jag åker till fjällen. Jag är beredd att betala 15000 kr för det när jag köper en bil, eller vad en dragkrok nu brukar kosta. En bil som inte erbjuder det blir rejält mycket mindre attraktiv för mig. Allt går att lösa men jag har ingen lust att krångla med de alternativa lösningarna.
Det finns dessutom hur många funktioner som helst på en bil som ingen _egentligen_ behöver, men folk efterfågar dem och betalar för dem ändå. Eftersom de underlättar, alternativt bara är roliga.
Jag har dragkrok. tas fram vid besiktningen. annars har jag ej använt den. Så jobbigt att skaffa släpkärra!(hyra/låna, lämna tillbaka)
Hur ser priserna ut för företagsleasing?
Från 4196 kr/mån. Jag har uppdaterat texten.
Uppvärmda stolar… alltså inte ens i framsätena i standard inredning?!?!??
Där är ju dock även kontantinsatsen relevant att räkna med om man som i min arbetsgivares fall slår ut den över leasingperioden, vilket gör att det per månad hamnar på 7859:- före eventuella tillval. Sen undrar jag även över angivelsen 10.000 km, dvs 1000 mil. Är det den årliga körsträckan för att det garanterade restvärdet ska gälla? Ingen företagsbil rullar rimligen så lite – särskilt inte om man lagt 700.000 på den…
Jag fick mailet igår vid kl 19.30 och är inte nuvarande Teslaägare. Jag kommer nog att vänta lite till hur som helst. Nu när man ändå väntat så länge känns det ärligt talat lite antiklimax att den ska levereras i februari, man vill ju inte börja sitt äventyr med sin sprillans nya, fina Tesla mitt i det värsta svenska snöslasket som kommer vara då och minst ett par månader framåt. Dessutom vill jag definitivt ha den inlåst i garaget över nätterna och för tillfället är det ockuperat av en annan bil som inte bör förflyttas innan det blir sommarväglag igen.
Ja hoppas verkligen Tesla kan undvika den kaos som var när de första svenska Model S levererades mitt i vintern med sommardäck på – och utan några vinterdäck man kunde beställa till bilen.
Frågade om vinterdäck i butiken i gbg igår, de hade inget svar men antog att det går att ordna sen. Får hoppas det:)
Är det någon som vet när luftfjädring blir valbart?
Jag registrerade mig i maj i år och fick mejlet ikväll. Kommer dock att vänta. I princip 700 000 inklusive metallic och vinterhjul är lite tungt! Visst skulle det komma en long-range med bara bakhjulsdrift? En fullmatad Kia Niro går lös på 500 000. Synd på deras laddningstider och infrastruktur för laddning.
Inte adaptiv farthållare i standardutrustningen är lite pinsamt i bil i detta prisläge. Standard i Golf för mindre än halva priset.
Någon som vet vad för “belöning” Elon tänkt sig när han erbjöd detta till de som reserverade bilen? Inte ett ljud om detta och dragkrok som också var aktuellt i början. Värme i framsäten med premium borde väl också varit både i baksäten och ratt annars är det väl inget premium i mina ögon.
Ja, var är belöningen motsvarande ca 50 000 kr som folk förväntade sig?
(det var gratis SuC på livstid, gratis autopilot som folk hoppades de skulle få)
Kanske de blev besvikna när de fick ett tackkort endast.
Ja tycker de kunde gjort nått enkelt som x kwh på sitt suc konto i alla fall.
I detta läge, är det någon mening att reservera?
(kommer ej köpa något då den är 2-300 000 för dyr) är mer inne på medium versionen. (m premium, tveksam till eap)
“Long Range modellen har 544 km WLTP räckvidd, 233 km/h topphastighet och 4.8 sekunders acceleration 0-100 km/h. Utgångspriset är 650,200 kronor.”
Tesla verkar ha bluffat med prisuppgiften. Enligt skärmdump https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=51&t=14142 så kostar bilen 659 380 kronor.
Är den någon som vet hur rostskydds garantin ser ut?