Volymproduktionen av Tesla Model 3 har kommit igång

FremontTeslas

leveranseventet för Tesla Model 3 i slutet av Juli i fjol varnade Elon Musk de anställda för det “produktionshelvete” de skulle se fram emot. De första 30 bilarna som levererades då var till vissa delar handbyggda. Elon la fram en mycket aggressiv tidsplan för hur produktionstakten skulle ökas.

Elons metod för att få sina anställda göra stordåd är att sikta mot stjärnorna så kommer man ovan molnen i alla fall. Mycket riktigt visade det sig snabbt att tidsplanen inte höll. Tesla fick meddela sina underleverantörer att tillfälligt minska leveranserna från 5000 delar per vecka till 1000. Media fylldes av artiklar där Tesla i stort sett dödförklarades.

Men folk verkar ha kort minne. Exakt likadant var det ju för Model X också. På dess leveransevent (där det endast levererades 3 stycken bilar) talades det också om snar volymproduktion. Även då gick det flera månader, och ett “produktionshelvete” med bland annat Elon Musk sovande i sovsäck bredvid produktionslinan, innan produktionen kom igång på allvar till slut.

Vi har inte hört något om sovsäckar den här gånger (bara en väldigt sen grillkväll på taket till Gigafabriken när de ändå skulle vara där igen tidigt nästa morgon) men produktionsvolymerna för Model 3 verkar vara på väg upp.

Underleverantörerna var de första som kunde ge ledtråd om det. I mitten av december avslöjade underleverantörer att Tesla har åter höjt leveransordrarna till 5000 delar per vecka. Samtidigt började Tesla även leverera bilar till “riktiga” kunder, som inte var Tesla-anställda.

Videon ovan är tagen 21 December och visar ändlösa rader av Tesla Model 3 utanför Teslas bilfabrik i Fremont, redo att levereras till kunder. Det är ödets ironi att volymproduktionen kom igång precis dagar innan årsslutet så kolumnen levererade bilar blev nedslående i årsrapporten. Endast 1,550 Tesla Model 3 levererade sista kvartalet 2017. Men årsrapporten berättar även om att volymproduktionen kom igång just på årets sista dagar. Sista veckan tillverkades 793 Model 3 och året avslutades med 860 färdigbyggda bilar som ej hunnits levereras till kunderna.

Videon visar de bilarna, två stora parkeringar fulla med Tesla Model 3. Det är lätt att skilja dem från andra bilar på grund av deras karakteristiska glastak.

Samma bilar filmades även från marken av de första kunderna på väg till fabriken för leverans av sin Model 3, på morgonen den 20 December. Videon fortsätter sedan att visa leveransgenomgången av bilen, med bland annat hur pass bra röstigenkänningen fungerar:

Det Tesla nu dock måste se till är att bibehålla byggkvalitet trots ökande produktionsvolymer. En annan av de första kunderna, You You Xue åkte med sin bil hela vägen från San Francisco till New York under mellandagarna. (Han hade dock mindre bråttom än han som körde Canonball Run med sin Tesla Model 3.) Under resan hittade han tyvärr flera fel på sin Model 3:

1. Air bag light. 2. Tire pressure sensor. 3. Charging lid. 4. Wipers knock. 5. Music system noises. 6. Service response malfunction. 7. Loud pop in back and warning light. 8. 12v plug not working. 9. Low quality wiper blades leaving strikes. 10. Time zone recognition. 11. Mistakes in charging rates calculation. And low quality “upgraded” music system.

Alla nya bilar har barnsjukdomar men ju fler man har levererat desto svårare blir det att åtgärda dem. Tack och lov har Tesla en enorm fördel av sina trådlösa uppdateringar då till exempel flera av felen You You Xue klagat på borde kunna åtgärdas via mjukvaruuppdateringar. Likadant var det med de första Model S som levererades, de hade också flera barnsjukdomar varav förvånansvärt många löstes via mjukvaran men vissa krävde verkstadsbesök. Vi hoppas de flesta barnsjukdomarna kommer bli lösta innan leveranserna till Sverige kommer igång, enligt Tesla någon gång mot slutet av i år.

Tagged , , . Bookmark the permalink.