Spiken i kistan för Nissan Leaf?

Leaf2

Nya Nissan Leaf med 60 kWh batteripack kommer visas upp på CES mässan den 8 januari nästa år enligt sajten electrive.net. Nissan ställde in eventet där bilen skulle visats upp denna månad då företagets VD Carlos Ghosn åtalades för skattebrott. Istället hade de en intern presentation av bilen för deras internationella återförsäljare.

Enligt det som sägs ha sagts på det mötet kommer bilen alltså presenteras tidigt nästa år och nå europeiska återförsäljare runt maj månad. Utseendemässigt kommer bilen vara exakt som modellen som säljs idag, det är endast batteripacket och laddmöjligheterna som uppdateras.

Leaf e-Plus som modellen kommer heta sägs få 100 kW maximal laddeffekt. Den kommer stödja nya version 1.2 av CHAdeMO standarden som officiellt godkändes den 24 Mars i år. Problemet med den standarden är dock att det finns knappt några sådana laddare ute i verkligheten än. Köparna kommer få svårt att hitta laddare som kan leverera de 100 kW laddeffekt bilarna kan ta emot.

Det som dock framför allt sägs ha gett upphov till besvikna suckar bland åhörarna var beskedet att bilens batteripack inte kommer bli vattenkyld. Ursprungliga Nissan Leaf med 24 kWh batterier hade ett helt okylt batteripack, vilket sänkte bilens tillverkningskostnader. Vattenkylning kostar pengar. När de senare stoppade in 30 kWh batterier i samma utrymme gick det fortfarande bra, men när senaste modellen med 40 kWh batterier i samma utrymme släpptes började problemen. Batterierna blev överhettade vid snabbladdning vilket gjorde långresor besvärliga. Första snabbladdningen gick med full fart men behövde bilen snabbladdas flera gånger på samma resa minskade laddhastigheten rejält på efterföljande laddstopp på grund av överhettade batterier.

Alla utgick ifrån att Nissan kommer göra som Audi, Hyundai, Jaguar, Kia, Tesla och alla andra tillverkare med elbilar med 60 kWh eller större batterier och införa vattenkylning. Men så blir det alltså inte. Istället sägs batterierna bli luftkylda, en fläkt som kommer blåsa luft över dem. En billigare lösning – men inte lika effektiv som vattenkylning. Det framgår inte om lösningen är enbart en fläkt eller om bilen i likhet med Renault Zoe kommer få möjlighet att blåsa kyld luft från bilens luftkonditionering över batterierna.

Avsaknaden av vattenkylning gör att vi är skeptiska till om Nissan Leaf e-Plus kommer kunna laddas med 100 kW någon längre tidsperiod. Kommer luftkylningen verkligen kunna kyla batterierna tillräckligt vid andra-tredje snabbladdstoppet på en långresa i motorvägsfart på sommaren?

Leaf verkar få dubbla nackdelar jämfört med deras konkurrenter: avsaknaden av snabb laddinfrastruktur och avsaknaden av ordentlig batterikylning vid snabbladdning. Medan andra elbilister kommer kunna snabbladda sina elbilar på nya extremt snabba snabbladdare som till exempel dem Ionity sätter upp runt om i Europa kommer Leaf-ägare bli hänvisade till gamla långsamma 50 kW CHAdeMO laddare. Och hittar de mot förmodan en nyare CHAdeMO laddare som medger 100 kW snabbladdning är det tveksamt om bilen verkligen kommer klara kyla bort värmen sådan laddning ger upphov till.

Vi är med raska steg på väg mot en framtid där företag som Ionity bygger Europatäckande nätverk av ordentliga snabbladdarstationer utrustade med enbart CCS ladduttag. Teslas Superchargers kommer också få CCS ladduttag. Fler och fler asiatiska tillverkare går över till CCS standarden på sina bilar. Och alla moderna elbilar har vattenkylning av sina batterier.

Snart står Leaf-ägarna ensamma kvar vid långsamma CHAdeMO laddare. Oftast dessutom vid just bara en enda laddare, inte laddstation med flera stolpar. En standard som stöds av ett krympande antal bilar, vilket gör att få laddleverantörer kommer vilja satsa på nya snabba CHAdeMO standarden. Och om Leaf-ägaren mot förmodan hittar en 100 kW CHAdeMO laddare är frågan om hans bil ens kommer klara den på riktigt?

Förut frågade vi oss om laddnätverket Ionity kommer bli spiken i kistan för CHAdeMO? Nu kan vi även fråga oss om luftkylda batterierna i e-Plus blir spiken i kistan för Nissan Leaf?

Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • 6 Responses to Spiken i kistan för Nissan Leaf?

    1. Mockasin says:

      Leaf har konstant underlevererat sedan de kom med 30kwh-batteriet.

    2. Henke says:

      Men! 299k för en 60kWh Tekna(som antagligen dessutom är 55kWh IRL) innan rabatten och jag är på ändå 🙂

    3. Morgan Jakobsson says:

      Min Miev har luftkylning och heta sommardagar med Chademoladdning så ser jag hur den smyger på AC och blåser ner. Funkar förträffligt bra! Har dock bara 16 kwh rated. Skulle aldrig våga köpa NL 30kwh 40kwh eller 60kwh. Batteridegraderingen kommer vara mkt högre än andra bilar..

    4. Filip says:

      Vet inte varför folk är så skeptiska till luftkylning. Hyundai Ioniq har luftkylning och den kan laddas med 70 kW om och om igen och jag har inte hört något om hög degradering. Vi får vänta tills bilen kommer och kan testas. Jag tror att den kommer att klara minst cirka 70 kW kontinuerligt, annars är det ju ingen idé att ens sätta in 100 kW.

      Vi får också se om det kommer några 100 kW laddare. Leaf är just nu den i särklass bästsäljande bilmodellen i Norge. Det lär inte ändras med 60 kWh modellen, snarare tvärt om. Med så många bilar så finns efterfrågan, och då kommer laddarna och så sprids det till andra länder.

      Leafen skulle kunna bli klart billigare än de andra 60kwh+ modellerna. Så äm är det nog för tidigt att räkna ut Leaf.

    5. Top 12 says:

      Ja det är ett spel med höga insatser, Carlos har dom tydligen tänkt offra trotts att det var han som räddade Nissan. Men nu när det går bra igen vill Japanerna ha tillbaka kontrollen.

    6. Samuel Bruze says:

      Ser man till datorer är det inte någon stor skillnad på om man har vatten eller luft kylning, borde ju inte vara det för bilar heller.

    Lämna ett svar